INTERVIU// Vicepreședintele PAS din Republica Moldova, Vladimir Bolea: „Noi nu ne îmbătăm cu apă rece, luăm victoria din 11 iulie ca pe o mare responsabilitate”

Mădălin Necșuțu
2021-08-13 09:12:00
Foto: Vicepreședintele Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Vladimir Bolea. Sursa/Facebook

Vicepreședintele Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Vladimir Bolea, a vorbit într-un interviu pentru buletinul de politică externă al APE și FES despre cheia succesului PAS în recentele alegeri parlamentare anticipate consumate pe 11 iulie, dar mai ales despre marea responsabilitate care apasă acum pe umerii partidului și a întregii garnituri de putere pentru următorii ani ce va fi asigurată de această formațiune.

El a vorbit despre care vor fi prioritățile la guvernare și primii pași concreți ai PAS în domeniul reformelor, precum și modul în care vor fi abordate subiectele sensibile de pe agenda Republicii Moldova. Vă invităm să citiți pe larg esența discuției cu unul dintre liderii PAS, invitat de noi pentru a ne împărtăși viziunea politică a forțelor pro-europene de la Chișinău și cum anume va face partidul să se ridice la așteptările rezultatului istoric obținut recent la scrutinul parlamentar:

Republica Moldova și-a ales Parlamentul. Vă așteptați la o astfel de victorie categorică, 63 de mandate este poate foarte mult și pentru cei mai optimiști din PAS? Cum vă explicați un astfel de rezultat, până la urmă unul chiar istoric am putea spune?

Să știți că nici noi nu ne-am așteptat la 63 de mandate. A fost o surpriză extraordinar de plăcută și pentru noi. Cu toate acestea, noi am vorbit toată campania despre un bazin electoral de 58 de mandate și făceam trimitere la procentul pe care l-a luat doamna Maia Sandu la alegerile prezidențiale din 2020.

Din acest considerent, noi spuneam că ar trebui să luăm minim aproximativ 58 de mandate în noul Parlament. Eu, bunăoară, am făcut trimitere la faptul că în Legislativul numărul 10 au fost 54 de deputați pro-europeniSigur, schimbările care au avut loc pe parcurs în cazul PD și devierile de la parcursul pro-european este deja altă poveste.

Ne gândeam că am putea să obținem un maxim de vreo 58 de mandate pro-europene. Rezultatul a fost peste așteptări și am fost plăcut surprinși. Cetățenii au procedat matur și au pus o responsabilitate foarte mare pe umerii partidului nostru, dar PAS, din punctul meu de vedere, nu mai este un partid atât de tânăr. Are deja 130 de primari, peste 1.500 de consilieri locali și 15 deputați în Parlamentul de legislatura a X-a foarte activi și cu experiență în Parlament. Am mai avut și experiența scurta de cinci luni de la guvernare [iunie 2019 - noiembrie 2019].

Astfel, noi am venit ca un partid destul de matur. Cunoaștem care sunt problemele statului și din acest considerent am și fost votați. Am fost consecvenți, perseverenți și autentici.

Dacă aș face un top cinci al reformelor și domeniilor care trebuie reformate, care ar fi acestea și care va fi strategia în abordarea lor? Le veți rezolva cumva una câte una sau veți merge concomitent pe mai multe fronturi?

Trebuie să mergem pe un front mai larg și cu toate concomitent pentru că statul este un organism viu și toate sunt strâns legate între ele. Nu pot fi dezvoltate separat aceste reforme. Vorbim aici despre justiție, sănătate, educație, finanțe, agricultură și domeniul social. Toate în același timp. Nu putem vorbi despre dezvoltarea în agricultură sau în activitățile noastre rurale, dacă nu avem o viziune în ce mod putem dezvolta, de exemplu, medicina.

Cunoaștem că asistența medicală în zonele rurale este una deplorabilă. Centrele medicale, la fel, nu sunt amenajate. Nici situația policlinicilor și spitalelor din raioane sunt este mai bună. În aceste condiții, oamenii fug. Și atunci cum să vorbim despre dezvoltare rurală?

Proastă este și situația grădinițelor din Moldova. Noi avem în Republica Moldova 50 de grădinițe și 192 de școli care au toaleta în curte. Acestea se află preponderent în localitățile din mediu rural. Dacă nu dezvoltăm sistemul învățământului, dacă nu îl reformăm și nu îl facem să fie unul autentic european, cum putem să vorbim despre dezvoltarea rurală? Iarăși, oamenii vor fi tentați să fugă.

Din aceste motive, toate aceste direcții vor fi dezvoltate simultan. Avem oameni bine intenționați și profesioniști, capabili să învețe și să dezvolte toate aceste domenii în același timp, la fel și în comisiile parlamentare. Fiecare va munci pe felia sa.

Deschidere pentru colaborare

Ținând cont că PAS este un partid relativ tânăr și se află la a doua sa legislatură (după ce prima a fost doar de circa doi ani), aveți suficienți specialiști să implementați acel program electoral promis în campanie?

Sigur că da, deoarece suntem în același timp și un partid foarte incluziv ca tipar. Unul dintre principiile europene este societatea inclusivă. Noi nu venim să spunem că vom munci în locul cuiva. Noi venim să muncim alături de toți pentru că țara aparține tuturor, nu aparține PAS-ului. Așadar, noi vrem ca alături de noi să fie toți primarii din Republica Moldova, toate persoanele profesioniste și care ar putea pune umărul la reformarea statului Republica Moldova.

La prima conferință de presă de după alegeri, am făcut apel la persoanele care consideră că sunt profesioniste și au dorința de a se implica, indiferent că sunt membrii PAS sau nu. Pe noi ne interesează mai puțin acum aspectul apartenenței politice. Vrem doar să fie inteligenți, să nu fie corupți, să nu aparțină vreunui grup de interese și să nu aibă nicio problemă de integritate. Dacă au astfel de probleme, ei nu vor putea munci în interes național. Știți, există o vorbă românească care spune: „Brânză bună în burduf de câine”. Oricât de bună ar fi acea brânză, nu o mai poți mânca.

Eu cred că următorul guvern va fi construit pe acest principiu occidental „Nimic personal, doar profesional”. Oricât de bun ai fi ca persoană, dacă nu corespunzi acestui principiu, ne spunem la revedere și așteptăm pe altcineva mai competent. După 30 de ani de independență nu mai putem aștepta și nu vom tolera să nu reușim.

Toleranță zero pentru corupție

Sistemul cleptocratic și cel putred din zona justiției are deja o vechime de 30 de ani. Unii experții spun că și figurile marcante din „zona neagră” se vor ascunde în spatele acestui sistem de justiție corupt. Poate lor li se vor adăuga și factori externi care nu-și doresc curățarea sistemului. Cum veți face față unei asemenea lupte?

Cu foarte multă inteligență, consecvență și perseverență. Așa vom face față. Exact așa cum în 2016, nimănui nu îi trecea prin cap că acest partid va putea prelua puterea, la fel în 2021, cu 63 de mandate în Parlament, în spirit european, vom face ca toate schimbările să poarte un caracter ireversibil.

Și mai este un principiu european de care ne conducem: Dacă pentru a combate o ilegalitate, tu comiți o altă ilegalitate, atunci nu este în regulă. Noi vom merge doar pe calea legală și acesta este cel mai important lucru. Cu siguranță va fi foarte greu, complicat, dar nu imposibil.

Cu o majoritate atât de largă în Parlamentul Republicii Moldova și cu capacități de a fi atât de incluzivi cum suntem noi, vom reuși. Mă refer aici la case de avocatură, societatea civilă și structurile internaționale. De asemenea, vorbim aici despre experții din structurile internaționale care vor veni să ne ajute. Sunt convins că vom reuși, nu am niciun fel de dubii.

Dar totuși, acestea nu se vor întâmpla într-o singură zi, nici în două. Trebuie să schimbăm Legea Procuraturii și Legea de funcționare a Consiliul Superior al Magistraturii. Aceste legi sunt importante. Lucrurile se vor mișca un pic mai greu în acest sens, dar cred că se vor îndrepta într-un mod sigur și corect.

În 2001, comuniștii au venit la putere cu circa 70 de mandate. Curând aveau să recunoască că nu au suficienți specialiști pe diverse ramuri. Care este situația la Dvs. în partid și dacă vă gândiți să aduceți astfel de specialiști fie din zona societății civile sau privat, fie din rândurilor altor partide?

PAS are suficienți specialiști, dar noi, așa cum v-am mai spus, vrem ca în procesul guvernării să fie implicați cei mai buni din cei mai buni. Suntem deschiși pentru societatea civilă și de aceea s-a făcut și acel apel către cetățenii Republicii Moldova care vor să se implice în actul guvernării.

Pentru noi, această întrebare nici nu există. Până la urmă este vorba și de competiție, de concurență. Aceasta din urmă este cea care va schimba lumea în bine, iar în Republica Moldova este nevoie de o concurență loială și sănătoasă. Dacă cel care vine din societatea civilă este mai bun decât, să zicem, un membru de-al nostru, noi cu siguranță, fără a sta să ne gândim de două ori, vom apela la acel candidat din societatea civilă pe anumite posturi.

Aveți discuții cu oameni din alte partide sau zona societății civile în acest sens?

Eu cred că aici vorbim de oameni care vor merge înspre zona guvernamentală. La biroul PAS a fost lansată o platformă electronică prin intermediul căreia pot apela toți cei care sunt interesați.  PAS colectează CV-urile lor.

Cei care vor activa pe dimensiunea guvernamentală sunt cei care vor analiza și dialoga cu potențialii candidați. După 30 de ani de distrugere totală a sistemului de justiție din Republica Moldova, aici mă refer la corupția generalizată, unul dintre principiile de bază după care ne conducem este controlul integrității candidaților. Ne vom conduce după modelul Albaniei. Totodată, există și o comisie internă care are rolul de a verifica integritatea. Noi ținem foarte mult la integritate, deoarece un om care nu este responsabil în fața cetățeanului, dar ascultă de grupuri de interese, nu va reuși niciodată să facă nimic pentru cetățean. Poate să fie el și geniu, pur și simplu nu va reuși.

Regândirea paradigmei în dosarul transnistrean

Dosarul transnistrean este cumva pus într-o parte de mai bine de jumătate de an. Care este viziunea PAS în negocierile viitoare cu Tiraspol și pe cine trebuie să convingeți mai mult - regimul transnistrean sau pe cel de la Moscova în acest dosar?

Acest dosar transnistrean a intrat într-un con de umbră de aproape 30 de ani. Eu, ca deputat, după doi ani de zile de mandat, vreau să spun că noi nu avem niciun fel de relații cu cetățenii din stânga Nistrului, cetățeni autentici ai Republicii Moldova. Din acest motiv, tot ce ține de această discuție și de starea lucrurilor, trebuie revăzute complet. Comisia Unificată de Control (CUC) nu funcționează și nu funcționează nici funcția de vicepremier pentru Reintegrare la nivel de guvern. Persoanele care au îndeplinit această funcție până acum au făcut-o formal și fără succes.

CUC și funcția de vicepremier pentru Reintegrare au fost concepute pentru apropierea celor două maluri ale Nistrului și noi nu am văzu, din păcate, că acest lucru se întâmple. Cred că mai întâi vom analiza formatul de lucru pe intern, deoarece problema se află în Republica Moldova, mai exact în Parlamentul Republicii Moldova și Guvern. Apoi, în stânga Nistrului, în Sovietul Suprem și în conducerea lor. Abia apoi putem vorbi de partenerii externi. Și aici am în vedere Federația Rusă, dar și Ucraina care ar trebui introduse mai mult în aceste discuții prin prisma hotarului comun, după care și partenerii din Uniunea Europeană.

Cum veți gestiona relația cu Rusia? PAS și doamna președinte Maia Sandu vorbesc în termeni de parteneriat și respect, dar atitudinea Rusiei în ultimii 30 de ani față de Republica Moldova nu a fost deloc una paritară, ci mai degrabă a unei puteri regionale care vrea sateliți obedienți. Cum veți gestiona pe viitor această relație sensibilă cu Moscova?

Principiul după care s-a condus doamna președinte Maia Sandu este, cred, unul determinant în relația cu Federația Rusă. Anume paritate și respect. Nu contează faptul că suntem geografic, administrativ și ca număr de populație un stat mic. Suntem stat și din acest considerent trebuie să fim respectați la fel ca și toate celelalte țări.

Eu consider, totuși, că problema nu este în Federația Rusă, problema este iarăși în Republica Moldova. Politicienii din Republica Moldova, atunci când merg la întâlniri cu liderii de la Moscova sau cu oricare alți lideri ai acestei lumi, trebuie să nu uite că reprezintă poporul Republicii Moldova. De aici trebuie să înceapă construcția unui dialog. Ca politician, trebuie să ai în minte interesul statului tău, al cetățenilor pe care îi reprezinți și care ți-au dat mandat ca să negociezi în interesul lor. Așa trebuie de procedat și în discuțiile despre stânga Nistrului, despre ce vrem noi în materie de comerț și despre multe alte aspecte sociale și politice.

Unii vorbesc și despre unele mici lupte interne pentru conducerea partidului, în condițiile în care urmează și acest proces în interiorul PAS. Dumneavoastră sunteți unul dintre liderii acestui partid, așa că vă întrebăm direct dacă veți candida pentru șefia sa?

Încă nu. Citesc foarte mult în presă despre așa-numitele mișcări interne în PAS. Noi ne distrăm mult pe seama faptului că chipurile ar exista mai multe curente în interiorul PAS. Pot să vă spun însă că noi pe interior nu simțim aceste curente, ele apar numai în presă.

Deocamdată, nu a vorbit nimeni despre dorința de a candida la funcția de președinte al formațiuni. Am fost foarte ocupați cu alegerile parlamentare și cred că am procedat foarte corect – am acționat ca o echipă, iar rezultatul s-a văzut.

Totuși, funcția de președinte de partid nu trebuie să fie un scop în sine. Trebuie să fie ca un instrument prin care să poți realiza lucruri în beneficiul țării. Acum, după ce oamenii ne-au oferit 63 de mandate, eu consider că noi toți trebuie să ne concentrăm pe îndeplinirea promisiunilor pe care le-am făcut.

Patru ani vor trece foarte repede și noi vom fi cei care vor trebui să vină în fața oamenilor ca să le cerem încă un vot de încredere în 2025. Eu am un principiu simplu, de altfel ca toți colegii mei: după patru ani de guvernare nu putem să venim să povestim ce vom face, ci să raportăm ce am făcut și care sunt rezultatele noastre. Iar pentru ceea ce nu vom reuși să facem, să le mai cerem un mandat ca să continuăm și să realizăm. Noi nu putem avea un discurs similar cu cel al partidelor din trecut despre „ce vom face”, altfel vom avea sorta lor, a celor care nu au intrat în Parlament.

În concluzie, cred că funcția de președinte de partid pe fundalul a ceea ce am spus mai spus nu este tocmai un scop în sine. O văd mai mult ca pe o formalitate. Eu nu am observat la noi anumite mișcări pe intern ca cineva să lupte pentru conducere.

Dar dacă am vorbi despre concurență, aceasta ar fi una benefică prin faptul că este modul prin care se poate dezvolta un partid. Acesta este unicul mod prin care se poate dezvolta o formațiune și în extenso o economie și o țară. Noi suntem axați pe obiective mai mari și anume, să facem ce am promis.

Personal, am avut 145 de întâlniri electorale în această campanie - de la nord la sud și de la est la vest, am fost peste tot. Oamenii mi-a spus, la modul cel mai concret, că „îmi vor da cu bățul în cap” dacă revin și nu am ce raporta. Iar eu îi cred, deoarece au trecut 30 de ani și asta nu este deloc puțin din viața unui om. Perioada aceasta a fost una de sărăcie lucie, într-o țară care acum 30 de ani era una înfloritoare și avea industrie. Acum însă oamenii trăiesc într-o sărăcie absolută. Sunt orașe și sate extrem de sărace. Noi am ajuns, ca nivel de venituri pe cap de locuitor, la nivelul anului 1983. Nu vom avea scuze dacă nu reușim să redresăm situația, așa că lucrurile sunt foarte complicate din punctul meu de vedere, iar responsabilitatea este una foarte mare.

Priorități pe agenda de viitor

Veți începe într-adevăr cu acel decalog al legilor promise în campanie sau s-a modificat între timp agenda de priorități? Care vor fi primele legi care vor fi adoptate în viitorul Parlament? S-a lucrat deja în interiorul PAS la un draft al lor?

Dacă luni, 26 iulie, va fi prima ședință de constituire a Parlamentului Republicii Moldova, iar marți prima ședință a Parlamentului, vor fi înregistrate proiectele de lege despre care vorbeam noi. Una ar fi legea despre ridicarea imunității. Dar nu va fi ușor, deoarece aceasta este o lege constituțională și chiar și dacă ai 67 de parlamentari singur ca partid [majoritate constituțională –n.r.], legea prevede ca șase luni minim ea să fie analizată, discutată în dezbatere publică, făcute grupuri de lucru.

Iar noi vorbim aici despre două legi constituționale: despre legea privind ridicarea imunității parlamentarilor pentru fapte penale și despre cea privind confiscarea averilor dobândite ilicit. Aceste două legi vor fi înregistrate cu siguranță fără probleme, dar sunt și alte foarte multe legi care vor fi votate la primele ședințe.

Eu le mai am și pe cele la care am lucrat în legislatura trecută. Sunt și legi despre care noi spunem că anulează micile tertipuri moldovenești. Mai exact, legea este una europeană, dar sunt introduse în astfel de legi o serie de articole care le reduc efectul, uneori chiar total.

Există o tendință de laudă excesivă și la Bruxelles și la București a victoriei PAS-ului și Maiei Sandu înainte ca greul să înceapă. Cât de greu va fi forțelor proeuropene să rămâne cu picioarele pe pământ cu atâta putere concentrată în mâinile lor?

Noi luăm puterea ca pe o responsabilitate, nu ca pe un mare succes. Eu consider că, de la 0 la 100, noi suntem la nivelul 0. Noi încă nu am făcut nimic, ci urmează să demonstrăm prin muncă și să arătăm rezultate.

Nu ne îmbătăm cu apă rece, nu ni s-a urcat succesul la cap, am preluat victoria din 11 iulie ca pe o mare responsabilitate.

Vă mulțumim!

Interviu realizat de către Mădălin Necșuțu

 

 

 

 

Mădălin Necșuțu
2021-08-13 09:12:00

Comentarii