Compania Avia-Invest, controlată de Ilan Șor, a pierdut procesul împotriva APP legat de anularea rezilierii contractului  de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău

Cornelia Cozonac
23/02/2022
Captura

Compania Avia-Invest SRL, controlată de Ilan Șor, principalul suspect în dosarul fraudei bancare din 2014, a pierdut procesul inițiat împotriva Agenției Proprietății Publice privind anularea contractului de concesiune a activelor Aeroportului Internațional Chișinău. O decizie în acest sens a fost luată luni, 21 februarie, de către Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani. Decizia instanței este cu drept de atac. Aeroportul Internațional Chișinău a fost concesionat în toamna anului 2013 către SRL Avia Invest, prin decizii netrasparente.  

Acţiunea în contencios administrativ a Avia-Invest SRL împotriva Agenției Proprietății Publice (APP) privind anularea actului administrativ individual defavorabil din 08 iulie 2020 și a deciziei adoptate în procedura prealabilă din 17 iulie 2020, a fost respinsă ca fiind neîntemeiată, comunică APP. 

Amintim că la 8 iulie 2020 Agenția Proprietății Publice a înaintat SRL Avia Invest o notificare prin care a anunțat despre rezoluțiunea contractului de concesiune a activelor ÎS Aeroportul Internațional Chișinău, pe motivul neonorării de către concesionar a obligației contractuale privind prezentarea garanției de bună execuție a angajamentelor investiționale. Ulterior, SRL Avia Invest a atacat în instanță APP, după ce instituția a respins cererea de anulare a notificării de rezoluțiune. 

APP preciza anterior că a recurs la încetarea raporturile contractuale cu SRL Avia Invest drept urmare a neexecutării obligațiilor contractuale.  

„În procesul de rezoluțiune a contractului, APP a respectat toate drepturile SRL Avia Invest privind termenele și modalitățile de constituire a garanției de bună execuție. SRL Avia Invest nu a executat obligațiile contractuale, fapt care a dus la apariția obligației APP de a rezoluționa contractul de concesiune pentru a evita răspunderea pentru inacțiuni privind implementarea contractului. SRL Avia Invest urma să efectueze investițiile din surse proprii, și nu din cele acumulate din perceperea tarifului de 9 euro per pasager. Mai mult, SRL Avia Invest nu a prezentat informații financiare despre baza de cost a tarifului aeroportuar de 9 euro per pasager și nici calcule confirmative privind impactul taxei aeroportuare asupra investițiilor sale”, precizează sursa citată.

Acordul de concesiune a Aeroportului Chișinău a fost semnat în condiții netransparente, pe 30 august 2013, între Agenția Proprietății Publice și compania Avia Invest, fondată pe 2 august 2013, cu un capital social de 85,1 milioane de lei, divizat în părți egale între firmele rusești Habarovski Aeroport și Kolomenski Zavod. 

La începutul lunii septembrie 2019, Guvernul condus de Maia Sandu a abrogat patru hotărâri cu privire la concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, luate în perioada 2012 – 2013. Este vorba despre hotărârile privind inițierea proiectului de parteneriat public-privat pentru concesionarea Aeroportului Chișinău, aprobarea concesionării activelor Aeroportului, aprobarea Raportului privind derularea și rezultatele concursului pentru selectarea concesionarului activelor, precum și reconfirmarea aprobării concesionării activelor Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău. Ulterior, Agenția Proprietății Publice a depus o cerere de chemare în judecată împotriva Societății Comerciale Avia Invest SRL. prin care a solicitat recunoașterea nulității contractului, din 30 august 2013, de concesiune a activelor aflate în gestiunea Întreprinderii de Stat Aeroportul Internațional Chișinău și a terenului aferent acestora.

Echipa Centrului de Investigații Jurnalistice a realizat în ultimii ani mai multe investigații pe subiectul concesionării Aeroportului Chișinău, scoțând în vileag scheme, interese și proceduri fraudate. Investigațiile pot fi citite aici și aici. Reporterii CIJM au deconspirat, în alte două investigații, și interesele private ale unor demnitari de stat în legătură cu concesionarea Aeroportului Chișinău, dar și lipsa de reacție a instituțiilor publice, care treabuiau să investigheze abuzurile și conflictele de interese. Anchetele pot fi citite aici și aici.    

Cornelia Cozonac
23/02/2022




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii