În Republica Moldova, sistemul de învățământ nu protejează confidențialitatea rezultatelor școlare ale elevilor. Notele sunt anunțate public în sala de clasă sau afișate pe liste vizibile tuturor, inclusiv la examenele de bacalaureat sau alte evaluări, unde sunt afișate liste nominale cu notele. La ședințele cu părinții, rezultatele elevilor sunt discutate în public, față de alți părinți și profesori, expunând copiii la rușine și umilință.
Această practică duce la marginalizarea elevilor cu rezultate mai slabe, favorizează fenomenul de bullying, scade stima de sine a copiilor și contribuie la apariția depresiei, anxietății sau a altor probleme emoționale.
Drepturile încălcate
Dreptul la viață privată — Constituția Republicii Moldova și articolul 8 CEDO (dreptul la respectarea vieții private și de familie) protejează datele cu caracter personal, inclusiv rezultatele școlare ale elevilor.
Dreptul la protecția datelor cu caracter personal — Legea privind protecția datelor cu caracter personal prevede că orice informație care duce la identificarea unei persoane (inclusiv rezultatele școlare) trebuie prelucrată confidențial.
Dreptul la demnitate — expunerea publică a notelor în mod repetitiv poate constitui o formă de umilire și încălcare a demnității elevului, contrar principiilor prevăzute în Legea educației și de Convenția ONU cu privire la drepturile copilului.
RECOMANDĂRI:
Confidențializarea notelor — note comunicate direct elevului (în mod privat) sau printr-un sistem informatic securizat, accesibil doar elevului și părinților lui.
Eliminarea afișajului public al rezultatelor — listele cu nume și note nu ar trebui expuse pe coridoarele școlilor sau pe site-uri publice.
Ședințele cu părinții — discuțiile despre performanțele elevilor să aibă loc individual, în întâlniri private profesor-părinte, nu în fața altor părinți.
Campanii de instruire — profesorii trebuie instruiți despre respectarea confidențialității datelor elevilor și despre impactul psihologic al etichetării publice.
Aveți grijă de voi și de cei dragi.
Comentarii