Economic

Drumuri din fonduri europene reabilitate cu mari întârzieri

Traseul Peresecina-Orhei, km 27. Foto: Mariana Jacot
Autor: Mariana Jacot
28/12/2017 20556

Patru din 13 companii care, în ultimii cinci ani, au fost selectate în urma unor licitații internaționale să reabiliteze drumurile naționale din Republica Moldova  au fost sancționate pentru întârzieri la executarea lucrărilor. Toate firmele amendate sunt internaționale, iar valoarea amenzilor depășește 3,8 milioane de euro.

Cele patru companii care au fost sancționate pentru întârzieri la executarea lucrărilor au fost contractate în perioada 2011-2014 pentru a repara mai multe sectoare de pe traseele Chișinău - Soroca, Chișinău - Comrat - Giurgiuleşti, Chișinău – Ungheni – Sculeni și pentru construcţia drumului de ocolire a orașului Ungheni. De cele mai multe ori, recepția finală a lucrărilor a avut loc cu unul-doi ani peste termen. Banii pentru reparații provin din granturi ale Comisiei Europene (CE) și împrumuturi de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI). Valoarea totală a lucrărilor din contractele penalizate este de aproape 140 de milioane de euro. 

Firmele internaționale sancționate și amenzile reținute din contract

Amendă de două milioane de euro pentru o întârziere de doi ani

Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD) a semnat pe 18 februarie 2011 două contracte cu consorţiul italian Toto Costruzioni Generali în asociere cu Taddei Spa, selectate în urma unor licitaţii internaţionale pentru reabilitarea drumului naţional Chişinău-Soroca. Executarea lucrărilor a costat statul peste 19,3 milioane de euro, iar banii au fost oferiți în credit de către BEI şi BERD.

Anatol Șalaru, pe atunci ministerul al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor,  se declara mulțumit de primul contract semnat cu o firmă internațională. „Urmează să mai fie organizate asemenea licitații care se vor desfășura transparent. Ceea ce denotă credibilitate pentru partenerii finanțatori”, anunța ministrul.

Lucrările la cele două tronsoane, cu lungimea de 45 de km, de pe traseul Chişinău-Soroca, au demarat pe 3 mai 2011 și urmau să fie finalizate în 18 luni.

Consorțiul italian s-a angajat să reabiliteze în 18 luni - 45 de km pe două sectoare
de pe traseul Chișinău-Soroca. Recepția finală a fost cu 1-2 ani peste termen

Consorțiul italian a înregistrat însă mai multe întârzieri în realizarea contractului. Primul sector de drum trebuia să fie dat în exploatare în noiembrie 2012, dar, la solicitarea antreprenorului italian, termenul de execuție a fost extins cu încă 43 de zile. Au urmat și alte amânări, astfel încât sectorul de drum a fost finalizat abia pe 18 august 2014, adică aproape doi ani peste termen. În cazul sectorului doi - Orhei şi intersecţia Soroca-Sărăteni, termenul de executare a fost depășit cu un an. Pentru întârzieri la realizarea celor două contracte, consorțiul italian a fost sancționat de către ASD cu peste două milioane de euro, bani reținuți din valoarea contractelor.

Drum reabilitat de italieni, dat în exploatare 18.08.2014. Foto: Mariana Jacot

Șeful Direcției control al calităţii produselor pentru construcţii şi drumuri, din cadrul Inspecției de Stat în Construcții, Alexandru Untilov, afirmă că inspectorii în construcții au depistat de mai multe ori neconformități pe cele două trasee reparate de antreprenorul italian. ÎCS Toto-Taddei SRL  a fost obligat să scoată de pe un sector de drum un strat de asfalt și să-l aștearnă din nou. După ce au primit mai multe prescripții, neregulile au fost înlăturate, iar recepția finală a fost fără obiecții.

Usatîi: „Consorțiul italian și-a depus oferta pentru un alt tender, dar a fost descalificat”

Consorțiul italian a activat pe teritoriul Republicii Moldova prin intermediul reprezentantului său local, întreprinderea cu capital străin Toto-Taddei SRL. Compania nu a efectuat însă singură lucrările, ci a contractat subantreprenori locali. Mai mulți dintre aceștia s-au judecat cu Toto-Taddei SRL din cauza datoriilor la plata lucrărilor. Potrivit unei hotărâri de judecată, compania a fost obligată să îi plătească firmei Poduri Prim SRL circa 600 de mii de lei, ceea ce înseamnă datoria plus cheltuielile de judecată și dobânda de întârziere pentru lucrările de reabilitare efectuate în cadrul acestui contract.

Pe 26 octombrie 2017, printr-o decizie a  Curții de Apel Chișinău, Toto-Taddei SRL a fost lichidată din cauza datoriilor de 90 de milioane de lei pe care nu le poate restitui. Am încercat în repetate rânduri să contactăm reprezentanții consorțiului italian, dar aceștia nu au răspuns la telefon.

La scurt timp după finalizarea lucrărilor din contractul pentru reabilitarea drumului naţional Chişinău-Soroca, Toto Costruzioni Generali SpA și Taddei SpA și-a depus oferta pentru un alt tender. Anatol Usatîi, secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii ne-a comunicat că deși consorțiul a propus cel mai mic preț la concurs a fost descalificat, deoarece sectorul adiacent a fost reabilitat cu probleme.

 

 

În trei ani au îndeplinit doar 3% din lucrări

Și compania românească SC Pa&Co International SRL a fost amendată cu aproape 340 de mii de euro pentru întârzierea lucrărilor la cele două sectoare din drumul național Chișinău-Giurgiulești-frontiera cu România, pe care s-a angajat să le reabiliteze.

Traseu contractat de SC Pa&Co International SRL

Prin primele două contracte semnate în 2012, SC Pa&Co International SRL  urma să primească 24,6 milioane de euro din grantul BERD pentru 55 de km de drum reparat. Finalizarea lucrărilor a fost preconizată pentru aprilie 2014, dar la începutul lui 2017 doar 65 la sută din primul contract și peste 80 la sută din cel de-al doilea contract erau executate. Inspecția de Stat în Construcții a verificat calitatea celor 26 de km din sectorul unu și a depistat mai multe fisuri pe traseu. Ulterior, neconformitățile au fost parțial înlăturate, dă asigurări Alexandru Untilov. În 2017, compania nu a realizat nicio lucrare pe cei 29 de kilometri din sectorul doi, afirmă aceeași sursă.

În 2014, firma românească a mai câștigat o licitație internațională pentru reabilitarea a altor 31 km de drum pe același traseu Chișinău-Giurgiulești-frontiera cu România. Cu 18,8 milioane de euro din împrumutul BERD, antreprenorul s-a angajat să repare în doi ani porţiunea Ciumai - Vulcăneşti - Cişmichioi. Deși lucrările trebuiau încheiate în august 2016, la începutul acestui an, firma îndeplinise doar trei la sută din angajamentele asumate. După mai multe întârzieri și penalizări, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a decis rezilierea celor trei contracte cu Pa&Co International SRL. Compania românească este singura împotriva căreia statul a aplicat această măsură extremă.

Astăzi, pe cele trei sectoare de drum nu mai lucrează nimeni. ASD urmează să organizeze o nouă licitație pentru aceste lucrări, pe 12 decembrie 2017. În primăvara lui 2018 lucrările ar putea fi reluate.

Km 137, Bălăbanu, Taraclia. Intersecție reabilitată de SC Pa&Co International SRL. Captură foto
de pe camerele video amplasate pe drumurile naționale de ASD. 14.12.2017

Restanțierii merg în judecată

Pentru că nu a fost de acord cu sancțiunile aplicate, Pa&Co International SRL a atacat decizia autorităților moldovenești la Tribunalul de Arbitraj Internațional, care urmează să decidă dacă statul moldovenesc a aplicat sau nu corect penalitățile.

Deocamdată, firma din România a pierdut dreptul de a mai participa la licitații organizate de Administrația de Stat a Drumurilor. Directorul general al întreprinderii de stat, Gheorghe Curmei, afirmă că „firma românească nu va mai avea dreptul să participe la nicio licitație inițiată de ASD, totodată și BERD le-ar putea interzice să participe în alte proiecte. Nu se știe dacă vor mai putea participa în cadrul licitațiilor europene”.

Contactat telefonic, Dan Balcanu, managerul de proiect al Pa&Co International SRL, a refuzat să comenteze situația pe motiv că avocații i-au interzis orice declarații de presă în perioada în care compania se află în litigiu cu ASD.

Litigii similare ASD are și cu alți antreprenori internațional, precum consorțiul italian Toto Costruzioni Generali în asociere cu Taddei Spa. Pentru cheltuielile de arbitraj, în anul 2017 au fost preconizați 230 de mii de euro.

Anatol Usatîi, secretar de Stat, Ministerul Economiei și Infrastructurii. Foto:privesc.eu.

Anatol Usatîi, secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii:

„Toți cei care au penalități vor încerca să se adreseze în arbitraj. Considerăm că noi am aplicat corect reținerile pentru întârzieri. Dacă se va demonstra că am greșit, vor fi întorși banii. Arbitrajul durează foarte mult”.

Penalități de 800 de mii de euro pentru cehi

Plăți de peste 800 de mii de euro urmează să fie reținute și din valoarea contractelor semnate cu firma cehă OHL Z.S., pentru întârzieri la reparația a 52 de km de pe cele două sectoare de pe traseul Chișinău-Ungheni și a drumului de ocolire a orașului Ungheni.

OHL ZS a.s. face lucrări pe traseul Chișinău-Ungheni împreună cu Evrascon JSC

În iulie 2014, firma cehă s-a angajat să reabiliteze primul sector de 44,2  km de drum de pe traseul Chișinău-Ungheni, contra sumei de 27 de milioane de euro. Drumul urma să fie reparat în doi ani, adică până în iulie 2016. În decembrie 2017, firma cehă îndeplinise doar 60 la sută din lucrări. Contactat telefonic, dirigintele de șantier, Sergiu Iuraș, a refuzat să ne spună din ce cauză întârzie lucrările pe traseu. L-am sunat și pe unul dintre managerii de proiect ai companiei OHL CZ,  Moises Louredo, dar acesta nu a răspuns la telefon.

Compania cehă construiește și drumul de ocolire, de 7,7 km, a orașului Ungheni, pentru acesta fiind alocați 10,7 milioane de euro dintr-un grant al Comisiei Europene. Aici au fost efectuate peste 70 la sută din lucrări. Recepția finală a fost stabilită pentru a doua jumătate a anului 2018.

OHL ZS a.s. a reabilitat peste 70 la sută din drumul de ocolire a orașului Ungheni

Trei contracte și toate cu întârzieri

Pe același traseu național Chișinău – Ungheni – Sculeni, alături de cehi execută lucrări de reabilitare, pe un segment de aproape 40 de km, și firma azeră Evrascon JSK. Antreprenorul a câștigat în 2014 un contract de 23 de milioane de euro pentru a reabilita, până în iulie 2016, de la km 6 până la km 24 de pe traseul Chișinău-Ungheni. Până acum, azerii au îndeplinit doar jumătate din lucrări și au fost sancționați cu peste 115 mii de euro, dar penalitățile ar putea crește. Și mai prost stau lucrările în cazul unui alt tronson de 22 de km de pe traseul Chișinău-Ungheni, pe care Evrascon JSC urma să îl repare până în noiembrie 2016. Astăzi, pe acest segment au fost îndeplinite doar un sfert din lucrările pentru care statul s-a angajat să plătească 15 milioane de euro, împrumutați de la BERD.

Cam același volum de lucrări a executat Evrascon JSK și într-un alt contract asumat pentru repararea traseului național Hâncești-Lăpușna. Drumul urma să fie netezit până în noiembrie 2016, dar din cei 37 de km, azerii au reparat doar 28%. În cadrul acestui contract, firma deja a fost sancționată cu 225 de mii de euro din costul total al lucrărilor, de 18 milioane de euro.

Evascon a reparat doar 28% din cei 37 de km de pe traseul Hâncești-Lăpușna.
Drumul urma să fie gata în noiembrie 2016

Suma totală a penalităților aplicate antreprenorului azer depășește 620 de mii de euro. Banii vor fi reținuți din certificatele de plată. ASD speră că această companie își va onora toate obligațiile până în a doua jumătate a anului 2018.

Contactat telefonic, reprezentantul antreprenorului azer, Nazim Hajiev, ne-a declarat că au motive argumentate pentru toate întârzierile. „Nu suntem de acord cu aceste penalități și dacă va trebui vom ajunge și la Tribunalul Permanent de Arbitraj pentru a ne apăra. Noi avem motive întemeiate pentru a nu fi penalizați, avem toate argumentele cum au fost executate lucrările”, ne-a declarat el.

Alte trei firme, aceleași probleme

Încă două firme implicate în reparația drumurilor naționale riscă să fie penalizate pentru că nu respectă termenii prevăzuți în contract, iar o a treia ar putea pierde contractul. Prima este compania portugheză MSF Engenharia S.A. Aceasta a semnat în 2015 un contract de 36,4 de milioane de euro dintr-un  împrumut BERD pentru a reabilita, până în aprilie 2017, circa 30 km de pe traseul Bălţi-Sărăteni, dar lucrările nu se mișcă din loc, fiind realizate doar 6 la sută din lucrări. Am solicitat un comentariu din partea managerului de proiect Manuel Campos, dar nu am primit un răspuns la scrisoarea pe care i-am expediat-o. Traducătoarea companiei, Tatiana Tarasenco, ne-a declarat că nu comentează relațiile între beneficiar și firmă.

Centura or. Sângerei este reabilitată de MSF Engenharia S.A. Foto: Mariana Jacot

Există probleme și pe șantierul Bălți - Fălești - Sculeni, unde antreprenorul italian Impresa Pizzarotti de asemenea se află în întârziere. Contractul în valoare de 50,5 milioane de euro, împrumut oferit de BEI, a fost semnat în august 2015. Lucrările de reabilitare a circa 55 de km au început în februarie 2016 și urmează să fie finalizate în februarie 2018. Până acum, antreprenorul a primit peste 10,4 milioane de euro și a executat lucrări în mărime de 24%. Contactat telefonic, managerul de proiect, Alessandro Capizzi, ne-a declarat că întârzierea lucrărilor s-ar fi produs din cauză că Administrația de Stat a Drumurilor ar fi aprobat prea târziu detaliile de proiect ale caietului de sarcini. Din acest motiv, italienii au cerut să fie extinsă perioada de executare a lucrărilor cu încă un an. „Suntem în așteptarea deciziei. Am motivat că am primit prea târziul proiectul aprobat”, afirmă Alessandro Capizzi.

Cu un progres de zero procente, compania JV Serenissima Costruzioni S.P.A. în asociere cu PST, Italia, riscă să rămână fără contracte. În urma licitațiilor internaționale, consorțiul a câștigat în 2016 două contracte de reabilitare a drumurilor  Hâncești - Leova – Cahul și Soroca-Arionești, în sumă totală de 71 de milioane de euro, din împrumutul BERD. Până în prezent, pe cele două trasee nu au fost efectuate lucrări. L-am sunat pe Savorani Gianluigi responsabil pentru realizarea contractului Hâncești-Leova-Cahul, la telefon, însă, a răspuns managerul de proiect, care ne-a spus să revenim după sărbători.

Conducerea ASD își exprimă speranța că până la sfârșitul lui ianuarie 2018 va exista claritate pe toate contractele, mai ales pe cele cu întârzieri mari. „Singura opțiune este rezilierea. Firmele cu care e posibil să reziliem contractele sunt MSF Engenharia Portugalia și JV Serenissima Costruzioni S.P.A. în asociere cu PST, Italia”, ne-a dezvăluit directorul ASD.

Penalitățile trebuie aplicate în mod egal”

Jan Kovalcik, analist al Institutului pentru reformă economică și socială din Bratislava, Slovacia, atrage atenția că în cazul în care există o întârziere fără motive justificate, pedeapsa ar trebui aplicată în conformitate cu condițiile contractuale.

Este foarte important ca și clauzele de penalizare să fie aplicate în mod egal tuturor contractorilor. În caz contrar, companiile care se confruntă cu aplicarea mai strictă a sancțiunilor decât altele nu pot participa la licitațiile ulterioare. Acest lucru poate reduce concurența la câteva companii, care pot conta cu o aplicare mai bună a contractelor. În cele din urmă, aceasta poate duce la creșterea prețurilor, la scăderea calității sau la mai multe întârzieri”, explică expertul slovac.

Regulile sunt dictate de finanțatorii străini

Aplicarea amenzilor pentru întârzieri a devenit posibilă din 2007 când, odată cu lansarea proiectelor internaționale, au devenit obligatorii și condițiile Federației Internaționale a Inginerilor Consultanți (FIDIC). Sancțiunile se rețin din valoarea certificatelor interimare de plată prezentate pentru achitarea lucrărilor executate de antreprenori. Aceștia sunt penalizați numai după ce inginerul supervizor constată că antreprenorul înregistrează întârzieri. Penalitatea constituie 10 la sută din valoarea contractului. Toți banii din aceste amenzi se păstrează pe contul proiectului la BNM și sunt utilizați pentru finanțarea altor proiecte.

„Poți să pui și 30 % penalitate.Trebuie însă să putem justifica această cifră. Acum noi putem justifica 10%. Fiecare țară își stabilește mărimea amenzii. Penalitățile ar putea fi mărite, dar trebuie coordonate cu băncile finanțatoare”, susține Curmei.

Niciuna dintre companiile amendate pentru întârzieri la implementarea contractelor finanțate de BERD și BEI nu a fost inclusă în lista de interdicție a Agenției Achiziții Publice. Asta pentru că regulile de achiziție ale BERD și ale Băncii Mondiale nu presupun introducerea în lista neagră a companiilor care nu și-au respectat angajamentele contractuale, decât în caz de fraudă și corupție.

Vezi graficul unde au ajuns banii din penalități

Sancțiunile reținute din contractele penalizate au ajuns pe contul mai multor firme pentru finanțarea lucrărilor de reabilitare, selectate în urma licitațiilor internaționale. Supervizarea tehnică de execuție a unor lucrări tot din penalități a fost finanțată

Ce soluții propun autoritățile?

Un motiv care a adus la întârzierea lucrărilor execute în cadrul licitațiilor internaționale ține de problemele financiare și incapacitatea de plată în care s-a pomenit antreprenorul, susțin responsabilii de la ASD și Ministerul Economiei și Infrastructurii. De acum înainte, în cadrul licitațiilor internaționale, selectarea va fi mai rigidă, dau asigurări autoritățile, iar unele clauze contractuale deja au fost ajustate. Prioritar nu va fi oferirea celui mai mic preț la ofertă. Firmele vor fi selectate în prealabil și li se va verifica în detaliu istoria, inclusiv dacă starea lor financiară permite să îndeplinească lucrări.

Împrumuturi și granturi europene direcționate pentru reabilitarea drumurilor naționale din RM

Autoritățile de la ASD și minister ne asigură că vor cere informații și de la beneficiari din alte state unde au mai făcut lucrări aceste companii. Când vor depune pachetul de acte pentru a participa la licitații, antreprenorii vor trebui să prezinte contracte de livrare de materiale, contracte de livrare de bitum. Li se va impune o serie de documente pentru a cunoaște prețurile reale de pe piață. Pentru a evita situația în care aceștia nimeresc în incapacitate de plată.

BERD, BEI, BM și CE îngrijorate

Anatol Usatîi, secretar de Stat, domeniul construcțiilor și infrastructurii drumurilor, Ministerul Economiei și Infrastructurii:

Noi am preluat 17 contracte, toate problematice. Nici unul nu merge normal. Sau întârzieri de un an sau un an și jumate, sau nu se lucrează pe șantier, companii în faliment. Trebuie de făcut management. Și contractorul, și inginerul necesită management permanent și monitorizare continuă din partea ASD. Au fost scăpări din toate părțile. De obicei este vorba despre triunghiul acesta inginer-contractor-beneficiar. Toți au o vină în situația creată”.

Și instituțiile financiare sunt îngrijorate de lipsa de progres la reparația drumurilor. La începutul lunii decembrie, reprezentanții băncilor finanțatoare s-au aflat în Moldova și au evaluat executarea contractelor. Au fost și pe teren pentru a evalua situația drumurilor. Deocamdată, informații despre rezultatul vizitei instituțiilor financiare internaționale nu există. Potrivit lui Curmei, se examinează posibilitatea rezilierii contractelor cu trei firme internaționale.

Acest articol de investigație a fost elaborat cu sprijinul proiectului „Consolidarea capacităților societății civile în domeniul utilizării datelor deschise”, implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare și finanțat de programul Republicii Slovace de Transfer al Cunoștințelor și Experienței de Tranziție al SlovakAid. Toate opiniile aparțin autorilor/autorului  și nu reflectă poziția oficială a PNUD Moldova, Guvernului Republicii Moldova, Guvernului Republicii Slovace sau afiliaților acestora.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii