Roman Zadoinov:  „Mecanismele disciplinare sunt cele mai rapide și efective instrumente de eliminare a persoanelor corupte și incompetente din sistem”

Cornelia Cozonac
2021-08-10 11:54:00

Roman Zadoinov este avocat, stabilit în SUA, și expert în domeniul drepturilor omului.  În prezent susține mai multe cauze la CEDO. El a luat atitudine de multe ori în raport cu activitatea procuraturii, reformele în domeniul justiției. Roman Zadoinov scrie despre justiție și drepturile omului pe blogul său de pe Anticoruptie.md.  Am discutat cu el referitor la prioritățile actualei guvernări în domeniu justiției. 

Anticoruptie.md: - Când vorbim despre reforme în justiție, care instituții trebuie să fie vizate în primul rând?

Roman Zadoinov: - Când vorbim de reforma justiției noi trebuie să includem toate instituțiile de drept care sunt implicate în actul de justiție. Dacă e să le repartizăm în formă ierarhică, atunci evident că pe primul loc se află instanțele de judecată, apoi procuratura, avocatura, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Informație și Securitate și alte instituții cu dreptul de a efectua acțiuni de urmărire penală. Actul de justiție nu se începe în instanța de judecată, el parcurge mai multe etape procedurale înainte de a ajunge în ultima instanță. Ca regulă, judecătorii nu lucrează singuri, deși anume ei emit decizii iar la adoptarea ultimelor participă mai multe persoane și instituții.

Anticoruptie.md: - Credeți că am putea avea reforme calitative în  domeniul justiției în termen scurt? Or, graba totuși ar putea aduce la dezastru, așa cum spun unii experți?

R.Z.:  - Reformele în justiție pot fi efectuate repede, calitativ și efectiv. Este important ca această reformă să fie efectuată de profesioniști. Dacă ne apucăm să facem azi reformele atunci, în circa 6-8 luni deja putem vedea rezultate reale și efective. Spre exemplu, mecanismele disciplinare sunt cele mai rapide și efective instrumente de eliminare a persoanelor corupte și incompetente din sistem. Paralel cu procedura disciplinară care poate fi finalizată în două luni, trebuie efectuată și urmărirea penală a persoanelor suspecte de comiterea infracțiunilor care poate fi finalizată cu sentință de condamnare în 6-8 luni.

Anticoruptie.md: - Cum putem ajunge la sentințe de condamnare în 6-8 luni dacă azi avem dosare penale care se examinează de 3-5 ani și încă nu avem sentințe de condamnare? Unele dosare se tergiversează intenționat, dacă există interese. Asta s-ar putea întâmpla și în continuare, dacă justiția se va opune reformelor.

R.Z. - Eu consider că tergiversarea examinării dosarelor este una artificială. În realitate, examinarea dosarului la urmărirea penală nu trebuie să depășească două luni, iar în instanța de judecată - maximum 4-6 luni. Ar fi bine ca acești termeni să fie introduși în Codul de Procedură Penală. Dacă ne referim la procedura de urmărire penală, atunci toți termenii de urmărire penală ce depășesc 2 luni trebuie să fie sub controlul Procuraturii Generale, iar în instanța de judecată trebuie să existe controlul ierarhic superior asupra tergiversării examinării dosarelor penale.

Anticoruptie.md: - Este suficient să ai 63 de voturi în Parlament ca să faci legal reforme în justiție?

R.Z.: - Cu siguranță că da. După cum se cunoaște, conform Constituției, introducerea modificărilor  la legi  se face cu votul majorității deputaților aleși. Cu alte cuvinte, 63 de deputați, pot emite ori schimba orice lege, inclusiv legile legate de urmărirea penală,  procedura disciplinara ori răspunderea civilă.

Anticoruptie.md: -  Credeți că legile actuale  creează impedimente pentru a face reforme reale, ori avem alte probleme?

R.Z.: - Legislația actuală a Republicii Moldova este bună. Aceasta poate fi pe alocuri modificată pentru a face mai eficient lupta cu corupția și eliminarea efectivă a persoanelor corupte și incompetente din sistem. Spre exemplu, legislația muncii prevede garanții suplimentare pentru funcționarii publici la concedierea sub formă de contestarea în instanța de judecată a deciziilor de concediere. La nivel internațional, nu există o obligațiune a statului să creeze acest remediu judiciar pentru funcționarii publici care exercită puterea de stat. În toată lumea, funcționarii publici se consideră că exercită puterea de stat și nu sânt apărați de mecanismele judiciare, valabile pentru funcțiile civile. Cu alte cuvine, concedierea persoanelor cu funcții de răspundere care exercită puterea de stat trebuie să aibă loc în urma deciziilor care nu se supun contestărilor de către conducătorii instituțiilor de stat ori comisiilor speciale. În afară de aceasta, folosirea resurselor și proprietăților de stat trebuie să fie mereu monitorizată cu scopul de a verifica eficiența folosirii acestora și prevenirea abuzurilor din partea funcționarilor publici. După cum arată practica, anume la acest capitol avem probleme foarte serioase când funcționarii publici folosesc proprietățile care aparțin statului în interesele personale inclusiv prin obținerea și vânzarea informațiilor prin folosirea funcției publice.  Comiterea acestor încălcări este posibilă din cauza lipsei monitorizării și evidenței descrise mai sus.

În scopul unei monitorizări efective, spre exemplu în USA sunt folosiți supervizori care monitorizează în jur de 4-6 persoane și au dreptul de a prezenta materialele spre concediere din funcție dacă consideră că persoana respectivă comite abuzuri de serviciu.

Anticoruptie.md: - Evaluarea externă a judecătorilor, propusă de actuala guvernare. va putea reforma justiția, poate fi aceasta efectivă și suficientă pentru rezultate bune?

R.Z.: - Referitor la evaluare, eu consider că este o idee puțin efectivă. În primul rând, judecătorii au fost evaluați când au finalizat studiile la universitate, au susținut examenele de absolvire și tezele de licență, unii judecători au fost evaluați și de Institutul Național al Justiției. Un număr impunător de judecători au și studii postuniversitare și în fiecare zi studiază și aplică legislația la cazuri concrete. Cu alte cuvinte, pregătirea lor profesională este mult mai bună decât a oricărui evaluator extern care va veni să le facă o evaluare.

Singura problemă a judecătorilor este lipsa de supraveghere, imprevizibilitatea deciziilor instanțelor ierarhic superioare, corupția și traficul de influență între judecători. Cum să aplice corect legea ei cunosc foarte, dar anume alți factori influențează decizia lor care nu are nimic comun cu profesionalismul.  Atunci când vom elimina factorii de influență, când vom crea o practică judiciară previzibilă vom putea miza pe profesionalismul și reforma reala a instanțelor judecătorești.

Practica arată că judecătorii au o putere foarte mare și nu există nici o persoană care să nu fie vulnerabilă. Practica mondială ne arată că anume prin supravegherea disciplinară ori penală putem reține judecătorii   de la comiterea încălcării legislației ori disciplinei de muncă. Tradițional în Republica Moldova de supravegherea judecătorilor se ocupa Serviciul de Informație și Securitate, șefii instanțelor de judecată precum și Consiliul Superior al Magistraturii. Anume ineficiența acestor instituții a creat posibilitatea pentru judecători să comită abateri disciplinare sau chiar infracțiuni. Odată cu punerea acestor mecanisme în funcțiune este posibil de  eliminat din sistemul judiciar a persoanelor care încalcă legislația ori disciplina muncii.

Anticoruptie.md: - Care trebuie să fie rolul Curții Supreme de Justiție, Procuraturii Generale, MAI, când vorbim despre reforme, există mecanisme de reformare efectivă în termeni restrânși care să funcționeze?

R.Z.: - Rolul Curții Supreme de Justiție în toată lumea este în sistematizarea și unificarea practicii judiciare. Având în vedere faptul că instanțele de judecată de primul nivel sunt multe, sunt amplasate în diferite localități, inclusiv curțile de apel, există necesitatea de a unifica practica acestor instanțe de judecată și de a crea un sistem de drept care va fi previzibil și stabil. Anume aici trebuie să intervină și este rolul Curții Supreme de Justiție într-un stat democratic. Și acestă instituție trebuie să fie reformată.

Judecătorii la Curtea Supremă de Justiție trebuie să fie selectați dintre cei care au trecut ierarhia necesară în sistemul de drept din Republica Moldova, au o vârstă necesară și practică de lucru pentru a putea exercita funcțiile respective.

Spre exemplu în America în prezent sunt 9 judecători la CSJ iar legislativul discută posibilitatea mărirea numărul acestora până la 11 judecători. Personal, consider că numărul judecătorilor CSJ este o decizie politică care trebuie să fie luată în funcție de volumul de lucru și bugetul care poate fi alocat pentru funcționarea instituției.  

Cât privește Procuratura Generală, principala problemă nu este în numărul procurorilor, competența lor, dar e legată de traficul de influență sau corupția în rândurile procurorilor. Practica arată că procurorii sunt foarte bine pregătiți din punct de vedere profesional doar că sunt vulnerabili din cauza puterii pe care o dețin în cadrul urmăririi penale și pot fi ușor manipulați din cauza lipsei de supraveghere efectivă ori a traficului de influență. Dacă instituim un mecanism efectiv de supraveghere a procurorilor în special conducătorilor instituțiilor procuraturii putem identifica procurori corupți și putem să îi eliminăm cât mai rapid din sistem fără dreptul de contestare a acestor decizii. Cu această sarcină se ocupă ca și la judecători SIS care trebuie să aibă competența de a efectua urmărirea penală și dreptul la acțiuni operative de investigații în privința judecătorilor și procurorilor.

Cât privește Ministerul Afacerilor Interne,  știm foarte bine că „peștele se strică de la cap”, iar polițiștii - de la conducerea Ministerului. Ca și în exemplele pe care le-am menționat cu judecătorii și procurorii, SIS-ul trebuie să fie investit cu dreptul de a efectua acțiuni de urmărire penală cât și cu activitatea operative de investigații în privința tuturor colaboratorilor MAI și a conducerii acestora.  

După cum am observat, din cele descrise mai sus, eliminarea din sistem a persoanelor corupte nu este o problemă teoretică ci una practică. Anume prin activitatea de investigație disciplinară și penală este posibilă eliminarea din sistem rapidă și eficientă a persoanelor corupte.

Noi nu avem nevoie sa inventam bicicleta. Practica mondială ne arată care sunt cele mai efective mecanisme de luptă cu corupția și reformarea justiției. Dacă corect aplicăm această practică mondială în Moldova rezultatele pozitive pot fi obținute într-un termen foarte scurt folosindu-se de caracterul descurajator al procedeelor disciplinare și penale asupra funcționarilor corupți.

Anticoruptie.md: - În ultimii ani, cele mai răsunătoare dosare penale pe corupție, trafic de influență, furtul miliardului au bătut pasul pe loc iar inculpații, învinuiții au reușit să părăsească Moldova și, după cum vedem, nu se prea grăbesc să revină. Pe de o parte, Procuratura Generală spune că aceștia sunt anunțați în căutare, iar pe de altă parte ei sunt bine mersi, se plimbă prin Europa. Ce trebuie de întreprins ca să obținem eficiență în urmărirea penală, asfel încât celor care au furat să le fie dovedită vinaă și ei să-ți primească pedepsa pe care o merită?  

R.Z. - Practica demonstrează că principala problemă în finalizarea urmăririi penale și tragerea la răspundere penală este corupția. Cu alte cuvinte, persoanele care sunt obligate să stabilească locul aflării persoanelor date în căutare nu își execută obligațiunile de serviciu în mod efectiv. Mai mult ca atât, legislația Moldovei permite trimiterea în instanță de judecată a dosarelor penale cu inculpații dați în căutare internațională. Este posibilă condamnarea unui inculpat fără prezența acestuia și ulterior arestarea lui în baza sentinței de condamnare la locul aflării. În afară de aceasta, legislația procesual penală prevede măsurile de siguranță aplicate unei persoane despre care se cunoaște că ar putea să se ascundă de la organele de urmărire penală ori să se eschiveze de la executarea sentinței. Noi vedem că aceste mecanisme penale foarte bine lucrează în privința persoanelor care au furat o găină ori o bicicletă și miraculos ele devin neefective împotriva persoanelor care au forat milioane ori miliarde din bugetul de stat ori folosindu-se de funcții publice. În Moldova la ziua de azi este mai puțin periculos să furi un milion decât o bicicletă, deoarece milionul migrează dintr-un birou în altul pentru ca să scapi de răspundere.

Anticoruptie.md: - Vă mulțumim.

Cornelia Cozonac
2021-08-10 11:54:00

Comentarii