Drumul lung și anevoios spre informația despre banii publici

Diana Grosu
25/07/2016
Foto: ziuaconstanta.ro

Cei care ajung cu mâna pe banul public nu au nici cea mai mică dorință să ne ofere informații despre sumele pe care le scot din buzunarul statului. M-am convins despre aceasta recent, când, în activitatea mea de monitorizare a achizițiilor publice a primăriei din Bălți, în cadrul proiectului „Banii publici sunt și banii mei”, am analizat  un contract de achiziționare a abonamentelor lunare pentru călătoria în transportul electric, în sumă de 56,4 mii lei.

Pe lista beneficiarilor, în anul 2016, sunt  incluse 47 de persoane care primesc abonamentele în fiecare lună. Mi-a apărut întrebarea: „La cine ajung  tichetele comandate  de către Direcția asistență socială și protecție a familiei, din cadrul Primăriei mun. Bălți?”

I-am adresat o solicitare în scris primarului Renato Usatîi, în care am cerut  să facă publice numele și funcția persoanelor care folosesc aceste abonamente, în realizarea unor activități nobile de susținere a persoanelor care au nevoie de ajutor și atenție din partea autorităților. Mare mi-a fost mirarea când am primit răspunsul oficial,  în care se conțineau tot felul de informații, însă nimic din ce am întrebat eu.

Domnule Renato Usatîi, cum ați aprecia calitatea serviciilor dacă ați întreba: „Cât costă o portocală?”, iar prestatorul v-ar răspunde: „Portocala are culoarea oranj,  este rotundă și a fost importată din Turcia”. Eu zic că nu e bine. Dumneavoartră ce ziceți?

Nu am crezut că va trebui să parcurg un drum atât de lung și anevoios pentru o informație despre banii publici. După ce am făcut solicitarea, m-a telefonat șefa  DASPF, Veronica Munteanu, care mi-a vorbit foarte brutal. S-a convins că solicit să fie făcute publice numele și funcțiile beneficiarilor de abonamente și că legea o obligă să-mi ofere aceste informații. Totuși nu mi-a furnizat informația solicitată în răspunsul oficial. Nu-i clar de ce drumul spre banii publici, care de fapt sunt banii noștri, ai cetățenilor, trebuie să fie atât de lung? Dle primar, unde s-au pierdut promisiunile că vom avea parte de transparență decizională și financiară?

Nu m-am așteptat să întâmpin atâta rezistență, fiind vorba despre un contract nobil– abonamente de călătorie pentru nevoiași. În aceste condiții, este firesc să întreb: „Ce se ascunde în spatele acestui contract?” Este incredibil că un funcționar se încăpățânează și ascunde o informație de interes public.

După ce am tot auzit de mai multe ori, la Direcția asistență socială din Bălți, expresia „secret de stat”, constat că ar fi foarte utilă o campanie „Cunoaște-ți asistentul social”, așa cum a făcut și Ministerul de Interne: „Cunoaste-ți polițistul de sector”. Funcționarii din Bălți au nevoie de instruire – să învețe ce înseamnă o achiziție publică, o informație de interes public și cum să ofere răspunsuri la o astfel de solicitare. Un funcționar nu are dreptul să împiedice un cetățean să afle pe ce se cheltuie banii statului.

Am încercat să scot la iveală informația despre beneficiarii abonamentelor de călătorie în Bălți, întrucât se știe că la noi sunt probleme la executarea contractului. De exemplu, de multe ori, în spitale medicamentele nu ajung la pacienți, aceștia fiind rugați să le cumpere, pe motiv că instituția nu le mai are deoarece s-au terminat recent.

Vă îndemn să fim mai atenți la cum se execută contractele de achiziții publice, cine folosește produse alimentare, diverse servicii, materiale de construcție etc., care sunt cumpărate pe banii noștri.

Eu nu voi renunța să stau cu ochii pe banul public. Voi face o solicitare repetată.  Eu pot să-mi permit mai multe solicitări cu privire la banii publici, pentru că acum aceasta este munca mea, dar mă întreb dacă orice cetățean are suficientă răbdare ca să bată la ușile care, de cele mai multe ori, se închid în fața lor?! 

Diana Grosu
2016-07-25 08:42:00

Comentarii