OFICIAL Vlad Plahotniuc, proprietar a patru televiziuni şi trei posturi de radio

Anastasia Nani
13/11/2015
Panoul de la intrarea în sediul General Media Group // Foto: Anticoruptie.md

Vlad Plahotniuc a fondat în această săptămână două firme noi: General Media Group Corp. şi Radio Media Group Inc. Pe cele două întreprinderi au fost trecute patru televiziuni şi trei posturi de radio pe care controversatul om de afaceri, le-a ascuns, de-a lungul anilor, în spatele unor companii off-shore. Businessmanul a operat aceste schimbări odată cu intrarea în vigoare a modificărilor Codului Audiovizualului prin care radiodifuzorii privaţi sunt obligaţi să declare cine sunt adevăraţii proprietari ai posturilor.

Potrivit noilor prevederi, în termen de zece zile de la intrarea în vigoare, radiodifuzorii privați au fost obligați să facă publică lista cu numele proprietarilor beneficiari şi datele privind cota lor de participare la capitalul social, lista membrilor consiliului şi numele administratorului, numele realizatorilor, producătorilor de programe sau de emisiuni.

Consiliului Coordonator al Audiovizualului a fost anunţat despre modificări de către Petru Jelihovschi, administratorul General Media Group Corp., iar în şedinţa de vineri, 13 noiembrie, membrii CCA au luat act. Cele patru televiziuni sunt Publika TV, Prime TV, Canal 2 şi Canal 3, iar posturile de radio - Publika FM, Muz FM şi Maestro FM. 

Firmele au fost fondate la 10 noiembrie, termenul-limită când trebuiau să fie depuse declaraţiile cu privire la transparenţă în mass-media. În aceeaşi zi au fost depuse şi cererile de cesionare. În cazul ambelor, omul de afaceri deţine cota de 100%. Companiile au acelaşi sediu: strada Ghioceilor 1 din Chişinău (pe teritoriul complexului Moldexpo - n.r.), acolo unde se află televiziunile şi posturile de radio.

General Media Group Corp. este administrată de Petru Jelihovschi. Capitalul social subscris este de 42 de milioane de lei. Radio Media Group Inc. este administrată de Victoria Bucătaru, capitalul social subscris al firmei fiind de cinci milioane de lei. Obiectivele de activitate declarate ale celor două companii sunt identice: emisie pentru difuzarea serviciilor de programe pe cale radioelectrică terestră şi prin orice alte mijloace de telecomunicaţii decât cele radioelectrice terestre; activităţi ale agenţiilor de publicitate; producţie cinematografică, video şi de programe de televiziune; consultanţă pentru afaceri etc.

Cele patru televiziuni şi câteva posturi de radio au fost înregistrate până acum pe compania General Media Group. În iunie 2014, reprezentanţii acestei întreprinderi au cerut Consiliului Coordonator al Audiovizualului să treacă posturile de televiziune Prime, Canal 2, Canal 3 şi postul de radio Maestro FM, „ca urmare a reorganizării”, de la ÎCS Prime TV la ÎCS General Media Group. Singurul fondator al firmei este OTIV Prime Media B.V., înregistrată în Amsterdam, Olanda. OTIV Prime Media B.V. are în calitate de acţionari firmele El-Dia Corporation N.V. (Antilele Olandeze) şi OTIV Prime Holding B.V. (Olanda). În 2011, El-Dia era deţinută de către OTIV Prime Media B.V. Prime Holding B.V. se afla pe aceeaşi adresă cu OTIV Prime Media B.V. (Bloemgracht 45, Amsterdam, Noord-Holland 1016 KD) şi avea acelaşi număr de telefon.

Cum şi-a început cariera politică

Cunoscut drept unul dintre cei mai bogaţi moldoveni, omul de afaceri Vlad Plahotniuc a ieşit din anonimat acum cinci ani, când a apărut la o emisiune de la Prime TV. Tot atunci s-a implicat oficial în politică. A candidat pentru prima dată la alegerile parlamentare anticipate din noiembrie 2010. A ajuns în capul listei PD pe ultima sută de metri, fiind, ca şi la alegerile parlamentare de acum un an, pe locul doi. În scurt timp a ajuns prim-vicepreşedintele Parlamentului Republicii Moldova, funcţie pe care a pierdut-o în februarie 2013 după ce deputaţii comunişti, liberal-democraţi şi cei neafiliaţi au votat pentru lichidarea postului. Peste câteva luni, în octombrie, a renunţat la mandatul de deputat. De altfel, Vlad Plahotniuc a depus mandatul de parlamentar şi în iulie 2015, fără a oferi explicaţii. Recent, omul de afaceri a anunţat că a renunţat la funcţia de prim-vicepreşedinte al Partidului Democrat şi la calitatea de membru al formaţiunii, “până la clarificarea anchetei în cazul BEM”.

Înainte de a se implica în politică, acesta s-a lăudat jurnaliştilor că grupul de afaceri pe care îl coordonează este implicat în managementul mai multor posturi de televiziune şi radio, acţionând şi pe piaţa agenţiilor de publicitate. El a mai spus că deţine un avion şi că hotelul „Nobil”, din centrul Capitalei, este una dintre investiţiile cu care se mândreşte. În declaraţiile pe venit depuse ulterior nu a indicat însă aceste bunuri. 

În ultima sa declaraţie pe venit, cea pentru anul 2014, omul de afaceri a declarat că deţine doar un apartament de 243 de metri pătraţi cu o valoare de 1,5 milioane de lei. La fel, are două garaje cu o suprafaţă totală de 46 de metri pătraţi. Vlad Plahotniuc a indicat că deţine trei Mercedesuri, două de model GL, din 2008 şi 2010, şi un S-Class din 2009. Valoarea totală a maşinilor este de aproape trei milioane de lei. 

Cei mai mulţi bani, potrivit declaraţiei, - peste 30 de milioane de lei - i-a obţinut de la Prime Management SRL, unde deţinea 100% din acţiuni. Firma a fost înregistrată în septembrie 2010, administrator fiind Cezara Salinski, prezentată anterior drept director al hotelului „Nobil”. Printre obiectivele declarate ale întreprinderii sunt administrarea companiilor holding sau consultare pentru afaceri şi management. Potrivit ultimelor date de la Camera Înregistrării de Stat, Vlad Plahotniuc deţine acum la Prime Management SRL 85%, 10% îi revin lui Andrian Candu, iar 5% - Cezarei Salinski, care a rămas şi administrator.

Investigaţia este realizată în cadrul Proiectului „Shining a Light on Corruption in Moldova” desfăşurat de Centrul de Investigaţii Jurnalistice şi Freedom House, cu sprijinul financiar al Ministerului de Externe al Regatului Norvegiei.

Anastasia Nani
13/11/2015

Comentarii