INVESTIGAȚIE// CUM cerea Dodon bani FSB-ului pentru finanțarea campaniei electorale. Detalii și sume de ordinul milioanelor de euro. Troli, fake news și voturi cumpărate din Transnistria

Anticoruptie.md
08/07/2021
Igor Dodon și Igor Ceaika

Portalul eureporter.co de la Bruxelles a publicat o investigație în care se arată că liderul PSRM Igor Dodon ar fi cerut finanțare de la Moscova, iar intermediarul acestei afaceri este Igor Ceaika, fiul fostului procuror general al Rusiei și partenerul de afaceri în Rusia al familiei Dodon.

În încercarea de a obține un rezultat mai bun pentru viitoarele alegeri, din 24 iunie 2021, Igor Dodon, actual președinte al Partidului Socialist din Moldova și fost președinte al Republicii Moldova, a călătorit la Moscova pentru a pune la cale strategii împreună cu FSB, serviciul de informații intern rus, scrie publicația citată.

Părțile urmau că coordoneze viitoarele activități ale campaniei pentru Partidului Socialist din Republica Moldova (PSRM) și să negocieze noi finanțări pentru ultima etapă a campaniei pentru alegerile parlamentare anticipate ce vor avea loc duminică.

Ancheta #Morkovka a eureporter.co se bazează pe un set de probe scurse în exterior din PSRM.

O serie de conversații online prin intermediul telefonului între Igor Dodon și utilizatorul „Igor Yurievich Ch”, care s-a dovedit a fi nimeni altul decât Igor Ceaika, conțin mai multe documente care privesc alegerile din 11 iulie.

Documentele au fost trimise de Igor Dodon către Ceaika. Reporterii publicației de la Bruxelles au verificat datele și au dezvăluit mecanismele inventate de PSRM și PCRM pentru ultima etapă a campaniei electorale, cu implicarea și aprobarea directă a Moscovei.

CAMPANIA ELECTORALĂ (21 iunie-11 iulie)

Conform documentelor, cheltuielile planificate de BeCS pentru campania electorală, în perioada cuprinsă între 21 iunie și 11 iulie, au fost estimate la 91.927.575 lei moldovenești, ceea ce reprezintă aproximativ 4.275.701 de euro.

În momentul în care documentele au intrat în posesia publicație BeCS nu deținea întreaga sumă pentru campanie (avea doar 39.345.000 de lei moldovenești, aproximativ 1.830.000 de euro). Pentru a acoperi toate costurile necesare, BeCS avea nevoie de o sumă suplimentară de 65.482.575 de lei, adică circa 3.045 701 de euro.
Sursa mai scrie că planul BeCS de acțiune împarte Republica Moldova în cinci zone geografice (Nord, Sud, Găgăuzia, Transnistria și Chișinău). În fiecare regiune, echipele mobile sunt active și corturile campaniei sunt instalate. Cheltuielile suportate merg în panouri publicitare, bannere, pliante, postere și ziare, mass-media „clasică” (spoturi electorale radio și TV) și social media.

Printre activitățile planificate s-a numărat marșul de pe 4 iulie din Chisinau și mai multe concerte muzicale, care vor avea loc în 25 de municipalități.

Concertele ocupă majoritatea bugetului alocat, ajungând la un cost de 300.000 de euro. Pe locul al doilea loc este costul pentru tipărirea celor trei milioane de pliante pe care BeCS intenționează să le distribuie în ziua alegerilor. Totalul campaniei electorale comunisto-socialiste se ridică la 4.875.701 de eurp.

Mai mult, documentele publicației are că Dodon i-a raportat lui Ceaika activitățile electorale desfășurate în perioada 1 mai - 21 iunie.

„Rețele sociale sunt o parte importantă a campaniei electorale a BeCS, pentru cam alocat 100.000 euro Această sumă a fost utilizată integral, cu o producție mare de zeci de clipuri, postate atât pe YouTube, cât și pe Odnoklassniki (ok.ru). Clipurile s-au bucurat de o promovare intensă, prin intermediul trolilor, adunând câteva mii de vizualizări și aprecieri”, i-a spus Dodon lui Ceaika.

Campania online este adaptată „vehiculelor” utilizate pentru transmiterea mesajelor electorale (Facebook, mail.ru, VK.ru, Google Adwords, Youtube, Viber, Admixer, alte site-uri care găzduiesc bannere publicitare etc.). Mai mult, aceasta este adaptată de asemenea, pentru mai multe tipuri de publice clar definite, în funcție de vârstă, zonă geografică, mediul social și educațional etc. Pentru acest segment, BeCS a alocat 100.000 de euro.

Producția video pentru campania BeCS a fost prolifică, deoarece zeci de clipuri de înaltă calitate au fost produse și distribuite pe rețelele de socializare. Clipurile, dintre care multe au beneficiat de grafică de ultimă generație, au adunat sute de mii de vizualizări.

Pentru a-și atinge obiectivele în cele două regiuni de nord și sud, BeCS a estimat că ar avea nevoie de 2.067 agitatori în nordul Republicii Moldova și 2.932 agitatori în sud. Desigur, agitatorii ar trebui să fie plătiți pentru eforturile lor. Costurile totale pentru asigurarea succesului acestei activități de campanie se ridică la 513.686 de euro.

Un anumit tip de atenție este acordat activităților planificate să aibă loc pe 11 iulie. În general, ele se încadrează în două categorii principale: monitorizarea secțiilor de votare, pentru a preveni orice tentativă de fraudă a adversarilor politici;
Măsurile de mobilizare menite să asigure o rată ridicată de participare pentru alegătorii BeCS în ziua algerilor se ridică la 2.730.558 de euro.

Când vine vorba de cea de-a doua categorie principală (măsuri pentru mobilizare), sumele bugetate sunt destinate achitării agitatorilor, comisionarea transportului pentru aducerea alegătorilor la secțiile de votare (direct, pentru „turism” electoral) și alte „cheltuieli curente”.

Cu toate acestea, există două categorii speciale, care necesită investigații suplimentare scria Dodon către Ceaika:

Transnistria - 30.000 voturi (buget 1.050.000 de euro)
Morkovka - fraudare (buget 1.500.000 euro)
Bugetul alocat Transnistriei este planificat pentru cumpărarea a 30.000 de voturi din această regiune, favorabil BeCS.

O sumă uimitoare de 1.500.000 de euro a fost bugetată de BeCS pentru fraudele electorale.

Documentele din telefon lui Dodon

Publicația a comparat documentele de pe telefonul lui Igor Dodon cu cheltuielile declarate oficial de BeCS în timpul campaniei electorale în curs, astfel că susțin reporterii, se observa cu ușurință discrepanțe semnificative între sumele declarate și bugetul trimis Ceaika.. Aceasta, în sine, este o dovadă clară că BECS nu a declarat o parte semnificativă din cheltuielile sale electorale.

Conform CEC, BeCS a cheltuit pentru campania electorală suma totală de 3.635.393,48 de lei moldovenești, aproximativ 169.232 de euro.

Comparativ cu cifrele declarate la CEC și cifrele avansate în „documentele neoficiale” ale liderului Blocului, Igor Dodon, se observă discrepanțe majore.

De exemplu, în raportul disponibil pe site-ul Comisiei Electorale Centrale, BECS a declarat că valoarea totală a cheltuielilor sale de publicitate cheltuieli de televiziune (radio, presă scrisă, bannere, panouri publicitare, alte suporturi electronice) se ridică la 996.261,45 de lei (aproximativ 92.928 de euro), în timp ce, în documentele extrase din telefonul lui Dodon, doar costurile publicității pe internet se ridică la 2.150.000 de lei (aproximativ 100.085 de euro).

FSB și Moldova ca spălătorie de bani negri rusești

Eureporter.co susține că un datele arată un mecanism complex utilizat de Federația Rusă prin intermediul FSB pentru a pompa fonduri în partidele politice pro-ruse din Moldova, fără niciun respect pentru statul de drept.

Federația Rusă folosește companiile lui Igor Chaika ca paravan pentru a canaliza fonduri către Partidul Socialist al Republicii Moldova. Miza în joc este destul de pragmatică, indiferent de geopolitică, și se rezumă la protejarea investițiilor rusești susținute de FSB în Moldova. Sute de milioane de euro sunt spălate de companii ruse prin Republica Moldova, cu ajutorul FSB. Generalii FSB sunt foarteconștienți de această practică și închid ochii atâta timp cât primesc felia lor.

Când vine vorba de Moldova, Rusia este mult mai preocupată să își protejeze sursele de venit ilicite decât să își mențină influența geopolitică. Pentru Kremlin, precum și pentru Lubianka, Moldova este fie o zonă sigură pentru spălarea banilor, fie o docilă „vacă de muls”. Pentru a-și proteja schemele, rușii fac eforturi intense și vor continua să aloce bugete generoase politicienilor corupți și angajaților guvernamentali care vor menține țara într-o stare de control și sărăcire perpetuă.

Scandalul „furtul miliardului” care a târât Moldova în mocirlă și noroi este un exemplu clar de influență malignă a Rusiei în regiune, concluzionează publicația.„Morkovka” (fraudarea -n.red.) nu este un episod singular și sporadic, ci mai mult de o normă.

Anticoruptie.md
08/07/2021




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii