„Administrație silită în tradiția tristelor atacuri raider”. Danube Logistics, proprietara Portului Internațional Liber Giurgiulești, denunță acțiunile „ilegale” ale unui executor judecătoresc

Ilie Gulca
03/03/2021
Foștii parteneri de afaceri Thomas Moser și Rafiq Aliyev

Danube Logistics SRL, proprietar al Portului Liber Internațional Giurgiulești, a acuzat, marți, executorul judecătoresc Roman Talmaci, de instalarea unei „administrații silite” la solicitarea Bemol SRL, sub pretextul perceperii datoriilor de la unul dintre beneficiarii companiei. Este vorba de o decizie recentă a Curții Supreme de Justiție prin care Thomas Moser şi Ala Aydov, foşti manageri ai Bemol, au fost obligați să achite companiei cu pricina un prejudiciu de 177,4 milioane de lei.

„Administrația silită a fost instalată în cele mai triste tradiții ale atacurilor raider în Moldova, în noaptea de vineri seară, fără informare și fără a oferi posibilitatea să reacționeze”, precizează Danube Logistics SRL.

„Executorul judecătoresc a ignorat faptul că singurul acționar al companiei moldovenești este compania olandeză Danube Logistics Holding BV, în timp ce beneficiarul principal al cotei companiei olandeze în Danube Logistics este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).”

Pe moment, conform acordului de participare, precizează sursa citată, BERD deține dreptul la 65% profitul posibil în cazul unei eventuale vinderi a acestei cote și la 65% din dividende din participația Danube Logistics Holding BV în capitalul statutar al Danube Logistics SRL.

Directorul general actual al Danube Logistics, Mathias von Tucher, numit în martie 2019, a declarat că firma va contesta în instanță „acțiunile scandaloase” ale executorului judecătoresc, care pot să fie calificate drept „preluare ilegală voalată a unuia dintre cele mai importante proiecte de investiții străine directe în Moldova”.

Procedurile moldovenești, care stau la baza acțiunilor executorului judecătoresc Roman Talmaci, nu au nimic în comun cu Danume Logistics și Danube Logistics Holding BV și constituie obiectului unei acțiuni legale examinată la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Aceste două societăți cu răspundere limitată nu dețin activele debitorului Bemol și nu poartă răspundere pentru datoriile lui individuale.

De partea cealaltă, Bemol Retail SRL își întemeiază pretențiile pe rezultatele unor controale efectuate la compania Bemol Retail de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, Serviciul Fiscal de Stat şi companii de audit în perioada în care funcția de manager la această companie era deținută de Thomas Moser.

Bemol SRL îl acuză pe Moser de sustragerea mijloacelor financiare disponibile cu acordarea împrumuturilor, preponderent fără dobânzi, sponsorizări şi alte beneficii financiare în folosul unor terţe persoane, ceea ce a determinat contractarea unor împrumuturi care au generat cheltuieli suplimentare şi ineficiente pentru dobânzi, comisioane şi alte cheltuieli operaţionale; pierderi/cheltuieli exagerate pentru închirierea benzinăriilor; pierderi din activitatea spălătoriilor auto; cheltuieli exagerate pentru personalul societăţii, în comparaţie cu alţi agenţi economici care operează pe piaţa petrolieră; cheltuieli excesive pentru deplasări etc.

La rândul său, Thomas Moser a declarat reporterilor Centrului de Investigații Jurnalistice că extinderea rețelei de benzinării BEMOL și profitul de pe urma acestei afaceri ar fi trebuit să ajute la dezvoltarea Portului Internațional Liber Giurgiulești, lucru care nu s-a întâmplat.

„Însăși construcția stațiilor PECO nu reprezenta obiectivul principal, deoarece produsele petroliere puteau fi desfăcute și prin stații arendate. În consecință, deși BEMOL Retail a beneficiat din partea statului de o gamă largă de facilități, nu a contribuit la dezvoltarea PILG și nu a plătit taxe și impozite la stat după cum arată raportul.”

Pentru a înțelege acest litigiu, trebuie să coborâm la 29 decembrie 2004, când între Guvernul Republicii Moldova, pe de o parte, şi companiile ÎCS Azpetrol SRL (ÎCS Bemol Retail SRL), ÎCS Azertrans SRL (ÎCS Danube Logistics SRL) şi ÎCS Azpetrol Refinery SRL (ÎCS Bemol Refinery SRL), pe de altă parte, a fost semnat Acordul de investiţii ”Cu privire la Portul Internaţional Liber „Giurgiuleşti”, aprobat prin Legea nr. 7 din 17 februarie 2005.

Beneficiarul real al celor trei companii – Bemol Retail, Danube Logistics şi Bemol Refinery – a fost un cetăţean al Republicii Azerbaidjan, Rafiq Aliyev, proprietarul actual al Bemol SRL. La un an de la semnarea acestui acord, Aliyev a fost arestat în țara sa și, pentru a-și păstra averea, i-a încredințat afacerea lui Thomas Moser.

Ca rezultat, între 22 mai 2006 și 2 septembrie 2012, compania a fost administrată de către acesta din urmă. În octombrie 2013, Aliyev a fost graţiat de preşedintele Republicii Azerbaidjan și a revenit la administrarea Bemol Retail SRL, dispunând efectuarea unui control care a depistat o serie de abateri.

Portul Internațional Liber Giurgiulești. Foto:CIJM

În toată această afacere un mare perdant este statul Republica Moldova. Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova a reușit să publice în premieră Acordul de Investiții cu privire la Portul Internațional Liber Giurgiulești abia în 2018, la 14 ani de la semnare.

Reporterii au demonstrat că, deși investitorii – Bemol Retail SRL, Danube Logistic SRL, Bemol Refinery SRL – au beneficiat de facilități enorme, nu și-au respectat obligațiile prevăzute acordul menționat mai sus. Cel care susține că și-a îndeplinit obligațiile este Danube Logistics SRL. 

Investitorul general, Danube Logistics, plătește, conform Acordului de Investiții din 2004, o taxă anuală de doar 1.000 de dolari pentru arendarea a unui teren de 120 de hectare, pe o perioada de 99 de ani, din care a obținut doar 55 de hectare. La rândul său, compania spune că Guvernul nu și-a respectat obligațiile. 

În plus, Danube Logistics şi clienţii săi sunt scutiţi de achitarea plăţilor şi taxelor pentru exploatarea portului şi obiectivelor portuare, cu excepţia plăţilor navale, care se calculează şi se achită luându-se ca bază prețul de 0,0062 dolari SUA pentru un metru cub din volumul navei. Statul moldovenesc a acordat facilități fiscale rezidenților PILG până în 2030. 

Ilie Gulca
03/03/2021




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii