DOC // CNA, îngrijorat în legătură cu un proiect de lege promovat de Ministerul Transporturilor: „Creează riscuri de corupție în domeniul aeronautic ”

Anticoruptie.md
03/01/2017
realitatea.md

Un proiect de lege care își propune drept scop să stabilească standarde de securitate aeronautică și norme pentru protecţia aviaţiei civile împotriva actelor de intervenţie ilicită provoacă îngrijorarea experților anticorupție. Documentul abundă în prevederi care ar acorda atribuții excesive Autorității Aeronautice Civile (AAC), creând riscuri de corupție în această instituție. Concluzia aparține inspectorilor Direcţiei legislaţie şi expertiză anticorupţie din cadrul Centrului Național Anticorupție.

Potrivit expertizei elaborată de aceștia, numărul excesiv de discreţii acordate prin proiectul de lege Autorităţii Aeronautice provoacă îngrijorări referitor la implementarea securităţii aeronautice în mod echitabil. De asemenea, există multe riscuri în legătură cu interpretarea normelor exclusiv la latitudinea Autorităţii, ceea ce pe termen lung ar putea avea consecinţe grave asupra sectorului securităţii.

Astfel, exerții au observat că proiectul de lege conține multe prevederi generaliste care pot fi utilizate în detrimentul interesului public prin interpretarea abuzivă a acestora, respectiv sunt inacceptabile, în special în domeniul aeronautic.

Spre exemplu, potrivit prevederii legale din proiect, Agenția poate decide unilateral condiţiile în care pot fi aplicate proceduri speciale de securitate sau derogări de la măsurile de securitate.

Există riscul ca Autoritatea să stabilească condiţii personalizate sau adaptate unor operatori aeroportuari în vederea obţinerii unor favoruri sau beneficii de la aceştia sau să aplice derogări nefondate, la fel din interese personale sau de grup. Derogările de la legi denotă un risc sporit de coruptibilitate, deoarece sunt adaptate necesităţilor unor persoane sau grupuri concrete. Prin urmare, derogărilor de securitate trebuie acordată o atenţie deosebită pentru a exclude aplicarea legii la latitudinea Autorităţii”, atenționează inspectorii Direcţiei legislaţie şi expertiză anticorupţie din cadrul Centrului Național Anticorupție.

Proiectul înaintat de Ministerul Transportului şi Infrastructurii Drumurilor mai prevede că AAC stabileşte măsuri detaliate de punere în aplicare a standardelor de bază şi măsurilor generale prevăzute la lege.

„Remarcăm că Autorităţii i se acordă dreptul de a stabili o serie de cerinţe, fără a stipula ce formă vor lua acestea. Astfel, Autoritatea va dispune de posibilitatea de a stabili/modifica/aplica derogări în funcţie de operator. Riscul constă în impunerea unor cerinţe adiţionale pentru unii operatori, în timp ce alţii vor fi scutiţi de acestea, modificarea procedurilor/cerinţelor fără respectarea principiului previzibilităţii normelor, lipsind destinatarii de posibilitatea de a lua cunoştinţă de noile modificări într-un termen rezonabil şi de a-şi adapta conduita în funcţie de schimbările aduse de acestea”, anticipează experții.

Potrivit lor, referinţa la „modul stabilit de Autoritatea Aeronautică Civilă”, formulare care se repetă de mai multe ori în proiectul de lege,  este generatoare de coruptibilitate, ori nu este cert actul prin care se vor stabili condiţiile, cerinţele, procedurile, precum şi instituţia care le va aproba. În aşa fel, există riscul unei fluctuaţii normative din partea Autorităţii care va dispune de posibilitatea de libertate în stabilirea acestor criterii.

Precizăm că acesta nu este primul proiect care se referă la domeniul aeronautic și care primește aviz negativ din partea CNA din cauza riscurilor de corupție. În octombrie 2016, portalul Anticorupție.md scria despre un nou regulament privind ajutorul de stat acordat aeroporturilor și companiilor aeriene proaspăt înființate, elaborat de Consiliul Concurenței. Potrivit autorității, documentul este necesar pentru ca Legea cu privire la ajutorul de stat să poată fi implementată eficient, dar și pentru a armoniza legislația națională cu cerințele Uniunii Europene în acest domeniu. Centrul Național Anticorupție, care a efectuat expertiza proiectului, spunea însă că scopul ar fi cu totul altul. În viziunea CNA, s-ar dori, între altele, promovarea intereselor financiare ale Aeroportului Internațional Chișinău, care a fost concensionat și beneficiază deja de investiții pentru exploatare, precum și a intereselor companiei Fly One, despre care Anticoruptie.md a scris că este afiliată ministrului Justiției Vladimir Cebotari.

Anticoruptie.md
03/01/2017




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii