Raport // Reformele legislative nu au asigurat independența sistemului judecătoresc

Mariana Colun
13/03/2019
Foto: privesc.eu

Legile sunt bune, dar aplicarea acestora este proastă, nesinceră și ineficace. Situația privind independența judecătorilor s-a înrăutățit mult comparativ cu anul 2012, iar mentalitatea de supunere ierarhică exagerată în sistemul judecătoresc și perceperea judecătorului ca având un rol pur notarial în activitatea procuraturii sunt încă răspândite în rândul judecătorilor. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile raportului de evaluare privind independența sistemului judecătoresc din Republica Moldova, lansat miercuri, 13 martie, de Comisia Internațională a Juriștilor (ICJ).

ICJ a constatat că multe investigații penale par să fie concentrate mai degrabă pe suprimarea opoziției sau prevenirea părerilor disidente în sistemul judecătoresc decât pe eradicarea reală a corupției.

Delegația a făcut trimitere la declarațiile unor actori ai sistemului judecătoresc, potrivit cărora magistrații trăiesc deseori în stare de frică – teama de a-și exprima părerea despre situația din sistemul judecătoresc, teama urmăririi penale pentru pronunțarea unei hotărâri contrare dezideratelor procuraturii sau ale oamenilor de la putere, teama de demisie sau de a-și ruina cariera din cauza opiniilor diferite de cele ale superiorilor.

ICJ consideră că acest climat este nociv pentru independența sistemului judecătoresc și că nicio reformă nu poate produce rezultate, dacă este plantată într-o astfel de atmosferă de frică.

„Realizarea independenței judiciare necesită o schimbare de atitudine față de sistemul judecătoresc din partea executivului și a altor ramuri ale puterii de stat și din partea mediului privat, dar, cel mai important, din partea judecătorilor înșiși. Procesul poate să nu fie întotdeauna lin sau rapid și poate implica tensiuni cu alte instituții ale statului. Astfel de tensiuni, deschise sau latente, sunt inerente în orice societate bazată pe principiile statului de drept. Dar aceasta este o cale inevitabilă, în cazul în care Republica Moldova dorește stabilirea unui sistem judecătoresc cu adevărat independent, capabil să-și îndeplinească responsabilitățile și funcțiile”, se mai arată în raportul Comisiei.

În același timp, delegația ICJ se arată îngrijorată de constatările conform cărora CSM, în loc să-și îndeplinească rolul crucial de apărare a independenței sistemului judecătoresc ca instituție și a independenței individuale a judecătorilor, a devenit un instrument de presiune asupra unor judecători și o amenințare la independența lor.

O altă îngrijorare a Comisiei vizează activitatea judecătorilor de instrucție, care aprobă aproape automat demersurile procurorului privind aplicarea arestului preventiv. „Această îngrijorare este accentuată de constatarea faptului că judecătorii de instrucție care îndrăznesc să respingă aceste demersuri riscă să devină ținta urmăririlor penale pentru emiterea vreunui „act judiciar contrar legii”, infracțiune ce se conține în articolul 307 al Codului penal, utilizat ca un mijloc de presiune asupra judecătorilor. ICJ a auzit despre câteva cazuri în care judecătorii fuseseră urmăriți penal deoarece erau acuzați de această infracțiune, inclusiv cazuri în care urmăririle penale au fost pornite atunci când judecătorii au emis hotărâri care nu veneau în întâmpinarea cererilor procurorilor sau erau contrare voinței executivului sau a altor actori care dețin puterea politică. ICJ consideră că articolul 307 al Codului penal constituie un instrument periculos de presiune asupra judecătorilor în mâinile organelor procuraturii”, se mai arată în raport.

Mariana Colun
13/03/2019

Comentarii