INTERVIU// Stela Jantuan: Soluția este foarte simplă, iar aceasta este declanșarea alegerilor anticipate

Mădălin Necșuțu
2021-03-26 11:10:00

Criza politică din Republica Moldova trebuie să fie soluționată într-o manieră inteligentă și prin consens, iar alegerile anticipate sunt soluția punerii țării pe un făgaș normal. Acestea sunt doar câteva din ideile desprinse în urma unui interviu pentru buletinul de politică al APE și FES cu analista politică, doamna Stela Jantuan. Dânsa ne-a mai vorbit despre cum este folosită imagologic tema vaccinurilor împotriva coronavirusului și ce ar trebui autoritățile să facă în această privință din perspectiva jocului politic. Vă invităm să citiți interviul integral:

Care ar fi soluțiile de ieșire din actuala criză politică care s-a suprapus și peste această perioadă pandemică în Republica Moldova?

Eu aici nu aș fi de acord că s-a suprapus, deoarece Moldova se află în criză politică deja de mai mulți ani. Criza a fost întreținută în mod artificial de către fosta guvernare a lui Vladimir Plahotniuc, atunci când statul a fost controlat de un singur partid și, de fapt, de o singură persoană. Această criză este permanentă în Republica Moldova. În fiecare an însă se agravează, se aprofundează, și nu se știe care va fi finalitatea ei și până unde poate ajunge.

Pandemia este mai mult un catalizator al acestor procese care au loc în Republica Moldova deja de mai mulți ani. Ieșirea din criză este foarte simplă, deoarece până acum, clasa politică din Republica Moldova se folosea de acest slogan care era unul mai mult manipulatoriu și care îi permitea să se mențină la guvernare. Adică, politicienii din Republica Moldova obișnuiau să spună că noi avem de ales întotdeauna „răul cel mai mic” și această paradigmă se păstra și se folosea de către toți politicienii. Și de ce Republica Moldova, în secolul XXI, trebuie să aleagă din „răul mai mare pe cel mai mic”? Ieșirea din această situație este la suprafață. Situația nu trebuie folosită după legile vechi, dacă vrem să construim ceva nou. Iată de ce eu cred că trebuie să ieșim odată și pentru totdeauna din acest cerc vicios.

Soluția este una foarte simplă în situația în care ne aflăm - declanșarea alegerilor anticipate. Pentru aceasta însă trebuie să fie pregătită clasa politică din Republica Moldova. Majoritatea fracțiunilor parlamentare prezente în Parlament nu vor această cale.

În afară de PAS, nu văd altă formațiune care ar vrea anticipate, care sunt motivele?

Nu vor, deoarece majoritatea acestor fracțiuni nu vor mai intra în Parlament iar acest fapt este rezultatul activității lor pseudo-politice. În Moldova nu se mai operează cu termeni politici de foarte mult timp. În Moldova, instituțiile statului, așa cum sunt Curtea Constituțională, Procuratura Generală, sistemul judiciar, ele trebuie scoase în afara jocului politic, etc. Actorii politici trebuie să fie puși în spatele unor „linii roșii” de care nu mai pot să treacă.

La noi s-a vorbit prea mult despre altfel de politică, dar de fapt s-au urmat toate clișeele politice de până acum. Nu s-a inventat nimic nou și nici nu s-a căutat o ieșire din această veche paradigmă politică, deși era foarte simplu. Atunci, în 2019, când se declara că vom merge conform legilor și deciziilor Curții Constituționale, au legiferat, de fapt, acțiunile ilegale ale regimului Plahotniuc care și-a inventat aceste legi și aceste decizii ale Curții Constituționale pentru a suprima statul, pentru a-l captura. Și cum să ieșim acum din acest cerc vicios dacă vrem să mergem cu politici noi, dar după reguli vechi? Încă de atunci trebuia anulată multitudinea de legi care au permis capturarea statului și de mers înainte. Poate unele partide nu au avut experiență politică, dar au procedat la fel ca alții, nici nu au apelat la experții din societatea civilă pentru a depăși această situație.

Scenarii și așteptări din partea opiniei publice

Aș dori să vorbim de acest moment, 23 martie, atunci când expiră cele trei luni ale interimatului actualului cabinet al domnul Ciocoi. Ce ar putea să spună Curtea Constituțională după expirarea acestui termen?

Se spune că fiecare stat are ideologia sa. Dacă noi vorbim de Republica Moldova, atunci nu există niciuna de mai bine de 30 de ani, deși un spațiu simbolic se păstrează. Iar acesta este cel în care se păstrează anumite clișee autohtone. Politicienii moldoveni vând iluzii în permanență poporului. Există o incapacitate de a înțelege situația, de a face o analiză corectă, de a da un diagnostic adecvat situației și de a elabora o strategie adecvată acestei situații.

Această dată de 23 martie este de asemenea o iluzie. A fost din start o cale greșită pe care au abordat-o politicienii proeuropeni.  Prevederile constituționale sunt foarte clare și n-ar trebui să ne jucăm cu legea supremă dacă dorim ca statul să revină într-un spațiu constituțional și legal.

După desemnarea doamnei Gavriliță și apoi eșecul la vot în Parlament pentru învestirea, trebuiau să aibă o strategie ulterioară mai clară pentru anticipate.

În cazul în care nu mergi pe această cale, cum poți evita această normă constituțională? Cum poți să ajungi la alegeri anticipate, dacă instrumentul străzii nu este utilizat sau acceptat? Cum am putea avea anticipate în afara cadrului constituțional și legal?  Acest lucru era clar din start- ori ai o strategie a străzii si atunci poți merge înainte, ori găsești alte argumente. Pentru că situația care s-a creat depășește cadrul constituțional și legal, fiind una eminamente politică.

Sunt necesare abordări politice ca să ieșim din acest impas. Aceasta este practica mai multor state care au mers pe calea democratică pentru a ajunge la soluții ce ar putea aduce democrația pe un făgaș constituțional și legal.

Pentru o astfel de strategie trebuie să ai aliați în Parlament sau printre extraparlamentari cu care t să discuți pentru a ajunge la o strategie comună. Un singur partid nu poate realiza o astfel de strategie, iar în lipsa acesteia riști să ieși din spațiul constituțional și legal.

Ce se va întâmpla după 23 martie, dată care deja s-a imprimat în conștiința oamenilor ca soluție magică pentru anticipate, rămâne de văzut. Dar cred că este o cale perdantă. În afara dialogului, tu (ca partid -n.r.) nu poți ajunge la această variantă. Și vorbim despre o soluție politică, oricât ar fi ea de nepopulară.

Din punct de vedere al tehnologiilor politice, de exemplu, dacă proiectezi opinia publică pe o anume dată, trebuie să existe un plan concret. Când predispui opinia publică la o anumită idee și nu livrezi conform așteptărilor, atunci poți pierde din rating și popularitate ca politician care știe ce are de făcut.

„Războiul geopolitic al vaccinurilor”, o temă falsă

Ce ne puteți spune despre confruntarea imagologică dintre Maia Sandu și Igor Dodon pe subiectului vaccinurilor împotriva COVID-19?

Vreau să vă spun că și această situație este o agendă falsă pentru Republica Moldova și situația în care ne aflăm. Pe deoparte, îl avem pe Igor Dodon care a luat situația administrării pandemice sub aripa sa și a administrat-o extraordinar de prost. De altfel, ceea ce a făcut Igor Dodon a și condus la situația asta deplorabilă în care ne aflăm azi. Căci Republica Moldova, cu o populație de 2,5 milioane, ar fi putut face față pandemiei mult mai bine.  Igor Dodon a administrat pur și simplu foarte prost situația. Pe de cealaltă parte, o avem pe Maia Sandu care ia în calcul acum, în acest moment,  organizarea alegerilor anticipate și depășirea crizei pandemice.

În opinia mea, în prezent, sub două probleme care se confruntă și chestiuni care se autoexclud. Pe de o parte, prioritatea numărul unu sunt alegerile anticipate, un lucru clar și susținut de alegătorul, iar pe de altă parte, criza pandemică nu trebuie să fie politizată. Ea nu trebuie să fie politizată, ci trebuie să fie soluționată. Această confruntare între instituții nu conduce la soluționare și în aceasta constă esența acestei politici de pe Bâc. Politică și geopolitică se face din toate subiectele de pe agenda zilnică.

De exemplu, noi avem de soluționat situația pandemică. Dodon și guvernul său Chicu nici nu au planificat în bugetul statului mijloace pentru procurarea vaccinurilor în 2021. Nu a fost prevăzut măcar un plan de vaccinare. Ei spun acum că atunci nu era gata niciun vaccin, ne spuneau povești, pe când toate țările făceau contracte de achiziționare a lor.

Dacă Igor Dodon nu a făcut acest lucru, din punct de vedere politic, trebuie să ajungem nu la „lockdown” (izolare -n.r.), ci la vaccinare. Deoarece izolarea nu a rezolvat nimic în Republica Moldova în lipsa unui plan clar, strict și coerent de aplicare a restricțiilor sanitare în Republica Moldova.

De ce spun asta, deoarece „disputa vaccinurilor” este o agendă falsă nu va aduce dividende politice nici lui Igor Dodon și nici Maiei Sandu. Populația în Republica Moldova este diferită față de cea din alte țări europene. Pe oamenii noștri nu îi interesează de unde vor veni aceste vaccinuri, ci să fie vaccinați.

SUA și UE oricum nu le-au cerut partidelor de dreapta să boicoteze vaccinurile rusești, așa cum nici Rusia nu i-a cerut lui Dodon să facă mare scandal pe această temă. Aceasta este o temă internă a lor pe care o folosesc și o folosesc fără talent.

Apropo de Rusia, de ce credeți să nu a intervenit să trimită ajutoare, dacă SUA și UE au făcut deja în privința vaccinurilor. Nu a dorit sau nu a putut?

Dacă dorim într-adevăr să înțelegem ce se întâmplă, trebuie să lăsăm geopolitica și alte chestiuni nesemnificative și să înțelegem că Rusia nu l-a susținut pe Dodon la alegerile prezidențiale și aceasta era foarte clar. Acea susținere care i-a fost acordată în parlamentarele din 2014 și în prezidențiale din 2016, nu urmat și în 2020. Și nu pentru că a fost pandemie.

Dar dacă mai țineți minte, când Igor Dodon declara aici în Moldova că pleacă în Rusia, peste jumătate de oră, Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt al lui Putin, spunea că Dodon nu are nicio întâlnire cu președintele rus. Rușii nu l-au susținut și nici nu i-au dat acel credit de 200 de milioane de dolari. Acesta ar fi fost foarte important pentru Dodon în perioada aceea. Nici până azi nu e clar care a fost problema acelui credit. În plus, dacă Rusia ar fi vrut să-l ajute pe Dodon,  ar fi făcut același gest ca al României. Moscova putea să trimită ajutor umanitar sub formă de 200-300.00 de vaccinuri, dar nu a făcut-o, ceea ce înseamnă că Rusia nu este interesată de Igor Dodon, cât poate este interesată de partidul lui Igor Dodon, poate singurul partid de stânga loial Rusiei.

Rusia în raport cu Igor Dodon și planurile sale de viitor                          

Analiștii discută din ce în ce mai des cum că Igor Dodon nu ar mai fi dorit la conducerea acestui partid., Dvs. cum vedeți această ipoteză?

Cred că Rusia a demonstrat deja, atunci când și-a retras susținerea pentru el, cum că Igor Dodon nu mai este persoană dezirabilă pentru Rusia care să-i reprezinte aici interesele. Dar Rusia nu are alt lider aici. Oricât s-ar vorbi, Igor Dodon rămâne în funcția sa de președinte al socialiștilor, iar Federația Rusă nu are cu altcineva cu cine să discute. De acest lucru se folosește, de altfel, și Igor Dodon.

Soluția în această situație este una politică, care nu este acum acceptată, deoarece unii experți susțin că în acest caz va scădea popularitatea doamnei președinte. Soluția de ieșire din situația curentă este totuși una politică.

Deci, PAS trebuie să discute cu acel partid politic din Parlament care cât de cât este gata de alegeri anticipate, adică Partidul Socialiștilor. El formează această majoritate parlamentară. Din punct de vedere politic, cred că trebuie discutat cu acest partid, fără alte coaliții, despre cum se poate ajunge la alegeri anticipate.

În viziunea mea, Maia Sandu comite o greșeală strategică și tactică. Ei i s-a impus cumva situația ca să ceară acest „lockdown” și acum s-ar inversat rolurile. Dacă acest lucru era cerut de toate partidele din Parlament, care nu doreau alegeri anticipate și invocau acest lucru ca argument principal, acum Maia Sandu care vorbea despre alegeri anticipate și data de 23 martie ca finalitate a mandatului interimar al premierul Ciocoi.

Dar acum rolurile s-au inversat. Maia Sandu este forțată să impună „lockdown”-ul în țară, iar majoritatea parlamentară și Guvern lasă de înțeles că nu este nevoie de „lockdown”.

Această situație este destul de periculoasă, deoarece Igor Dodon are două instrumente importante: majoritatea parlamentară și acest guvern în exercițiu. Folosindu-se de aceste două instrumente, el poate să vorbească acum exclusiv de vaccinare și nu de „lockdown” sau restricții sanitare.

În acest caz, toată inițiativă va fi preluată de această majoritate nocivă parlamentară, care ar putea, dacă ar avea minte, să dejoace în genere toată ideea anticipatelor. Și atunci situația devine nefavorabilă pentru președintele Maia Sandu, ea trebuind să se gândească foarte bine cum administrează această situație.

Ar mai putea fi valabil acel scenariu în care socialiștii ar putea iniția procedura de impeachment (demitere-n.r.) a președintei Sandu?

Nu au nevoie de acest scenariu, ei vor să preia inițiativa de vaccinare. Atunci când Maia Sandu a anunțat recent decizia Consiliului Suprem de Securitate cum că recomandă Guvernului să se ocupe de asta, din acel moment mingea este în terenul socialiștilor cu majoritate parlamentară și guvern în exercițiu.  

Vă mulțumim!

Mădălin Necșuțu

 

Mădălin Necșuțu
2021-03-26 11:10:00

Comentarii