Liderul Partidului Nostru, Renato Usatîi, a acționat în judecată Comisia Electorală Centrală (CEC), după ce instituția i-a respins cererea de înregistrare a grupului de inițiativă pentru colectarea semnăturilor în vederea organizării referendumului privind alegerile parlamentare anticipate. O cerere în acest sens a fost depusă în data de 17 mai, dar deocamdată nu a fost stabilită o data a ședinței de pregătire.
Înregistrarea grupului de inițiativă pentru inițierea referendumului privind alegerile parlamentare anticipate, propus de Usatîi, a fost refuzată de CEC la începutul lunii aprilie.
Usatîi s-a arătat nemulțumit de decizie și a menționat că CEC „își bate joc de oameni și nu le permite să meargă prin țară să colecteze semnături, amintindu-le membrilor CEC că au ajuns în funcții în urma unor alegeri parlamentare anticipate.
CEC și-a bazat decizia pe hotărârile Curții Constituționale care menționează despre esența unui referendum consultativ și anumite că „sunt supuse referendumului consultativ problemele de interes naţional, în scopul consultării opiniei poporului asupra unor astfel de probleme şi adoptării ulterioare, de către autorităţile publice competente, a unor hotărâri definitive”.
CEC a mai explicat că inițiatorii referendumului intenționează să consulte opinia cetățenilor Republicii Moldova, fără a specifica exact care sunt consecințele votului lor.
„Este clar că un referendum consultativ nu poate genera efecte juridice. Totuși, un referendum republican consultativ nu este doar un sondaj de opinie și alegătorii urmează a fi informați, de la etapa de colectare a semnăturilor, care vor fi consecințele referendumului. Altfel, alegătorii pot fi manipulați și implicați într-un proces fără o finalitate juridică și fără consecințe, deoarece nu este clar care este autoritatea publică căreia vor fi prezentate rezultatele referendumului și care ar trebui să fie acea hotărâre definitivă ce ar urma să fie adoptată de entitatea responsabilă ca urmare a desfășurării referendumului”, susține CEC.
Un alt argument de respingere a cererii a servit faptul că un referendum popular nu este o soluție constituțională pentru dizolvarea Parlamentului și nici nu poate servi drept argument juridic pentru a forța Președintele să dizolve Parlamentul. La acest capitol, Curtea Constituțională a reţinut că: „În logica reprezentării libere, mandatul parlamentarului este irevocabil: alegătorii nu pot să-l facă să înceteze prematur şi practica demisiilor în alb este interzisă. Alegătorii nu pot, prin urmare, să-şi exprime nemulţumirea faţă de modul în care un ales şi-a îndeplinit misiunea decât prin refuzul acordării voturilor lor atunci când acesta solicită realegerea”.
Totodată, CEC a notat că membrii grupului de inițiativă au admis și erori procedurale. Astfel, scopul desfășurării referendumului consultativ nu este indicat expres și nu a fost aprobat în termeni preciși de către inițiatori, constituind un viciu procedural. Referitor la data preconizată pentru desfășurarea referendumului, acest aspect nu este indicat sub nicio formă și nici nu poate fi dedus din documentele prezentate.
Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.
Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.
Comentarii