Achizițiile de produse farmaceutice și cele pentru reparația drumurilor prezintă cel mai mare risc de corupție

Natalia Porubin
20/02/2016
Achizițiile pentru reparația drumurilor sunt printre cele care prezintă cel mai mare risc de corupție. Foto: CIJM

Cele mai mari riscuri de corupție în domeniul achizițiilor publice sunt depistate în licitațiile ce țin de produsele farmaceutice și echipamentele medicale, dar și în cele organizate pentru lucrări de construcţii şi reparaţie, în special a drumurilor. Aceasta este una dintre concluziile unui raport de evaluare a riscurilor de corupţie caracteristice sistemului naţional de achiziţii publice, elaborat de Centrul Național Anticorupție și PNUD. Documentul include o cartografiere a domeniilor cu riscuri pentru integritate, precum şi măsuri recomandate în vederea atenuării acestora.

În raport se arată că noua Lege privind achizițiile publice conține o singură inovație relevantă pentru lupta împotriva corupției - crearea unui organ de examinare a contestaţiilor, "cu toate acestea, cadrul juridic pentru prevenirea corupției în domeniul achizițiilor publice este solid și urmează cele mai bune practici internaționale". Potrivit autorilor documentului, cadrul instituțional indică un șir de deficiențe semnificative: inclusiv rolul limitat al Agenției Achiziții Publice (AAP), care nu are mecanisme de control pentru a depista corupția, în special controlul executării contractelor. Printre alte lacune sunt nominalizate capacitățile tehnice slabe ale membrilor grupurilor de lucru din cadrul autorităților contractante, în special la nivel local; sistemul ineficace de soluţionare a contestaţiilor şi sistemul slab de executare a legii, caracterizat de nivelul ridicat al corupției în sistemul judiciar.

Autorii raportului semnalează că printre principalii indicatori de alarmă sunt mita și comisioanele ilegale; conflicte de interese; licitație cu o înțelegere secretă (în complicitate); falsificarea licitațiilor; companii fictive; divulgarea informațiilor privind oferta; licitație dezechilibrată; manipularea procedurii de licitație; achiziții publice nejustificate dintro sursă unică și achiziții publice diferențiate; specificații aranjate; excluderea ofertanților calificați; achiziții publice inutile și fraudă în materie de achiziții publice la implementarea contractului.

Evaluarea s-a desfăşurat cu suportul experţilor contractaţi în cadrul Proiectului „Consolidarea capacităţilor CNA de exercitare a funcţiilor de prevenire şi analiză a corupţiei”, implementat de către PNUD Moldova cu suportul financiar al MAE al Norvegiei şi a avut la bază Metodologia OECD privind Evaluarea Sistemelor Naţionale de Achiziţii Publice.

În anul 2014, CNA a pornit şi instrumentat 463 de cauze penale de corupţie şi conexe acestora, dintre care zece sunt conexe activităților de achiziții publice.

Natalia Porubin
20/02/2016




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii