Ce ascunde Guvernul de la Chișinău în afacerea Portul Internațional Liber Giurgiulești ​

Ilie Gulca
08/07/2021
Fostul premier Ion Chicu (stânga) într-o vizită la Portul Internațional Liber Giurgiulești

Guvernul Republicii Moldova „îndeamnă” toate părțile aflate în litigiile legate de Portul Internațional Liber „Giurgiulești” (PILG) să își soluționeze diferendele în conformitate cu dreptul pertinent în instanțele judecătorești competente. În același timp, executivul de la Chișinău nu spune nimic despre obligațiile sale asumate în Acordul de Investiții cu privire PILG.

Într-un comunicat publicat joi pe site-ul Guvernului, executivul de la Chișinău susține că își „îndeplinește obligațiile prevăzute în Acordul de Investiții, păstrându-și integritatea instituțională, asigurând în mod transparent funcționalitatea legii și a instituțiilor statului în respectarea principiilor legale”. Numai că cei de la Guvern nu spun care anume sunt obligațiile lor și când le vor onora.

Până în prezent, Guvernul Republicii Moldova nu a acordat o suprafață de 65 de hectare Danube Logistics SRL pentru extinderea business-parcului; nu a construit drumul Chișinău–Giurgiulești; nu a obligat Bemol Refinery să construiască rafinăria de petrol; nu a monitorizat utilizarea de către Bemol a subvenției acordate de stat.  

Cu toate acestea, Guvernul a susține că își păstrează poziția „echidistantă” față de părțile semnatare ale Acordului de Investiții. În contextul litigiului dintre BEMOL, pe de o parte, și Danube Logistics SRL și BERD, pe de alta, Guvernul subliniază că Acordul de Investiții „Cu privire la Portul Internațional Liber „Giurgiuleşti” a fost încheiat la 24 decembrie 2004 între Guvernul Republicii Moldova și investitorii AZPETROL SRL (în prezent – „Bemol Retail” SRL), AZERTRANS SRL (în prezent - „Danube Logistics” SRL), AZPETROL REFINERY SRL (în prezent -  Bemol Refinery SRL).

Această problemă a pornit de la faptul că o companie de-a lui Aliyev, Easeur, a luat în 2007 un împrumut de 25 de milioane de dolari de la Credit Suisse International și s-a obligat să îl returneze în două tranșe – în 2010 și 2011. Easeur nu a mai putut să întoarcă datoria. Pentru a evita falimentarea, cele două părți au ajuns în 2011 la o înțelegere. Credit Suisse urma să desemneze o societate care să preia obligațiile financiare ale Easeur față de societatea de creditare elvețiană. În schimb, Easeur urma să transfere acțiunile sale în Danube Logistics SRL – 80 la sută – și toate creanțele sale către compania desemnată de Credit Suisse.

Compania desemnată de Credit Suisse a fost Danube Logistics Holding B.V. din Olanda, înființată pe 21 septembrie 2011 de către ThoMo Invest Ltd, care, la rândul ei, a fost deschisă în Cipru, pe 6 septembrie, cu 15 zile mai devreme. Toate acțiunile în Danube Logistics Holding BV erau deținute de Thomas Moser prin ThoMo Invest LTD și Danube Holding BV.

În 2013, Danube Logistics SRL a reușit să obțină de la BERD un împrumut pe termen lung în valoare de 12 milioane de dolari. Conform unui acord intrat în posesia reporterilor CIJM, firmele controlate de Moser aveau următorul statut: Danube Logistics SRL – debitor, Danube Logistics Holding BV – sponsor, Danube Holding BV – compania-mamă, ThoMo Invest Ltd – garant. 

Astfel, BERD a intrat în scenă și a preluat datoriile firmelor lui Moser către Credit Suisse. Totodată, BERD a devenit actorul care beneficia de 65% din profitul Danube Logistics Holding BV, firma lui Moser care deținea direct PILG.  

Cu alte cuvinte, după acest acord, BERD a beneficiat de circa 65% din profitul anual al Danube Logistics SRL începând cu anul financiar 2018 în schimbul stingerii împrumutului către Credit Suisse. Banca Europeană a vândut cele 20% din acțiuni pe care le avea la Danube Logistics SRL acesteia din urmă.

BERD a anunțat pe 19 mai curent că a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), devenind astfel proprietar 100% al PILG. 

Ilie Gulca
08/07/2021



Become a Patron!

Comentarii