Ambasadorul UE în Republica Moldova: „Corupția e fenomenul care are efectul inegalității oamenilor în fața legii și asta este împotriva principiului statului de drept”

Cornelia Cozonac
2018-03-14 00:00:00

În cadrul unui interviu oferit  Portalului Anticoruptie.md al Centrului de Investigații Jurnalistice, șeful Delegației Uniunii Europene la Chișinău, Peter Michalko, a declarat că UE monitorizează atent cum se îndeplinesc angajamentele asumate de Republica Moldova în ce privește reforma justiției, combaterea corupției, asigurarea libertății presei și a respectării drepturilor omului, iar acordarea asistenței macrofinanciare Republicii Moldova va depinde exclusiv de înregistrarea unor rezultate concrete în aceste domenii. Oficialul a precizat că UE este interesată ca Republica Moldova să fie un stat democratic,  cu un sistem politic pluripartit, justiție independentă și presă liberă.

Anticoruptie.md: - Domnule Ambasador, autoritățile Republicii Moldova raportează că a fost restabilită relația cu Uniunea Europeană, după ce anul trecut au existat anumite probleme, inclusiv legat de stoparea asistenței macrofinanciare. Cum ați început Dumneavoastră mandatul și care este la această etapă relația cu autoritățile moldovenești?

Peter Michalko: - După cum știți, relațiile între Republica Moldova și Uniunea Europeană au trecut pe faza destul de complicată după frauda bancară și după ce a fost necesar ca asistența Uniunii Europene să fie stopată, pentru ca să fim siguri că sistemul bancar, dar și alte domenii prin care statul trebuie să lucreze în mod propriu sunt în ordine și asta s-a legat și de alte aspecte, de exemplu, în ceea ce privește cooperarea cu alți parteneri internaționali, cum ar fi Fondul Monetar Internațional. Împreună cu eforturile în acest domeniu a fost restabilită și asistența financiară din partea Uniunii Europene, în 2016, dar a continuat schimbul de opinii și dialogul despre aspectele importante ale cooperării noastre și dezvoltarea Republicii Moldova, sigur asta în contextul angajamentelor pe care și le-a asumat Republica Moldova în acordul și în agenda de asociere. Au fost introduse mai multe condiționalități. Din păcate, când a fost adoptată noua legislație electorală în Republica Moldova, fără a lua în considerație recomandările Comisiei de la Veneția, asta a dus la o poziție foarte precisă și decisivă din partea Uniunii Europene și a celor trei instituții – Consiliului, Comisiei și Parlamentului, pe baza căreia au fost introduse și precondițiile politice, în ceea ce privește de exemplu, asistența macrofinanciară. Deci, dialogul nostru și cooperarea continuă. Uniunea Europeană vrea să susțină și susține procesul de reforme din Republica Moldova, care are ca scop îmbunătățirea condițiilor de trai ale cetățenilor, în linie cu angajamentele pe care și le-a asumat Moldova vizavi de Uniunea Europeană în acordul de asociere.

Anticoruptie.md: - Care ar fi primele trei priorități ale mandatului pe care îl dețineți și ce vă propuneți să schimbați pe perioada activității în Republica Moldova?

Peter Michalko: - Prioritatea noastră este să susținem procesul de reforme care trebuie să aducă progres pozitiv pentru cetățenii Republicii Moldova. Deci, asta înseamnă să vedem și să susținem implementarea acordului de asociere și a agendei de asociere care a fost reînnoită în vara lui 2017, pentru că asta este baza și conținutul reformelor și viitorul care trebuie să aducă standardele europene în Republica Moldova. Aici sunt domenii pentru care trebuie să avem mai multă atenție. Cel mai mult desigur că e domeniul de justiție, pentru că asta este, după cum se vede, cea mai mare problemă în implementarea acordului de asociere, dar și atingerea standardelor europene, dar acest domeniu influențează extraordinar de mult și celelalte dimensiuni ale vieții din Moldova. Continuă în mod intensiv și dialogul între UE și Moldova. Am avut comitetul de asociere în octombrie anul trecut, am avut consultațiile despre drepturile omului și vom continua acest dialog, vom avea și întâlnirea consiliului de asociere. Atenția din partea UE pentru ce se întâmplă în Republica Moldova crește și este foarte mare. Asta este o prioritate – intensitatea contactelor și prezenței cunoștinței despre cooperarea noastră în realitatea vieții cetățenilor Republicii Moldova. Noi vrem  ca lumea să știe că suntem aici pentru a susține Republica Moldova în atingerea standardelor europene de trai. Acesta este scopul nostru pentru țara vecină, parteneră asociată, cum este acum Republica Moldova.

Anticoruptie.md: - Republica Moldova înregistrează de ani buni un nivel înalt de corupție. Ce credeți că ar trebui să facă autoritățile moldovenești pentru a schimba lucrurile în acest domeniu și eventual ce model ar putea urma țara noastră ca să nu inventăm ceva nou în combaterea corupției, pe ce experiență credeți că ar fi bine să meargă Republica Moldova?

Peter Michalko: - Corupția este cel mai rău fenomen dintr-o societate, pentru că este sursa altor fenomene rele, care pot să existe. Corupția e fenomenul care are efectul inegalității oamenilor în fața legii și asta este împotriva principiului statului de drept. Din această cauză ea trebuie combătută cu toate eforturile și în toate domeniile. În ceea ce privește lupta împotriva corupției, asta este domeniul spre care trebuie să fie concentrate toate eforturile statului, serviciile respective trebuie să acționeze fără ezitări, dar, totodată, într-un mod care nu dă motiv pentru suspiciunile de justiție selectivă, de folosire a acestei lupte pentru lucruri care nu au scopul de a dezrădăcina corupția, dar în scopuri legate de interese politice sau altele, pentru că dacă ar fi așa, asta ar însemna în sine o formă de corupție, atitudine coruptivă sau trafic de influență.

Anticoruptie.md: - Din perspectiva noastră, a jurnaliștilor, în general, în Moldova se face și trafic de influență, în ultimii ani s-au întețit și cazurile de corupție, și este din ce în ce mai greu să obții informația de interes public, să documentezi, pentru că la nivel înalt se încearcă a acoperi tot ce ține de corupție. Aș reveni la justiție, pentru că este foarte important acest domeniu, și pentru noi. Portalul Anticoruptie.md acordă o atenție deosebită tematicii justiției, integrității în justiție. Anul trecut Uniunea Europeană a stopat finanțarea pe domeniul justiției pentru că nu s-au înregistrat progrese în acest domeniu. Care sunt pașii următori? Uniunea Europeană va continua să condiționeze autorităților moldovenești reluarea finanțării prin înregistrarea anumitor progrese și care ar trebui să fie acele progrese ca Uniunea Europeană să încerce să fie mai deschisă în acest sens sau invers, să condiționeze și să obținem anumite progrese în reformă?

Peter Michalko: - Deja am constatat că domeniul justiției este unul foarte important, dar este și unul în care nu se înregistrează progrese și uneori chiar situația merge înapoi, în ceea ce privește atingerea standardelor. Aici în primul rând este important să fie asigurată independența justiției și judecătorilor, pentru ca cetățenii să fie siguri că, dacă au un contact cu sistemul de justiție, ei vor fi tratați într-un mod just. Asta este o condiție de bază pentru oameni, să fie siguri că trăiesc într-o societate democratică, și într-o societate în care drepturile lor sunt respectate. Mai ales, acest lucru este important în societățile în tranziție, cum e și Republica Moldova în acest moment, în care, împreună cu reformele economice și costul social care este legat de ele, oamenii trebuie să fie siguri că aceste schimbări au loc împreună cu asigurarea unei societăți juste, pentru că numai în acest fel pot vedea un viitor pentru ei și pentru familiile lor, copiii lor în țara respectivă. Este un fenomen foarte important. Sunt reforme care trebuie făcute și în domeniul justiției și țin de judecători, procurori, dar ține și de implementarea legislației deja existente. De exemplu, și asta a fost evidențiat în multe rapoarte, sunt probleme în ceea ce privește caracterul deschis și echitabil al proceselor în instanțele din Republica Moldova. Prea multe au fost ținute după porțile închise, ceea ce este în afara practicilor europene. Cât privește practicile de reținere preventivă, acestea sunt foarte excesive și asta a fost constatat și de  Înaltul Comisar pentru Drepturile Omului al Consiliului Europei. Aceste practici trebuie să fie schimbate, și după cum am mai spus, suspiciunile de justiție selectivă în anumite cazuri, toate astea acum sunt în vizorul instituțiilor europene și altor parteneri internaționali. Condiționalitățile au fost introduse. Cât privește domeniul de justiție, nu numai că s-a stopat suportul bugetar, dar și ca formă de susținere, pentru că programul s-a terminat. Nu s-a reînnoit deoarece se pare că, cu suportul bugetar în acest domeniu nu s-au reușit reformele cu tempoul și în volumul dorit. Noi putem să continuăm susținerea prin formă de proiecte care sunt mult mai precise, în ceea ce privește și atingerea scopurilor foarte bine definite, și în ceea ce privește eficiența. Cred că toate acestea sunt semnale foarte clare. Împreună cu asta, după cum știți, a fost introdusă precondiționalitatea politică, care este legată de respectul pentru drepturile omului și libertățile fundamentale, care a fost primită după schimbarea Codului Electoral și a fost inclusă ca angajament din partea Republicii Moldova și în Memorandumul de înțelegere despre asistența macrofinanciară, în articolul 14. Toate acestea sunt parte a atitudinii noastre foarte atente și condiționalitățile vor fi respectate în ceea ce privește atingerea standardelor sau nu.

Anticoruptie.md: - În ceea ce privește drepturile omului, care sunt condiționalitățile? Acestea au fost stabilite după ce s-a luat decizia privind votul mixt?

Peter Michalko: - Da, asta e situația. Pentru plățile fiecărei tranșe a asistenței macrofinanciare va fi făcută o evaluare nu numai în ce privește condițiile tehnice, care sunt împreună 28, și 10 dintre ele pentru prima tranșă, dar și a stării de democrație, inclusiv respectul pentru drepturile omului și libertățile fundamentale, desigur și pentru ceea ce privește libertatea mass mediei și alte aspecte care sunt legate de acest criteriu. Pentru ca să fim siguri că situația din Republica Moldova nu se va înrăutăți, ci se va îmbunătăți.

Anticoruptie.md: - Care sunt îngrijorările Uniunii Europene legate de schimbarea modului de vot în Republica Moldova?

Peter Michalko: - Ele au fost foarte clar exprimate în recomandările Comisiei de la Veneția, ce ține în primul rând de oportunitatea de adoptare a acestei schimbări acum și ceea ce privește mai multe aspecte ale implementării ale acestui sistem nou și în legătură cu drepturile oamenilor, și ca alegători și ca și candidați și caracter democratic al sistemului politic multipartit. În mod concret, și dacă vă uitați în raportul Comisiei de la Veneția veți vedea aceste criterii, este punctul despre pragurile electorale care rămân foarte înalte în cazul partidelor. Sunt riscuri care țin de candidați în circumscripțiile uninominale, ceea ce privește posibilitatea de a fi influențați de interese locale, sunt și alte puncte în care legislația nouă e văzută ca problematică, dar aceasta este numai o parte din precondiționalitățile care sunt introduse pentru că angajamentul din partea Republicii Moldova a fost luat în sens mai larg, în sensul sistemului democratic ca atare și sistemul politic multipartit, dar cu respectarea drepturilor omului și libertăților fundamentale cum ele sunt și evaluările vor fi făcute mai larg. Dacă mă întorc la sistemul electoral, această schimbare a fost făcută în situația în care alegerile din Moldova au înregistrat și în trecut mai multe probleme, care au fost evidențiate de exemplu de către OSCE și Comisia de la Veneția. În ultimul raport despre finanțarea partidelor sau campaniilor politice se vede că sunt probleme mai multe și situația e una complexă.

Anticoruptie.md: - Noi am realizat mai multe investigații în ultimii ani privind  finanțarea partidelor, campaniilor electorale, am constatat multe probleme și toate acestea indică că situația se înrăutățește. Partidul Democrat numai anul trecut a avut un buget de 42 de milioane de lei, mai mult decât au avut alte 10 partide luate la un loc. În anii precedenți, 2010-2014, campaniile electorale per total erau de câteva milioane de lei.  Acum, cu așa bani se poate ”cumpăra” o majoritate confortabilă de alegători din Republica Moldova.

Peter Michalko: - Este foarte important să existe șanse egale pentru oameni, să aibă dreptul de a candida și de a fi ales. Aici e extrem de importantă atitudinea egală din partea structurilor respective, care trebuie să aibă supraveghere în procesul de alegeri, pentru că acestea să fie corecte. Acesta este un criteriu de bază, care, dacă nu e respectat, se deschide ușa pentru alte probleme în caracterul democratic al societății și sistemului politic și asta este cauza pentru condiționalitate din partea noastră.

Anticoruptie.md: - S-a vehiculat în ultimii ani ideea că în Moldova ar fi bine să activeze procurori europeni sau americani, spre exemplu, pentru a investiga cazurile de înaltă corupție. Cum vedeți Dumneavoastră această idee și cât de reală ar putea fi?

Peter Michalko: - Nu este asta absolut aspirația noastră sau a altor parteneri după cum știu eu și nu văd această cale ca una eficientă nici pentru Republica Moldova. Ceea ce se cere e ca Republica Moldova ca stat să fie capabilă să aibă aceste structuri care trebuie să asigure principiile statului de drept, capabile să acționeze în mod credibil. Asta e important, în primul rând, pentru cetățenii Republicii Moldova în primul rând, și numai după asta pentru partenerii internaționali. Sigur că și asta este un lucru important, dar în primul rând cetățenii trebuie să vadă că aceste structuri funcționează.

Anticoruptie.md: - Este adevărat că trebuie să creștem activismul civic al cetățenilor și noi, jurnaliștii, asta încercăm să facem, pentru că cetățenii de cele mai multe ori  ni se plâng sau consideră că presa ar trebui să schimbe lucrurile. Este bine să avem cetățeni activi, dar atâta timp cât relația cu autoritățile, cu justiția este dificilă -  cetățeanul nu reușește să își apere drepturile. Și nici presa nu reușește să dea de capăt în anumite cazuri, este dificil. De aceea și este importantă susținerea Uniunii Europene, a altor structuri internaționale.

Peter Michalko:  - Ați pomenit foarte corect că aceste structuri trebuie să fie echitabile și transparente, și evaluarea activității lor vine din partea cetățenilor, pentru asta există și partea activă a societății civile, care este interesată în calitatea vieții. Expertiza destul de înaltă în cazul Republicii Moldova în monitorizarea stării de lucruri în aceste domenii, cu recomandările pe care le prezintă autoritățile, și autoritățile trebuie să vadă acest efort și acest control cetățenesc ca un element al democrației, dar și ca un element de valoare pentru ei, pentru că asta le dă o informație care este opinia cetățenilor, care sunt căile pentru îmbunătățire. Într-o societate democratică asta se ia în considerație foarte serios. Același lucru ține de presa liberă, pentru că ea are rolul de a informa în mod deschis și corect cetățeanul despre adevărul privind starea de lucruri în mai multe domenii. Și are desigur și rolul investigativ, când trebuie și când practicile structurilor de stat sau a unor oameni din aceste structuri nu sunt în linie cu legislația sau principiile statului de drept. Acesta este un aspect al societății democratice și dacă acest lucru nu e respectat, nu sunt respectate principiile societății democratice. Din partea tuturor instituțiilor  trebuie să existe deschidere și respect pentru societatea civilă și pentru presa liberă. 

Anticoruptie.md: - În actuala situație, de fapt, constatăm că autoritățile își creează structurile lor de presă, care sunt finanțate nu tocmai deschis și transparent și e foarte greu să concureze presa independentă cu aceste structuri, care sunt foarte bine finanțate și sunt dominante pe piața media. Mai nou, și organizații din partea societății civile sunt atrase de partea guvernării și se creează o falsă societate civilă. În situația respectivă, cum vedeți schimbarea de lucruri, pentru că în ultimii doi ani constatăm o înrăutățire la acest capitol. Se fac presiuni asupra presei, prin metode indirecte, printr-o armată de troli, prin constrângeri economice. Ce soluții pentru schimbarea situației se avansează în discuțiile pe care le aveți cu autoritățile moldovenești?

Peter Michalko: - Libertatea presei și existența presei libere și independente este un element necesar pentru orice societate democratică. Asta subliniem în dialogul nostru cu autoritățile și totdeauna vom fi foarte atenți la riscurile care există sau practicile care vin împotriva existenței presei libere. Este foarte important ca să existe condițiile egale pentru existența instituțiilor de presă, fie ele mari și cu surse financiare mari sau nu așa de puternice economic, dar fiind parte a acestei bogății a opiniilor din societate și având această funcție extrem de importantă de informare corectă și control asupra instituțiilor de stat sau autorităților locale sau regionale și asigurarea informării societății și cetățenilor. Practicile care ar crea situația de inegalitate sunt și vor fi criticate în mod foarte deschis. Crearea cartelelor în domeniul publicității, blocarea accesului mass-media pe piața publicității, de a obține o parte mică a acestei piețe care nu este mare în Republica Moldova, acestea sunt niște lucruri foarte deplorabile și ele vor fi criticate și de către noi. Asta nu e doar un fenomen economic, dar are și această importanță cu caracter democratic al societății.

Anticoruptie.md: - Este dificil. Presa independentă există în mare parte datorită finanțărilor din proiecte. Asta pentru că sursele financare care vin din publicitate sunt extrem de mici, chiar și pentru televiziuni. Presa independentă nu ar putea să reziste fără a avea finanțare pentru anumite proiecte. Dar asta nu poate fi o soluție de lungă durată…

Peter Michalko: - Deja au fost înregistrate niște fenomene negative în general, în ce privește mass-media din Republica Moldova. S-a pierdut presa tipărită de exemplu, un lucru mult mai prost în comparație cu ce a fost cu zece ani în urmă. Aici statul trebuie să susțină și nu să pună obstacole pentru dezvoltarea mass-media.

Anticoruptie.md: - Ca să revenim la justiție și corupție. Avem trei dosare grele legate de furtul miliardului, dosarul Filat, Platon și Șor. Cum vedeți justiția în cazul Filat, Platon și Șor? Sunt dosare care se examinează cu ușile închise și întrebarea mea e dacă credeți că se face justiție în spatele acestor dosare?

Peter Michalko: - Eu vreau să subliniez că felul în care va fi investigată frauda bancară este un criteriu foarte imporant pentru a arăta că autoritățile din Republica Moldova sunt decise să-i aducă pe cei care sunt vinovați în fața justiției cu pedepsele care sunt adecvate și ceea ce privește recuperarea acestor resurse cât se poate și sigur că toate astea sunt importante pentru redobândirea credibilității sistemului bancar-economic, dar și a Republicii Moldova ca atare, ca stat și partener vizavi de partenerii internaționali. Este și testul pentru justiția din Republica Moldova, cât de reală e lupta împotriva corupției și cât de posibil este să fie redobândită această credință în capacitățile justiției din Republica Moldova. Deja am spus că procesele cu ușile închise nu sunt în linie cu practicile europene. Noi suntem foarte atenți la multe cazuri în Republica Moldova și tot ce se observă face parte din evaluările care sunt făcute despre sistemul de justiție.

Anticoruptie.md: - Până unde poate merge Uniunea Europeană în condiționarea asistenței de înregistrare a reformelor? Dacă anul acesta, 2018, nu se schimbă lucrurile în domeniul justiției, dacă nu se schimbă nimic pe linia de combatere a corupției, avem și alegeri parlamentare, și dacă se dovedește că acest sistem electoral ar putea  fi fraudat, cum va acționa Uniunea Europeană sau până unde poate merge și ce acțiuni pot fi întreprinse la nivel de instituții internaționale în raport cu autoritățile Republicii Moldova?

Peter Michalko: - Aici eu vreau încă o dată să subliniez că tot ce este evaluat ține de angajamente pe care și le-au asumat autoritățile din Republica Moldova în fața partenerilor internaționali, în cazul nostru Uniunea Europeană, în cadrul acordului de asociere, agendei de asociere, memorandumului de înțelegere, ceea ce privește asistența macrofinanciară. Noi toți, împreună cu cetățenii Republicii Moldova vrem să vedem îmbunătățirea situației, independența judecătorilor și sistemului de justiție, să nu vedem fenomene negative în ceea ce privește procesele în curțile care ar avea aspecte legate de absența dreptului la un proces cinstit și echitabil și condiționalitatea care a fost introdusă e legată cu asta. Sunt sigur că dacă situația se va îmbunătăți, putem să vedem și evaluările mai bune din partea noastră și asta e legat de asistența în cazul asistenței macrofinanciare și asta are cu siguranță și impact în calitatea relațiilor între Republica Moldova și Uniunea Europeană. Moldova a ajuns să fie țară asociată la UE. Asta e și o responsabilitate. Asociația e definită ca o asociație politică și integrare economică. Pe scurt, asta înseamnă să fie atinse standarde europene. Asta o cer în primul cetățenii Republicii Moldova. Angajamentul autorităților e luat în fața cetățenilor Moldovei și ei vor fi cei care vor face evaluarea cum au fost atinse aceste standarde. Oamenii vor să trăiască la nivel de standarde pe care le văd în vecinătate, în Uniunea Europeană, și angajamentul autorităților a fost făcut. Acum vom vedea cum va fi atins. Noi, din partea UE oferim susținerea pentru asta, dar e necesar să existe voința politicienilor, factorilor de putere din Republica Moldova.

Anticoruptie.md: - Cum e să muncești în Republica Moldova?

Peter Michalko: - Este un lucru foarte inspirator, foarte important pentru noi, pentru mine personal este și o plăcere să fiu înapoi, în această poziție, dar, totodată, cu un sens de responsabilitate și mai mare, pentru că avem o agendă foarte importantă.

Anticoruptie.md: -  Vă mulțumim.

 

Cornelia Cozonac
2018-03-14 00:00:00

Comentarii