Economic

Noua companie aeriană Fly One și interesele private ale directorului Autorităţii Aeronautice Civile, confirmate de SIS

Aeronavă Fly One Foto: Cristian Ţurcanu/facebook.com
Autor: Victoria Dodon
11/05/2016 58895

Mircea Maleca, directorul Autorităţii Aeronautice Civile (AAC), ar fi adevăratul partener de afacere al familiei ministrului Justiţiei, Vladimir Cebotari, în cadrul noii companii aeriene Fly One, oficialul ascunzându-se în spatele fostului său socru de la Leova. Acest fapt este confirmat într-o scrisoare ce ar fi fost semnată de Mihai Balan, directorul Serviciului de Informaţii şi Securitate (SIS), ajunsă recent în posesia portalului Anticoruptie.md. Deşi nu-i confirmă autenticitatea, şefii de la SIS susţin într-un răspuns oficial că șefii AAC exercită abuz de putere prin promovarea intereselor private în aviaţia civilă, ceea ce ar contraveni intereselor statului.

Ina şi Mircea Maleca. Foto: Facebook.com

Potrivit documentului ataşat la o sesizare de pe Harta Corupţiei, şeful AAC, Mircea Maleca, ar deţine cotă-parte în compania Fly One, care a început să opereze zboruri de la începutul acestei luni, printr-o persoană afiliată. Anticoruptie.md a scris anterior, în cadrul unei anchete, că firma, înregistrată în toamna anului trecut, o are printre fondatori pe Maria Cebotari, soţia actualului ministru al Justiţiei, Vladimir Cebotari, în timp ce sora acestuia, Mariana Tăbuică, ar fi noul director executiv. Potrivit datelor Camerei Înregistrării de Stat, Maria Cebotari deţine o cotă de participare de 40% (200.000 de lei), în timp ce românul Nicu-Adrian Berla, cunoscut peste Prut drept unul dintre acţionarii companiei Fly Level, specializată în cursuri de pilotaj şi formarea însoţitorilor de bord, a contribuit în afacere cu 20%.

Alte 40% din SRL le deţine Tudor Carabadjac, profesor de educaţie fizică şi fost director al gimnaziului din satul Orac, raionul Leova. Anume prin intermediul lui, familia Maleca ar fi ajuns fondator afiliat al noii companii aeriene. Mai exact, fiica lui Tudor Carabadjac, Ina Maleca, este fosta soţie a directorului AAC, actualmente conferenţiar universitar la Facultatea Contabilitate şi Informatică Economică a Universităţii Cooperatist-Comerciale din Moldova. 

În 2011, tatăl ei a obţinut mandatul de consilier raional la Leova, pe listele Partidului Democrat din Moldova, iar potrivit declaraţiei de venit pentru anul 2014, pedagogul a câştigat 61.111 lei din activitatea de director, are trei terenuri, o casă de locuit de 100 de metri pătraţi şi un automobil de model Dacia Sandero, fabricat în 2013 şi cumpărat în acelaşi an cu 147.000 de lei. Contactat anterior de Anticoruptie.md, bărbatul ne-a tăiat-o scurt: "Nu-i de discuţie treaba asta, n-ar trebui să vă intereseze. La revedere."  

Potrivit aceluiaşi document, intrat în posesia Anticoruptie.md, pe fonul unor datorii istorice ale Î.S. Air Moldova, Mircea Maleca ar intenţiona să sisteze prelungirea autorizaţiilor de exploatare a unora dintre cele mai profitabile rute aeriene ale operatorului: Bologna, Antalya, Milano, Veneţia şi Verona, care ar urma să fie cedate companiei Fly One. În cazul materializării acestor intenţii, Air Moldova (actualemente lider pe piaţa autohtonă a transporturilor aeriene) va avea pierderi financiare grave, valoarea de piaţă a acesteia riscând să fie redusă cu până la 60%, se mai arată în scrisoare. De altfel, unele dintre destinaţiile enunţate se numără deja printre cele 11 curse promise de Fly One la începutul lunii aprilie. Între timp, compania a anunţat deschiderea oficială, pe 30 aprilie, într-o postare pe pagina sa de Facebook: "Suntem gata! Bine aţi venit la bord cu Fly One!"

Asta chiar dacă site-ul oficial al operatorului încă nu a fost lansat, iar denumirea firmei lipseşte din lista operatorilor certificaţi de Autoritatea Aeronautică Civilă a Republicii Moldova, actualizată pe 30 martie. Amintim că Fly One enunţa în pliantele sale de lansare că deţine flota aeriană necesară - avioane moderne Airbus A320 cu o capacitate de 172 de locuri şi o navă de rezervă de tip Boeing 737-300 de 148 de locuri. Potrivit listei de preţuri pentru anul 2016 a producătorului Airbus, o navă de model A320 costă 98 de milioane de dolari. Am încercat să aflăm anterior dacă aeronavele sunt noi și dacă au fost cumpărate sau arendate, reprezentanţii Fly One au refuzat însă să discute.

Scrisoarea ajunsă în posesia portalului Anticoruptie.md: 

Abuz de putere din partea Autorităţii Aeronautice Civile

Serviciul de Informaţii şi Securitate nu a confirmat şi nici nu a infirmat autenticitatea documentului. "Există anumite rigori legale care nu ne permit să vă dăm un răspuns pe măsura aşteptărilor dumneavoastră. E vorba de multe aspecte, inclusiv ceea ce ţine de respectul vieţii private şi prezumţia nevinovăţiei", ne-a spus directorul adjunct SIS Ruslan Munteanu, într-o intervenţie telefonică.

Aeronavă Fly One Foto: Mihai Armaş/facebook.com

În schimb, reprezentanţii instituţiei confirmă că conducerea Autorităţii Aeronautice Civile exercită abuz de putere prin promovarea intereselor private în aviaţia civilă, ceea ce ar contravine intereselor statului.

"Informaţiile noastre indică la subminarea potenţialului Întreprinderii de Stat Air Moldova, prin influenţă, în scopul favorizării intereselor private în domeniu, inclusiv prin utilizarea pârghiilor atribuite AAC la eliberarea/prelungirea autorizaţiilor", se arată într-un răspuns al SIS pentru portalul Anticoruptie.md.

Totodată, cei de la Securitate afirmă că dispun de informaţii despre faptul că conducerea Autorităţii Aeronautice Civile ar fi intermediat tranzacţii cu semne dubioase între unele companii aeriene.

Directorul AAC, Mircea Maleca, neagă că ar fi manifestat vreodată un comportament abuziv faţă de compania Air Moldova. "Dimpotrivă, de cele mai multe ori certificatele și permisiunile de zbor le sunt examinate prioritar și le sunt eliberate în termenul stabilit de analiză, creând toate condițiile favorabile ca operatorul aerian național să-și desfășoare activitatea fără abateri", a declarat oficialul pentru Anticoruptie.md. El a adăugat că nu are nicio legătură de rudenie cu fondatorul companiei Fly One Tudor Carabadjac. 

În acelaşi timp, Sergiu Bucătaru, viceministru al Transporturilor şi membru al Consiliului de administraţie al Air Moldova nu a vrut să comenteze informaţiile celor de la SIS. "Nu dispun de anumite probe directe care ar semnala intenţii îndreptate în vederea prejudicierii companiei Air Moldova, iar în lipsa unor acte ce ar confirma afirmaţiile date, nu ar fi corect să mă expun în vreun fel", a comentat viceministrul. Potrivit lui, situaţia economică la operatorul de stat este din ce în ce mai bună. "Conform rapoartelor financiare, inclusiv a celui pentru luna martie, Air Moldova continuă să înregistreze o creştere a încasărilor. Acest fapt se datorează majorării fluxului de pasageri, a nivelului de încărcare a aeronavelor. Totodată, în ultimul timp s-au deschis curse noi. Toate aceste circumstanţe au un impact pozitiv asupra companiei şi sperăm că ea va continua să se redreseze şi va ajunge la o activitate normală, determinată doar de profit", a mai spus Sergiu Bucătaru.

Totodată, oficialul recunoaşte că Fly One este un concurent al Air Moldova, "mai ales că intenţionează să opereze destinaţii comune", dar în viziunea lui, spiritul de competiţie nu are decât avantaje. "Apariţia încă a unei companii va avea un impact pozitiv pentru cetăţean, deoarece ne putem aştepta la diminuări de preţuri pentru a atrage clienţii de o parte sau de alta", conchide Sergiu Bucătaru. 

Răspunsul oficial adresat portalului Anticoruptie.md: 

La rândul ei, Ina Maleca a negat faptul că tatăl său este afiliat al companiei Fly One SRL, spunând că ar fi vorba de bârfe. "De ce vă interesează pe dumneavoastră viaţa mea personală? Vreţi să scrieţi nişte bârfe care nu vor fi până la sfârşit adevărate? Înainte de a scrie un articol, puneţi-vă în situaţia fiecărui om, intraţi în pielea persoanei. Nu vă implicaţi în viaţa mea personală. Tot ce citesc în jur sunt doar bârfe, niciun adevăr curat”, ne-a spus ea.

Cu salariu de peste 62.000 de lei şi firme nedeclarate

Mircea Maleca (centru) şi Vladimir Cebotari (dreapta), la un eveniment Air Moldova
Captură video: Prime.md

Actualul director al Autorităţii Aeronautice Civile a fost şef al companiei Air Moldova în perioada iulie 2013 - august 2015, anterior ocupând postul de director financiar. În luna august anul trecut el şi-a dat demisia din funcţie, invocând motive personale. Mircea Maleca şi Vladimir Cebotari au fost colegi la Î.S. Air Moldova, unde în perioada 2006 - 2011 actualul ministru a exercitat funcția de director al Departamentului juridic. Cebotari a fost şi şef al Autorităţii Aeronautice Civile din decembrie 2011 până în iunie 2013.

Maleca este cunoscut publicului ca unul dintre funcţionarii cei mai bine plătiţi de stat. În 2015, el a avut un venit de 747.948 de lei din salariu, ceea ce ar însemna peste 62.000 de lei lunar. Funcţionarul mai deţine un automobil de marcă Audi, procurat în anul 2011 cu 635.250 de lei, și un BMW procurat în 2013 cu 425.000 de lei, precum şi 600.000 de lei pe un cont bancar deschis în anul 2005.

Potrivit declaraţiei de venit, anul trecut Maleca şi-a vândut apartamentul de 58 de metri pătraţi din sectorul Buiucani, pe care îl deţinea împreună cu fosta soţie, tranzacţie de pe urma căreia a câştigat 300.000 de lei. El nu a trecut pe hârtie niciun alt imobil, clădire sau teren. Din 2010, familia Maleca mai avea un apartament de 96 de metri pătrați, evaluat la peste jumătate de milion de lei, care în 2012 a trecut în proprietatea soției, în urma contractului de încetare a proprietăţii comune.

Actualul director al Autorității Aeronautice Civile a declarat că are o cotă-parte de 50% la o firmă din România, specializată în comerț – Avella SRL. Totuşi, ca şi în 2014, acesta a uitat însă să-și declare companiile pe care le-a fondat în Moldova şi despre care Anticoruptie.md a scris anterior. Astfel, datele de la Camera Înregistrării de Stat arată că Maleca este fondatorul a patru companii. Împreună cu Vladimir Țopa și cu Natalia Pivovarova acesta a înființat, în 1997, SRL Fortissimo-Comerț. Compania era specializată în activități de evidență contabilă. O altă firmă la care Maleca apare în calitate de cofondator este publicația periodică Независимая газета SRL, înființată în 2001 alături de Alexandr Kazakov, Victor Staric și Iuri Tiscenco, care este și administratorul firmei. De asemenea, Mircea Maleca este fondatorul și administratorul Întreprinderii Individuale Mircea Maleca, pe care a înființat-o în 2001 și care este specializată în servicii de transport terestru. A patra companie la care Mircea Maleca apare în calitate de cofondator este SRL Breitman Grup, înființată în 2014 alături de Marcel Tanas și Vera Sîrbu. Firma are mai multe domenii de activitate, inclusiv comerțul cu produse alimentare. Aceasta este administrată de fratele directorului Autorității Aeronautice Civile, Eugeniu Maleca.

Investigaţia a fost realizată în cadrul Campaniei „Jurnalişti pentru integritate în serviciul public”, desfăşurată de Centrul de Investigaţii Jurnalistice cu suportul Programului Bună Guvernare al Fundaţiei Soros Moldova. Instituţia finanţatoare nu influenţează în niciun fel subiectul şi conţinutul investigaţiilor publicate.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii