Achiziţii publice

Firme şi afaceri secrete la Rezina

Colaj CIJM
Autor: Tudor Iașcenco, Ion Perciun
22/02/2016 19265

Trei firme, administrate de aceeași persoană, sunt preferatele autorităților din raionul Rezina în materie de achiziții publice. Fiecare al doilea contract încheiat în domeniul reparaţiilor şi construcţiilor, în perioada septembrie  2013 – aprilie 2015, a fost atribuit uneia din cele trei firme unde în calitate de administrator sau fondator apare Liviu Jitari: Litarcom, AVI Borș și Capillati.

Predilecţie care trezeşte bănuieli

În baza a trei contracte cu SRL Litarcom aparatul preşedintelui raionului Rezina a alocat 2,46 milioane de lei pentru reparaţia încăperilor pe care le închiriază în clădirea Primăriei Rezina. Alți aproape 1,14 milioane de lei au fost alocați pentru înălţarea monumentului şi amenajarea scuarului din preajma pieţei centrale a oraşului, proiecte încredinţate SRL Litarcom şi SRL Capillati. Cel de-al treilea proiect, care a fost finanțat până acum cu circa 13 milioane ține de construcţia unui complex sportiv, costul total al acestuia ridicându-se la 74 mln lei, conform ultimelor date mediatizate de administraţia raionului. Conform datelor Camerei Înregistrării de Stat, proprietar al SRL Litarcom, dar și al AVI Borș SRL este Liviu Jitari. Alături de Adrian Covaș, acesta figurează și ca fondator al SRL Capillati, ambii având cote-părți egale. 

Cele trei firme ale lui Liviu Jitari au fost preferate şi de alte autorităţi şi instituţii publice din raionul Rezina. Astfel,  SRL Litarcom construieşte la Rezina staţia de epurare pentru care, în ianuarie 2014, au fost alocaţi peste 12 milioane de lei din Fondul Ecologic Naţional; la Saharna Nouă şi Sârcova – firma construiește apeducte şi reţele de canalizare în valoare de 3,82 milioane şi respectiv 3,24 milioane de lei; la Ignăţei a reparat grădiniţa de copii, lucrările fiind estimate la 1,25 milioane de lei. În acelaşi timp, AVI Borș SRL, a fost selectată de Direcţia de Învăţământ, Tineret şi Sport Rezina pentru reparaţia unui bloc de la tabăra de odihnă pentru copii „Nistru” de la Saharna (suma contractului se ridică la 2,96 milioane de lei). 

Foto: CIJM

Încăperi reparate la prețuri majorate

Unul din proiectele cu implicarea Litarcom în care au fost înregistrate mai multe nereguli ține de  repararea încăperilor închiriate de Aparatul președintelui. Surse din cadru instituției ne-au comunicat, sub protecția anonimatului, că în devizul de cheltuieli au fost indicate materiale la prețuri exagerate. Pentru a verifica informaţiile ne-am adresat cu un demers oficial către preşedintele raionului Eleonora Graur solicitând să ni se ofere  informaţii care să justifice cheltuielile făcute pentru reparaţia încăperilor CR Rezina, dar şi pentru construcţia monumentului şi a havuzului din preajma pieţei centrale din oraș. Demersul nostru, expediat încă în luna mai 2015, a rămas fără răspuns.

Din alte surse (www.tender.gov.md) am aflat că la 12 septembrie 2013, Consiliul Raional Rezina a încheiat un contract cu SRL Litarcom privind reparaţia sediului Consiliului Raional Rezina care ocupă un etaj în clădirea Primăriei Rezina. Costul total al proiectului a fost estimat la 1.847.234 lei. La trei luni distanță însă, cele două părţi au semnat un contract adiţional prin care au majorat costul lucrărilor cu încă 498.844 lei, iar peste alte nouă luni suma contractului a fost suplimentată cu 118.986 de lei.

Construim monumente pe timp de criză

Un alt proiect lansat cu multe controverse este construcția monumentului în memoria victimelor celui de-al doilea război mondial, războiului din Afganistan şi celui de la Nistru din 1992. Inițiativa de a construi monumentul a fost criticată dur de un grup de activişti comunişti-democraţi. Aceștia menționau, între altele că este un sacrilegiu să instalezi un monument care simbolizează mormântul victimelor a trei războaie la marginea pieţei unde tradiţional se organizează  hore și concerte. În mod normal, administraţia raionului era obligată să desfăşoare consultări publice vizavi de necesitatea acestui obiectiv pentru care s-au cheltuit bani publici mult mai necesari în alte domenii, dar şi plasarea lui anume în acest loc. Conducerea raionului însă a ignorat opinia publică. Astfel, inițial au fost alocați circa 60.000 de lei pentru proiectare, după care aproape jumătate de milion lei au fost achitați pentru construcţia propriu-zisă a monumentului. Şi asta în situaţia când în Rezina există deja un monument instalat pe un mormânt frăţesc al câtorva zeci de soldaţi căzuţi în teritoriul raionului în anii celui de-al Doilea Război Mondial, iar nu departe, lângă satul Cinişeuţi, există memorialul „Nemurire”.   

Havuz „camuflat” sub lucrări de amenajare a teritoriului

Havuz „camuflat” sub lucrări de amenajare a teritoriului. Foto: CIJM

În aprilie 2015 Consiliul Raional încheie un contract în valoare de 642.707 lei cu o altă firmă a lui Liviu Jitari - SRL Capillati, angajată să efectueze lucrări de amenajare a scuarului din orașul Rezina - strada 27 August, 1. La licitaţie au participat trei firme, dintre care două – ale lui Liviu Jitari -  SRL Litarcom şi SRL Capillati. În zadar am încercat să aflăm mai multe detalii despre această tranzacție de la unii consilieri raionali care au votat decizia de alocare a sumei respective. Marcel Rusu, şeful Secţiei Construcţii, Drumuri şi Gospodărie Comunală la Consiliul Raional afirma că, de fapt, contractul conține alte prevederi şi fraza ”amenajarea scuarului din strada 27 August, 1” presupune construcţia unui havuz sub peretele clădirii primăriei.  

La rândul său, juristul Andrian Furdui, care la acel moment exercita funcţia de arhitect al orașului Rezina, a confirmat ca proiectul amenajării scuarului (construcţia havuzului) nu a fost coordonat şi nici aprobat de administraţia oraşului astfel încât el nu cunoaşte nimic despre acest obiect.

Vladimir Rusu, un locuitor al orașului Rezina, care ne-a sesizat vizavi de havuz considera că preţul construcției este exagerat.   

Pentru a verifica aceste suspiciuni ne-am adresat la SRL OPAL-Succes, o întreprindere din Chişinău, specializată în construcţia de piscine, havuzuri, băi etc. Arătându-le fotografia havuzului din Rezina, i-am rugat pe specialiştii de acolo să estimeze costul unui astfel de obiect. A doua zi am şi primit răspunsul: tot echipamentul ar putea fi procurat cu maximum 4.300 de euro, iar lucrările de construcţie a cadei ar costa circa 3.000 de euro. Asta înseamnă că "opera" de la Rezina ar valora cel mult 160.000 de lei. De ce consilierii au permis scoaterea din bugetul raional, pentru SRL Capillati, a tocmai 642.707 lei ? De ce construcţia havuzului a fost camuflată sub fraza „lucrări de amenajare a scuarului” și de ce toată informaţia despre cheltuielile efectuate este ţinută în mare taină? La aceste întrebări sperăm să ne ofere răspuns organele competente.

De remarcat că  peste câteva luni de la finisarea lucrărilor administraţia raionului "s-a spălat" de monument şi havuz, transferându-le la balanţa primăriei.

Complexul sportiv – un alt  proiect cu multe necunoscute

Complexul sportiv din Rezina este un alt obiectiv construit cu implicarea firmei Litarcom și care lasă multe semne de întrebare. Și de data aceasta am încercat să ne documentăm din prima sursă, adică de la administraţia raionului. Responsabilii din domeniul construcţiilor şi reparaţiilor și cei de la finanţele publice au refuzat să ne ofere informaţii, sugerându-ne să ne adresăm preşedintei raionului. Aşa am şi făcut, solicitând următoarele informaţii: Cine şi din care considerente a ales anume această variantă de complex sportiv? Cât costă obiectul şi din care surse se fac investiţiile? Care sunt termenele de executare a lucrărilor? Care firme au participat la licitaţia de selectare a antreprenorului, cu ce oferte, cine a câştigat concursul? Ce sumă a fost planificată pentru lucrările din anul 2015, cât s-a transferat şi câţi bani au fost valorificaţi în acest an? Am mai vrut să aflăm şi câte persoane au candidat pentru poziţia de supraveghetor tehnic al obiectului dat, cine sunt acestea şi cine a câştigat concursul, din care considerente pentru respectivul au fost alocate din buget, suplimentar la bugetul complexului, tocmai 150.000 de lei.

La răspunsuri am rugat să fie anexate copiile proceselor verbale ale tenderelor de selectare a antreprenorului și supraveghetorului tehnic pentru a oferi cititorilor o informaţie cât mai veridică şi obiectivă.

Preşedintele raionului Rezina, Eleonora Graur. Foto: rezina.md

Eleonora Graur, președinta raionului ne-a oferit un răspuns care nu conţine majoritatea informaţiilor solicitate. „Complexul sportiv din raionul Rezina este executat conform certificatului de urbanism eliberat la 24 iulie 2014 de către Primăria Rezina şi va fi compus dintr-un teren de fotbal cu dimensiunile 68x105 m, o tribună pentru 2.500 de locuri, un complex hotelier cu bloc administrativ, parcare, teren de baschet, teren de handbal, bazin, piscină, spaţii verzi şi panou informativ. Complexul va ocupa opt hectare”, se menţionează în răspunsul preşedintei.

În răspuns se mai arată că până în noiembrie 2015 la acest obiect au fost executate şi achitate lucrări în sumă de 4.338.858 lei; că „lucrările decurg organizat şi în termenii stabiliţi”. Totodată, din răspuns am aflat că la licitaţia de selectare a antreprenorului, alături de SRL Litarcom, au participat încă trei întreprinderi (fără a fi nominalizate); la moment contractul cu supraveghetorul tehnic (fără a indica numele acestuia) este reziliat „pe motivul necorespunderii condiţiilor contractuale”, iar lucrările de construcţie a complexului sunt monitorizate de Secţia construcţii, gospodărie comunală şi drumuri a CR Rezina. Cu altă ocazie Eleonora Graur a precizat că „decizia de a construi anume acest tip de complex sportiv aparţine Consiliului Raional de legislatura 2011-2015”.

Apropo, prin decizia nr.16/24 din 24 decembrie 2010 Consiliul Orăşenesc Rezina a rezervat pentru Complexul sportiv raional un teren de patru hectare şi nu opt hectare, precum afirmă preşedinta. Cine, când şi cum a mai alocat din patrimoniul oraşului pentru obiectul dat încă patru hectare? La această întrebare nimeni nu ne-a putut răspunde.

Conform contractului de achiziţii încheiat la 30 ianuarie 2015 CR Rezina a alocat pentru lucrările planificate la obiectul dat 12.998.882 lei, dar SRL Litarcom până în noiembrie2015, a valorificat, după cum ne-a informat Eleonora Graur, 4.338.858 lei (conform altor informaţii – circa opt milioane). Eleonora Graur susţine că lucrările de la şantierul dat sunt supravegheate de colaboratorii Secţiei construcţii, gospodărie comunală şi drumuri a CR Rezina. Conform informaţiilor noastre, niciun angajat al secţiei nu dispune de licenţia în acest domeniu, dar nici de dreptul, ca funcţionari publici, de  a fi implicaţi în asemenea activităţi.

Încercând să clarificăm mai multe semne de întrebare legate de activitatea SRL Litarcom, SRL Capillati, SRL AVI Borş în raionul Rezina şi relaţiile acestora cu administraţia raionului, în decembrie 2015 şi repetat la 3 februarie curent i-am expediat antreprenorului Liviu Jutari o scrisoare oficială cu un set de întrebări. Dânsul a lăsat solicitările noastre fără răspuns. Aici apare încă o întrebare: dacă părţile implicare în aceste afaceri au respectat în totul buchia legii şi nu au ce ascunde de ce tăinuiesc informaţiile solicitate şi care ar trebuie să fie deschise pentru toată lumea pentru că este vorba de cheltuirea banilor publici.

Expert: legea este ocolită, iar banii publici sunt cheltuiți la discreția autorităților

Solicitată să comenteze situaţia de la Rezina Olesea Stamate, președinta Asociației pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER) a remarcat că una din problemele majore cu care se confruntă sistemul achiziţiilor publice în Republica Moldova este lipsa aproape totală a oricărei planificări.

”Deşi legislaţia prevede obligativitatea elaborării planurilor de achiziţie de către autorităţile contractante, iar Codul Contravenţional stabileşte şi sancţiuni pentru nerespectarea acestor prevederi, în practică aceasta are loc foarte rar. Aceasta permite cheltuirea la discreţia autorităţilor a banilor publici, fără niciun fel de responsabilitate faţă de cetăţeni, care, în calitate de contribuabili formează bugetul din care se fac achiziţiile. Aşa ne trezim cu monumente şi havuzuri pe timp de criza economică profundă, precum şi cu alte obiective necesitatea cărora este dubitabilă”.

Experta susține că cetăţenii sunt lipsiţi de orice mecanism de intervenţie în acest proces, or, consultări publice nu se fac pentru a stabili necesitatea unor asemenea achiziţii, iar în lipsa planurilor de achiziţie elaborate din timp, nu se poate reacţiona decât post-factum. ”Această situaţie duce, implicit, şi la alte abuzuri în procesul de achiziţii, deoarece ceea ce nu poate fi monitorizat/observat - poate fi uşor fraudat. Iar monitorizarea implementării contractelor este o "gaură neagră" a achiziţiilor din Moldova, etapă în care se pare nimeni nu are nicio resposabilitate”, afirmă Olesea Stamate.

Investigația a fost realizată în cadrul Campaniei „Banii publici sunt și banii mei”, desfășurată de Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJM) și Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), într-un proiect finanțat de Uniunea Europeană și National Endowment for Democracy.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii