Microbuzele – cutii de chibrituri

Veaceslav Golovcenko
17/02/2016
Foto: captură Youtube

O colegă mi-a sugerat să scriu un articol pentru blog, cu impresii despre Moldova, despre Chișinău. La sfârșitul zilei de muncă urma să ajung la hotel, am fost sfătuit să iau microbuzul care circulă direct. Așa am făcut! Era clar că transportul îmi va crea prima și cea mai „uluitoare” impresie despre Moldova, mai ales după ce dimineață venisem tot cu un microbuz, din Odesa.

Mii de Mercedesuri Sprinter, transformate din vehicule de marfă în transport de pasageri, par să fie preferatele companiilor auto locale. Pe traseul internațional Odesa-Chișinău am călătorit cu un vehicul, care în Germania transporta poșta sau medicamente, iar aici ducea oameni cu bagaje și mărfuri pentru vânzare: draperii sau jaluzele care ocupau aproape tot spațiul din microbuzul nostru cu 20 de locuri.

Pasagerii s-au ghemuit în fotoliile înclinate și s-au învelit pentru a nu-i trage curentul. Sunt sigur că geamurile au fost instalate în Moldova, atunci când autofurgonul a fost reutilat pentru pasageri.

Carcasa integră de cândva parcă a fost tăiată cu un cuțit de conserve. Nu știu cât de legală este această transformare, dar în Ucraina asemenea mașini au făcut zeci de victime și, drept urmare, „reutilarea” a fost interzisă pentru transportul de pasageri. Reiese că atunci când se fac achizițiile publice, proprietarii de microbuze oferă mașini normale, iar pe linie pun ceea ce le cade sub mână.

Așa că traversând aseară cu microbuzul tot centrul administrativ al orașului Chișinău am savurat din plin acest „farmec”. Am urcat la terminus. Apoi toți oamenii care intrau stăteau în picioare. Era o singură bară, pe o parte din habitaclu, de care puteau să se țină.  Vehiculul era reutilat, de aceea ușa din mijloc nu se deschidea. Toți urcau prin față și trebuiau să se aplece tare ca să nu se lovească la cap. Microbuzul oprea la fiecare stâlp, copac sau intersecție – și asta era o normalitate! Bate o dată palma și se anulează toate regulile.  În numai 10 minute pe scaune erau 14 pasageri, iar alți 18 în picioare. Toți se înghesuiau, atârnau peste cei așezați, strănutau sau tușeau, vorbeau la telefon. Da, demult nu m-am simțit ca într-o cutie de chibrituri?! 20 de minute! Dar cât disconfort! Voi călători deja cu troleibuzul, mai ales că îmi convine.

Iar microbuzele, apărute în perioada dificilă a anilor 90 ca o ieșire temporară din deficitul de transport public, urmau demult să fie înlocuite cu autobuze. Dar nu a fost să fie! Câți doritori vor să câștige din asta?! Șoferii, proprietarii de microbuze, vânzătorii de combustibil sau de piese auto... Tuturor acestora le plac microbuzele, iar locuitorii orășului sunt nevoiți să le folosească.

Și atâta timp cât oamenii nu vor renunța să utilizeze, pe banii lor, aceste mijloace de transport foarte neconfortabile, vor trebui, în fiecare zi, să ia microbuzul!

 

Veaceslav Golovcenko
2016-02-17 11:05:00

Comentarii