Când va începe să funcționeze noul sistem electronic de achiziții publice

Victoria Dodon
22/03/2017
Gheorghe Ghidora, Olesea Stamate și Iuri Cicibaba. FOTO: CIJM

Sistemul electronic de achiziții publice, prevăzut în legea intrată în vigoare acum un, va fi complet funcțional începând cu primăvara anului 2018, promit autoritățile. E-achiziții va acoperi procedurile de licitații de la planificare până la executare și va rezolva mai multe probleme din domeniu, potrivit viceministrului Finanțelor, Iuri Cicibaba. Despre avantaje și modul de funcționare a sistemului e-Achiziții, funcționarul a vorbit în cadrul Clubului jurnaliștilor de investigație de miercuri, 22 martie, organizat de Centrul de Investigații Jurnalistice.

„În următoarele două - trei săptămâni trebuie să aprobăm, prin hotărâre de Guvern, structura sistemului, după care vom purcede la dezvoltarea lui. Planificăm ca până în martie - aprilie 2018 sistemul să fie complet funcțional, să acopere toate etapele și să conțină toate aspectele unei proceduri de achiziții. Acum lucrăm la dezvoltarea sistemului, așa ca în luna aprilie el să înlocuiască sistemul actual SIA RSAP. Lunar vor fi adăugate detalii noi. Din 2018, toate autoritățile contractante vor fi obligate să se folosească de sistemul nou”, a precizat Iuri Cicibaba. 

Potrivit viceministrului, sistemul electronic de achiziții va oferi mai multe avantaje, inclusiv sporirea transparenței și creșterea calității licitațiilor. „Sistemul nu rezolvă absolut toate problemele, dar este un instrument care va schimba radical situația din domeniu prin asigurarea transparenței. Fiecare îl va putea accesa ca să vadă cine și ce cumpără, cu ce preț, cine a participat, de ce câștigătoare a fost aleasă anume compania A, dar nu compania B. Totodată, instrumentul ne va ajuta să eliminăm greșelile mecanice admise de membrii grupurilor de lucru sau autoritățile contractante”, a comentat funcționarul.

Potrivit lui, e-Achiziții va face posibilă analiza situației din domeniu, oferind și date statistice. „Vom putea să analizăm situația actuală, nu să așteptăm rapoartele anuale ale Agenției Achiziții Publice. Va fi și o bază de date utilă nu doar pentru analize, dar și pentru ușurarea vieții grupurilor de lucru. Informația va putea fi luată în formatul dorit: pentru o anumită primărie, pe un anumit domeniu de achiziții, tipuri de servicii, tipuri de lucrări etc. Vrem să folosim acest instrument pe deplin”, a mai spus Cicibaba. 

Oficialii promit că sistemul de e-Achiziții va acoperi procedurile de licitații cap-coadă, de la planificare până la executare, adică achitarea banilor către agentul economic, prin intermediul e-Facturii. „Oricine va putea participa la achiziții. Prin urmare nu vor fi admise cazuri similare celor de astăzi, când un primar, de exemplu, nu dă caietul de sarcini tuturor agenților economici pentru că se afla la locul de muncă în ziua respectivă sau alte motive invocate de multe ori. Totodată, semnătura electronică va fi necesară doar pentru depunerea ofertei, nu și pentru a accesa oferta, a vedea informațiile și a lua decizia dacă să participi sau nu în calitate de agent economic”, a comentat viceministrul Finanțelor. 

De cealaltă parte, funcționarii admit că sistemul electronic de achiziții publice nu va rezolva toate problemele din sistem. „Niciun sistem electronic nu poate exclude factorul uman. Problemele pe care le avem la identificarea criteriilor de atribuire (cel mai mic preț, ofertă avantajoasă din punct de vedere tehnico-economic) și factorii de evaluare care atestă calitatea, condițiile de evaluare trebuie ca fiecare autoritate contractantă să fie capabilă să le identifice. Sistemul nu oferă o soluție integrală. Competența persoanelor implicate în procesul de achiziții publice urmează să fie fortificată la nivel național. Mai trebuie să fie clar și faptul că oamenii recepționează produsele, lucrările, serviciile care se achiziționează. Sistemul nu poate să reflecte calitatea acestora”, a concluzionat Gheorghe Ghidora, șef de direcție la Agenția Achiziții Publice.

Victoria Dodon
22/03/2017




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii