„DEFECULTĂȚILE” de la Poșta Moldovei

Elena Moldoveanu
06/10/2016
Colaj foto: CIJM

Trăim într-o lume agitată, rapidă, uneori superficială, fără valori și morală… în vâltoarea acestei vieți trepidante ne izbim zilnic de obstacole, de lipsă de interes și profesionalism al celor aflați în slujba cetățenilor. Din păcate prea rar reflectăm la bunul mers al instituțiilor noastre publice, la serviciile publice, care de multe ori lasă de dorit. Scriu toate acestea din cauza unei experiențe neplăcute pe care am avut-o la Poșta Moldovei. A trebuit să aștept o oră în sala din sediul central al instituției, ca să trimit câteva scrisori. Așa că am avut timp suficient ca să văd cum se mișcă poșta noastră, care se laudă că face totul repede ca să câștige încrederea cetățenilor.

La prima vedere totul pare rupt din practica instituțiilor publice din Occident – intri, iei un tichet cu număr și aștepți până apare numărul tău pe ecran, fiind invitat la un ghișeu. Numai că în țările din Vest, nu stai o oră, ci câteva minute până îți vine rândul să expediezi câteva scrisori. La noi, operatorii profită de reformă, oamenii stau în sală, ei țin numărul afișat minute în șir când văd că nu se apropie nimeni. Iar multe persoane nu ajung la ghișeu pentru că nu mai au răbdarea să aștepte și pleacă – se duc cu gândul că poate data viitoare rândul se va mișca mai repede. În schimb, operatorii profită din plin de această situație, discutând între ei, în mod sfidător, în timp ce în sală zeci de oameni se roagă să le vină rândul… Și mulți rămân doar cu rugămintea, pentru că nu au răbdare și pleacă.

Când s-a făcut o oră de așteptare, am solicitat să discut cu administratorul, care mi-a spus că trebuia să iau un tichet pentru persoane juridice și astfel rândul mi-ar fi venit mai repede. O doamnă venită și ea să-și facă dreptate, a intervenit în discuție și a zis că așteaptă de o oră și 30 de minute, că a luat două tichete: unul pentru persoane fizice și altul pentru persoane juridice, dar așa și nu a fost invitată la ghișeu. Când am cerut cartea de reclamații, administratorul imediat a găsit un operator care să mă deservească. Ajunsă la ghișeul acesteia, femeia mă implora să nu fac reclamație. Totuși am lăsat o plângere, cu solicitarea să se ia imaginile de pe camerele de supraveghere din sală și să vadă cum operatorii îi lasă în mod intenționat pe consumatori să aștepte, discutând despre bucatele pe care le vor prepara acasă, despre haine… despre toată viața lor personală.

Sala de așteptare din sediul central al Poștei Moldovei, 2 septembrie 2016

Peste câteva săptămâni a venit răspunsul de la Poșta Moldovei: cazul a fost examinat, iar toată vina o poartă nu omul, ci tehnica. Culmea e că aparatele care ne ajută să scurtăm cozile, în Moldova nu funcționează cum trebuie! „Vă informăm că situația creată la data de 2.09.2016 a avut loc din DEFECULTĂȚILE (n.r.-dificultățile) tehnice temporare a terminalului Rândul electronic”, a fost răspunsul Poștei Moldovei.

Nu-i clar dacă administrația s-a uitat la imaginile video ca să vadă cum lucrează operatorii, dar în finalul răspunsului se arată: „Conducătorii oficiului poștal MD-2012, Chișinău au fost atenționați despre necesitatea organizării raționale privind activitatea oficiului poștal. Totodată, a petrece instructaj suplimentar cu toți operatorii privid respectarea Codului de conduită al angajaților ÎS Poșta Moldovei și obligațiile de serviciu”.

Voi aminti că serviciile poștale sunt servicii de interes public și Poșta Moldovei ar trebui să țină cont despre aceasta. În contextul modernizării și interdependenței poștelor țărilor europene, în special, Poșta Moldovei a făcut și ea eforturi să se adapteze noilor realități. Din păcate personalul nu s-a adaptat acestor schimbări și oferă un serviciu lent, ineficient, neprofesional, la limita politeței.

Experiența mea a arată că personalul oficiului poștal nu a respectat reguli elementare ale bunului simț, făcând ca foarte mulți oameni să piardă ore întregi pentru un simplu serviciu ce necesită un minut. Mai mult ca niciodată timpul este foarte prețios și important în viețile noastre. Respectându-i pe ceilalți, ne așteptăm ca și ceilalți să ne respecte. Cred că cineva trebuie să le atragă atenția lucrătorilor noștri din domeniul public că ei dețin acele locuri de muncă datorită faptului că noi plătim taxe și impozite și că ei sunt la dispoziția noastră, nu noi la dispoziția și toanele lor.

 

 

Elena Moldoveanu
2016-10-06 08:22:00

Comentarii