Reflecții după lectura unor „opere normative lucrate noaptea”

Lilia Ionita
21/12/2020

Deci, din grija mare pentru cetațean (care oare, a?), s-a modificat Legea ANI (proiectul nr.495). S-a discutat deja mult în spațiul public despre efectul nefast al acestor modificări asupra activității ANI. Dar, surpriză! noaptea deputații și-au amintit despre necesitatea excluderii unor ”inconveniențe”, necesitatea de a include anumite modificări redacționale și excluderea unor erori: ”mici erori, de redacție”. Așa au zis deputații. Ce scrie, de fapt, în amendamentele lor (conceptuale, de altfel, care urmau a fi avizate de toate părțile interesate, inclusiv de ANI)?

Prima: controlul ANI se extinde doar pe încălcările de integritate admise pe durata (!!!) mandatului, funcției care a ajuns în atenția ANI. Ce a fost și a făcut mai devreme, se prescrie, indiferent dacă subiectul declarării supus controlului toată viața a fost angajat în sectorul public și deține averi care depășesc imaginația simplului cetățean, din ”grija” față de care au fost făcute modificările

Doi: s-au propus modificări și la Codul de procedură penală (și asta chiar nu e de bine). Noile norme incluse la Codul de procedură penală spun că organele de urmărire penală vor putea porni un proces penal doar dacă va exista un act de constatare al ANI și anume: că a fost un conflict de interese, că au fost incluse date false în declarația de averi și interese, că subiectul controlului s-a îmbogățit ilicit (apropos, ANI nu face asemenea acte de constatare). Așa că, la Sfântul Așteaptă vom avea dosare duse la capăt pe aceste componențe de infracțiuni

Autorii uită să spună că ANI nu are tot arsenalul de instrumentar care îl au CNA și Procuratura Anticorupție, că ANI este un organ de prevenție a corupției, că activitatea acestuia este sabotată de furnizorii de informații, care uită sau refuză să o dea, că ANI are prea puțini inspectori de integritate, că ANI își poate extinde controlul doar în privința subiecților declarării etc. etc.

Privite în ansamblu cu restul prevederilor din proiect care restrâng termenele de prescripție, vă îndemn cu drag să nu mai așteptați dosare de rezonanță pe îmbogățire ilicită, conflicte de interese și fals în declarații.

Care e folosul, totuși, al simplului cetățean? Niciunul. Cine împarte, parte își face. Și încă o întrebare, ultima: câți din actualii deputați au dosare de control la ANI și dosare penale la CNA și Procuratura Anticorupție? Chiar sunt curioasă.

PS. Proiectul legii în versiune adoptată încă nu e disponibil. Am ascultat ”cu drag” doar ședința plenară și am dedus care sunt amendamentele

Lilia Ionita
2020-12-21 18:52:00

Comentarii