Integritate

Caritate „electorală”

Fundațiile și asociațiile afiliate politicienilor devin mai generoase ca niciodată în preajma alegerilor

Panouri electorale și de promovare a unei campanii desfășurate de Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”. Foto: CIJM
Autor: Mariana Rață, Anastasia Nani
19/10/2016 5492

Campaniile electorale reprezintă un stimulent puternic pentru fundațiile de caritate care poartă numele politicienilor-fondatori. Dezactivate sau în amorțire în perioadele dintre scrutine, aceste organizații de binefacere devin deosebit de active în perioada în care fondatorii lor au nevoie mai mult ca niciodată de bunăvoința alegătorilor. În acest scop, politicenii-filantropi pompează sume uriașe de bani, necontabilizate de CEC, adică fără ca cineva să ceară socoteală despre proveniența surselor financiare. Efectul electoral al acestor campanii organizate de fundații de caritate este mare, susțin experții. Reprezentanții CEC afirmă că pentru astfel de cazuri nu există restricții legale. Reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice au analizat cele mai promovatate inițitive ale organizațiilor satelit ale politicienilor și vă propun să aflați, bunăoară, cum folosește Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss” resursele publice sau felul în care au transformat Ilan Șor și Renato Usatîi asociațiile lor în platforme de promovare a candidaților Inna Popenco și Dumitru Ciubașenco.

Fundația „apolitică” a lui Vlad Plahotniuc

Fundația „Edelweiss” a fost înregistrată în vara anului 2010, cu doar patru luni înainte ca fondatorul acesteia, businessmanul Vlad Plahotniuc, să se lanseze oficial în politică, regăsindu-se pe locul doi în lista candidaților Partidului Democrat la alegerile parlamentare din 29 noiembrie 2010. Din acel moment, activitatea fundației prezentată drept una „nonprofit şi apolitică” a fost strâns legată de numele lui Vlad Plahotniuc, sporindu-și activitățile în preajma campaniilor electorale. Pe 13 iulie 2016, cu doar două luni înainte de începutul campaniei pentru alegerile prezidențiale, organizația și-a schimbat denumirea, devenind Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”. Odată cu schimbarea numelui, instituția a lansat mai multe campanii sociale, iar din august 2016 aproape că nu există zi fără ca fundația care poartă numele controversatului prim-vicepreședinte al Partidului Democrat să nu organizeze vreo activitate. Bunăoară, în timp ce într-un sătuc vine „cabinetul pediatric”, în altul, Vlad Plahotniuc taie panglica inaugurală a unui nou teren de joacă pentru copii. Între timp, în altă localitate este deschis un centru de consiliere a victimelor violenței cu afișarea unui poster de dimensiuni considerabile având inscripționat numele politicianului, iar fiecare proaspătă mamă, care a născut la Institutul Mamei şi Copilului din Chişinău, odată cu pruncul primește câte o cutie cu produse pentru micuț având pe capac textul: Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”. În multe dintre campaniile fundației sunt însă antrenate resurse administrative, puse la dispoziție cu generozitate de instituțiile de stat administrate de reprezentanți ai Partidului Democrat.

Anastasia Lazariuc a donat în 2014 10.000 de lei pentru reabilitarea Institutului Mamei și Copilului. Foto: „Edelweiss”

Donații mai mari în anii electorali

Potrivit rapoartelor financiare din ultimii ani, Vlad Plahotniuc este principalul finanțator al fundației care îi poartă numele. În perioada 2013-2015, omul de afaceri a contribuit cu peste 15 milioane de lei pentru activitatea Fundației „Edelweiss”. Plahotniuc a făcut cele mai generoase donații în 2014, anul în care în Republica Moldova au avut loc alegeri parlamentare, politicianul fiind atunci din nou al doilea pe lista de candidați ai PD. Contribuția lui Plahotniuc a fost în acel an de 7,7 milioane de lei. Tot atunci, alături de el, donații generoase pentru campaniile „Edelweiss” au făcut și interpretele Anastasia Lazariuc (269.334 de lei), Laima Vaicule (100.000 de lei), dar și compania Dublu Sens SRL, condusă de Vlad Constandoi, ex-solistul formației „Dublu Sens”  (353.500 de lei). Potrivit site-ului fundației, dar și posturilor TV afiliate omului de afaceri, interpreta Anastasia Lazariuc a făcut o singură donație pentru o campanie a „Edelweiss”, în valoare de 10.000 de lei, oferiți pentru reabilitarea Institutului Mamei și Copilului. Cântăreața nu a răspuns la telefon pentru a ne explica diferența mare dintre suma donată și cea prezentată în raportul fiananciar al fundației. În următorul an, bugetul organizației s-a înjumătățit. Totuși, fundația nu a fost niciodată atât de activă ca în 2016, anul pe care Vlad Plahotniuc l-a început cu o tentativă de a ajunge prim-ministru al Republicii Moldova, eșuată după ce șeful statului a refuzat să-i înainteze candidatura din cauza atitudinii negative din partea societății. 

„«Edelweiss» activează de șase ani. Este absurd să stopăm activitățile noastre pe perioada campaniei electorale”, ne-a spus Lara Moraru, director executiv al fundației.

„Cabinetul pediatric”, o campanie în 100 de localități

„Cabinetul pediatric”. Foto: „Edelweiss”

Campania „Renaște Moldova/Cabinet pediatric” a demarat în aprilie după ce în februarie, ministra Sănătății, Ruxanda Glavan, a semnat un ordin prin care, potrivit unui comunicat de presă, medicul pediatru urma să fie adus „mai aproape de medicul de familie, pentru îmbunătățirea accesului copiilor la consultațiile medicilor pediatri”. Obiectivul anunțat de organizatori a fost consultarea gratuită a 7.200 de copii de până la 18 ani din peste 100 de sate. Campania este desfășurată în parteneriat cu trei instituții de stat: Ministerul Sănătății - partener general, iar IMSP Institutul Mamei și Copilului și IMSP Centrul Republican de Diagnosticare Medicală în calitate de co-parteneri.

Cabinetul pediatric a fost improvizat într-o rulotă tractată de organizatori din sat în sat. Până în iulie, rulota pe jumătate de culoare albastră, nuanța PD, a circulat prin țară cu denumirea: O campanie „Edelweiss”. Ulterior, după ce în denumirea fundației a apărut numele politicianului, pe autovehicol a fost imprimată și cealaltă parte: Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”. La fiecare deplasare în teritoriu sunt implicați patru specialiști: doi medici pediatri rezidenți sau doi medici pediatri, medic ecografist, asistenta medicală. De exemplu, la începutul lunii octombrie organizatorii anunțau că doctorii au consultat deja circa 6.000 de copii din peste 80 de localități. Campania a început în raioanele Ialoveni, Cimișlia și Hâncești și, potrivit calendarului vizitelor în teritoriu, ar urma să se încheie pe 27 octombrie în raionul Basarabeasca.

Coadă la „Cabinetul pediatric” în luna mai. Atunci rulota nu avea imprimat numele politicianului. Captură: Publika TV

Anterior, reprezentanții Ministerului Sănătății, ne-au informat că, în total, în campanie sunt implicați 14 specialiști, conduși de Nelly Revenco, președinta Societății de Pediatrie din Moldova, toți angajați ai Institutului Mamei și Copilului și Centrului Republican de Diagnosticare Medicală. „Se știe că nu avem atât de mulți pediatri. După semnarea acelui ordin al Ministerului Sănătății colegii dumneavoastră jurnaliști m-au întrebat cum urma să fie pusă în aplicare reforma. Ministerul a venit inclusiv cu acest ajutor, cu acest cabinet pediatric. Inițiativa nu a apărut în campania electorală. Scopul este extrem de nobil și de util”, ne-a spus Nelly Revenco. 

„Ministerul Sănătății nu intervine cu resurse financiare, iar medicii implicați primesc salarii de la instituția în care activează. Toate utilajele aparțin Fundației Edelweiss", ne-a declarat acum câteva luni Stela Cheptene, consiliera pe comunicare a Ruxandei Glavan, ministra Sănătății. 

Potrivit regulamentului campaniei, una dintre responsabilitățile organizatorului este sponsorizarea cheltuielilor de investigații medicale și consumabilele medicale utilizate. Totuși, documentul mai prevede ca Centrul Republican de Diagnosticare Medicală să asigure „aparatul ultrasonograf gratuit pe toată perioada campaniei”. „Copiii Moldovei nu sunt demni să fie investigați de un aparat performant? Întrebarea la telefon nu este adecvată”, ne-a tăiat o scurt Andrei Testemițanu, directorul Centrului. Șeful instituției ne-a închis telefonul în momentul în care întrebam cât de corect este ca bunurile ce aparțin unei instituții de stat să fie folosite la promovarea unui politician. 

O campanie bazată pe un serviciu public

Astăzi, nu există arteră importantă în Capitală pe care să nu întâlnim măcar un panou publicitar de pe care, cu ochii speriați, ne privește un băiețel, îndemnându-ne: „Spune NU violenței în familie”. Panoul publicitar conține și un număr de contact al liniei fierbinți „Telefonul copilului”, cu mențiunea repetată în colțul din dreapta, sus și jos, că acțiunea face parte din campania „Familii ocrotite”, desfășurată de Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss”. Spotul video al campaniei, rulat la aproape toate posturile TV, este sonorizat de însuși prim-vicepreședintele PD. Nici în publicitatea stradală, nici în cea plasată la TV nu se menționează nimic despre faptul că „Telefonul copilului” este un serviciu public, lansat de Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei (MMPSF) încă în 2014. Iar pentru întreținerea lui în 2016, au fost alocați 946.300 de lei din bugetul de stat, potrivit unui răspuns semnat de ministra Stela Grigoraș și expediat Centrului de Investigații Jurnalistice. De la lansare și până în prezent, funcționarea liniei fierbinți a avut loc cu sprijinul mai multor organizații nonguvernamentale de apărare a drepturilor copilului, care se declară astăzi revoltate de campania promovată de Fundația „Edelweiss” și de lipsa de reacție din partea MMPSF, care a permis utilizarea acestui serviciu public neprofesionist, de către o fundație creată de un politician, fiind astfel denaturat mesajul cu privire la protecția copiilor împotriva violenței.

„«Telefonul copilului» este folosit de Fundaţia „Edelweiss” pentru a-şi crea imagine, fără a se ţine cont de faptul că este un serviciu public, dar şi de misiunea iniţială a acestuia. Modul în care este construită campania Fundației „Edelweiss” dăunează cauzei. Drama acestor acţiuni în cadrul campaniei este că se consolidează un stereotip cu care societatea civilă luptă de ani de zile: nu doar bătaia este o formă de violenţă faţă de copii. Urmare a acestei campanii, e ca şi cum am spune unui copil că e normal să fie presat psihologic, traficat, exploatat sau neglijat, dar dacă nu e bătut, înseamnă că totul e bine. Normalizăm lucruri care, de fapt, nu sunt normale”, declară Ana Revenco, directoarea Centrului Internaţional „La Strada”, care gestionează serviciul public „Telefonul copilului”, fiind contractată în acest sens de MMPSF. Reprezentanții societății civile care activează în domeniul apărării drepturilor copilului acuză Fundația lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss” de faptul că ar folosi serviciul public „Telefonul copilului” în scop electoral.

Răspunsul ministerulul: „Nu am alocat bani pentru campania Fundației «​Edelweiss»

În replică, MMPSF a emis un comunicat de presă prin care își exprimă regretul că „în schimbul conjugării eforturilor comune pentru bunăstarea copilului și familiei din ţară, (cei care critică implicarea Fundației „Edelweiss”) aleg să desfăşoare campanii sterile cu conotații politice”. În același răspuns oficial adresat Centrului de Investigații Jurnalistice, ministerul ne anunță că exceptând banii alocați de stat pentru funcționarea liniei fierbinți (946.300 de lei), ministerul nu a cheltuit alte resurse financiare sau de personal pentru acest serviciu, iar campania „Familii ocrotite” desfășurată de Fundația „Edelweiss” este finanțată integral de asociație. 850.000 de lei din banii alocați ministerului pentru acest serviciu au fost transferației Centrului „La strada”, pentru a presta serviciul „Telefonul copilului”.

Ministerul ne mai informează că a semnat un memorandum de colaborare cu „Edelweiss” în cadrul acestei campanii în iulie curent, „cu scopul reducerii fenomenului violenței în familie prin sensibilizarea și informarea populației, precum și dezvoltarea serviciilor de asistență și suport pentru victimele copii și adulți”. „Decizia de a accepta propunerea de colaborare s-a axat pe impactul social scontat și pe termenul lung al campaniei”, se mai arată în răspuns.

Fundaţia lui Vlad Plahotniuc „Edelweiss” a evitat să dea o replică acuzațiilor care i se aduc, precizând doar, într-un comunicat de presă, că ei confirmă că finanţează şi derulează campania socială „Familii ocrotite”.

Deputatul PD Elena Bacalu taie panglica inaugurală în zi lucrătoare. Foto: „Edelweiss”

Cabinete „Edelweiss”, în instituții de stat

Campania „Familii ocrotite” a fost lansată pe 16 august, cu două săptămâni înainte de începutul campaniei de colectare a semnăturilor pentru înregistrarea candidaților electorali pentru prezidențiale, și a invadat imediat spațiul public. Afișele „Spune NU violenței în familie” pot fi întâlnite astăzi în sediile secțiilor de Poliție, în oficiile poștale, în primării, dar și în alte instituții publice.  

De curând, în cadrul aceleiași campanii, fundația a deschis și trei cabinete de consiliere psihologică şi juridică, toate având sediile în instituții de stat. Primul cabinet de consiliere a fost inaugurat la Hâncești, în incinta Centrului maternal Pro-Femina, subordonat Consiliului Raional Hâncești, condus de un președinte de raion democrat, Ghenadie Buza, tot el, soțul Lilianei Buza, șefa Centrului Pro-Femina. Am telefonat la centru pentru a afla dacă fundația „Edelweiss” a semnat un contract de închiriere a spațiului din incinta centrului. „Nu există contract de chirie. Noi suntem parteneri. Ei ne-au propus să colaborăm și noi am acceptat”, ne asigură o asistentă din cadrul centrului. Aceeași întrebare i-am adresat-o și Lilianei Buza care ne-a oferit însă un alt răspuns. „Sigur că există un contract de locațiune. Toate actele sunt în regulă. Nu e adevărat ce vi s-a spus anterior”, insistă directoarea. În datele de la „Cadastru”, contractul de locațiune cu Fundația „Edelweiss” nu este însă înregistrat.

Cabinetele similare de la Cahul și Drochia de asemenea au fost deschise în centre sociale create de Consiliul raional. Președintele raionul Drochia, Vasile Grădinaru, este coleg de partid cu Vlad Plahotniuc, iar cel de la Cahul, Ion Groza, fost membru al PLDM, în ianuarie 2016 a susținut grupul de deputați liberal-democrați care au semnat pentru înaintarea lui Vlad Plahotniuc la funcția de prim-ministru.

Parcurile lui Plahotniuc

„Edelweiss” se laudă și cu alte campanii. Bunăoară, la 12 iulie, odată cu redenumirea organizației, Fundația a început distribuţia cutiilor cu produse pentru nou-născuţi, la maternitatea din cadrul Institutului Mamei şi Copilului din Chişinău, la renovarea căreia „Edelweiss” a contribuit anterior. Cutiile conțin scutece, body-uri, detergenți, pături, saltele etc, organizatorii anunțând că le vor oferi la fiecare naștere, până la sfârșitul anului. De pe capacele cutiilor nu lipsește denumirea „Fundația lui Vlad Plahotniuc Edelweiss”. Până în prezent ar fi fost distribuite peste 1.100 de cutii, printre primele fiind oferite chiar de politician. „Ar fi foarte naiv din partea noastră să credem că a fost un gest fără interes. Desigur, este o acțiune menită să îmbunătățească imaginea personală a lui Vlad Plahatniuc, cu atât mai mult că fundația și-a schimbat recent denumirea. În plus fundațiile de caritate sunt o metodă de a minimiza cuantumul impozitelor achitate. Cadoul într-adevăr a fost foarte bun și util, îl folosesc cu plăcere. Cu toate acestea, asemenea gesturi niciodată nu vor influența votul meu și a celor apropiați mie, deoarece atunci când votezi trebuie să te gândești la binele națiunii, nu la cadoul pe care l-ai primit de la un anumit politician”, ne-a răspuns Diana, o tânără mămică, funcționar public, beneficiara unei cutii.

O altă campanie marca „Edelweiss” care a acoperit teritoriul întregii republici ține de amenajarea terenurilor de joacă pentru copii. Astăzi, nu există raion în care să nu fi fost deschis un parc „Edelweiss”. Panouri informativ plasate pe toboganele instalate în cele 37 de parcuri informează copii, părinții și bunicii că darul vine de la Fundația lui Vlad Plahotniuc. În Chișinău există cinci astfel de terenuri de joacă, câte unul în fiecare sector al orașului. Campania a fost lansată pe 4 august, iar până la sfârșitul lunii octombrie, când se încheie și campania electorală, fundația își propune să deschidă 40 de parcuri de acest gen. Pentru a evita procedurile birocratice de obținere a documentelor de la autoritățile publice locale, fundația a ales să amenajeze parcurile de distracții în locul vechilor terenuri de joacă. Experții susțin că în acest caz, nu mai este nevoie nici de certificat de alocare a terenului, nici de certificat de urbanism, nici de alte documente.

La 25 septembrie, fundația a lansat un nou proiect național „Satul viitorului”, prin care organizatorii își propun să contribuie la dezvoltarea mai multor sate „prin investiţii în amenajarea parcurilor şi a locurilor de odihnă pentru familii, asigurarea iluminării stradale, dotarea bibliotecilor sau reparaţii în cadrul instituţiilor de învăţământ şi de sănătate”. Întâmplător sau nu, evenimentul a avut loc chiar în satul de baștină a lui Vlad Plahotniuc, Grozești, raionul Nisporeni. Atunci, politicianul a inaugurat un nou parc în centrul localităţii, amenajat pe o suprafaţă de 3.000 de metri pătrați. „Am început cu Grozeşti şi vom continua şi pe viitor să modernizăm acest sat, etapă cu etapă, până când va deveni un exemplu pentru toţi, o dovadă concretă că se poate trăi în condiţii bune şi la satele din Republica Moldova, iar mai multe familii vor dori să îşi construiască un viitor în ţară. Obiectivul nostru este ca, pornind de la satul Grozeşti, şi continuând cu dezvoltarea altor localităţi, oamenii să poată să trăiască de acum înainte în condiţii mai bune, să aibă apă potabilă în case, canalizare, grădiniţe renovate, lumină pe străzi, parcuri sigure”, a declarat atunci Vlad Plahotniuc.

Vlad Plahotniuc de la stânga la dreapta: în satul Grozești în cadrul campaniei „Satul viitorului”, la inaugurarea unui loc de joacă pentru copii și la maternitate oferind cutii cu daruri ce-i poartă numele. Foto: „Edelweiss”

Binefacerile pre-electorale ale Fundației „Renato Usatîi”

Fundația „Renato Usatîi” creată și finanțată de președintele Partidului Nostru, a făcut mai multe donații generoase în această toamnă unor localități, cu ocazia hramului. La evenimente a participat și candidatul formațiunii politice, Dumitru Ciubașenco. Astfel, pe 3 septembrie, Renato Usatîi, împreună cu prezidențiabilul Dumitru Ciubașenco s-au întâlnit cu locuitorii din Basarabeasca. În cadrul vizitei de care Usatîi a profitat pentru a-l prezenta pe candidatul desemnat de partid pentru a candida la alegerile prezidențiale, politicianul a făcut și o donație de 100.000 de lei pentru victimele unui incendiu produs cu câteva zile mai înainte în localitate. Usatîi a precizat că donația vine din partea fundației care îi poartă numele.

Dumitru Ciubașenco (dreapta), la hramul satului Ruseni, când Fundația „Renato Usatîi” a donat localității 100.000 de lei. Foto: ru.md

Pe 19 septembrie, aceeași fundație a mai donat 100.000 de lei localității Ruseni, raionul Edineț, cu ocazia hramului. Președinta fundației, Elena Grițco, a fost însoțită la eveniment de Dumitru Ciubașenco, care le-a vorbit cetățenilor despre responsabilitatea unui vot corect la următoarele alegeri prezidențiale.

Două zile mai târziu, pe 21 septembrie, o donație similară a ajuns în satul Maximovca, Anenii Noi. La eveniment și de această dată au participat Elena Grițco și Dumitru Ciubașenco.  A doua zi, grupul de inițiativă pentru colectarea semnăturilor pentru înregistrarea lui Ciubașenco a depus listele cu semnături la Comisia Electorală Centrală.

Contactat de Centrul de Investigații Jurnalistice, Ciubașenco a declarat că nu are nicio legătură cu Fundația „Renato Usatîi” și ne-a recomandat să discutăm cu președinta organizației care tocmai în acel moment se afla alături de candidat. „Fundația nu a desfășurat nicio activitate în perioada electorală, adică după înregistrarea oficială a candidatului. Domnul Ciubașenco nu are nicio legătură că fundația”, a repetat Elena Grițco, tot ea membră a Consiliului național politic al Partidului Nostru.

„Pentru Orhei” sau pentru „candidatul din popor”? 

Fundația Miron Șor a fost înregistrată la 30 noiebrie 2011, președinte al organizației fiind Ilan Șor. În ultimul an, după ce primarul de la Orhei a ajuns pe mâna procurorilor organizația nu a mai avut foarte multe activități. În luna mai, zece veterani din Orhei au primit din partea fundației câte un ajutor de 5.000 de lei, iar în luna iunie, copiii din 35 de familii vulnerabile au primit cadouri. În schimb, o altă asociație afiliată primarului de la Orhei a devenit cunoscută, promovând-o pe Inna Popenco, candidata „din popor” a Partidului Șor.

Asociația „Pentru Orhei” a fost înregistrată la Ministerul Justiției în august 2015, fiind condusă inițial de Maria Albot, angajata Dufremol, companie afiliată lui Ilan Șor și condusă de Ilona Șor. Peste un an, femeia de afaceri, a fost aleasă președinta organizației. Cu puțin timp înainte de înregistrare, potrivit Radio Orhei, la o şedinţă extraordinară a Consiliului orăşenesc Orhei, Ilan Șor prezenta organizația drept instituție-finanţatoare a realizării promisiunilor sale din campania electorală în care a fost ales primar.

În prezent, activitățile sau inițiativele de caritate ale organizației „Pentru Orhei” servesc drept platformă pentru promovarea Innei Popenco, acestea fiind mediatizate intens pe site-ul oficial al Primăriei Orhei. Bunăoară, la 21 și 29 septembrie candidata tăia panglicile inaugurale la două evenimente festive prin care autoritățile locale au marcat darea în exploatare a câtorva drumuri proaspăt renovate. Între timp, Inna Popenco a participat împreună cu Ilona Șor la inaugurarea unui centru de plasament pentru animalele fără stăpân. Solicitată de reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice, Alina Șargu, responsabilă de relația lui Ilan Șor cu presa, nu ne-a oferit vreun comentariu, explicând că de răspuns se ocupă juriștii. 

Ilona Șor, prezentă la evenimentul de la 23 septembrie. Sursa video: Realitatea TV

De altfel, potrivit primului raport financiar al Innei Popenco depus zilele trecute la CEC, Dufremol și Avantage, o altă companie condusă de Ilona Șor, sunt cele mai fidele firme-finanțatoare ale candidatei. În doar două săptămâni întreprinderile au scos din hazna peste două milioane de lei. 

Inna Popenco la tăierea panglicilor inaugurale. Foto: Orhei.md 

 

Igor Dodon, fără „Soluție”

Și Partidului Socialiștilor au o proprie organizație - fundația de caritate „Soluția”, fondată de liderul formațiunii Igor Dodon în 2011, cu puţin timp înainte ca politicianul să anunțe că părăseşte fracţiunea PCRM. Activă în trecut, în 2016 „Soluția” a trecut în umbră. În schimb politicianul continuă să promoveze campania națională „Iubesc Moldova”, înregistrată ca asociație obștească „patriotică”, pe care a lansat-o în aprilie 2011, încă pe când făcea parte din echipa PCRM și prin care îndeamnă cetățenii, prin spoturi video și panouri publicitare, să se autoidentifice drept moldoveni. Recent, în august 2016, cu puțin timp înainte de Ziua Independenței, în cadrul acestei campanii a fost lansată cartea „Istoria Moldovei” în trei volume, scrise de o echipă de istorici în frunte cu Sergiu Nazaria care se declară „moldovenist”. „Sper foarte mult să ajungă în cele din urmă și în școli, în universități, în toatele bibliotecile țării. Să fie citită de orice cetățean interesat de istoria și soarta poporului nostru”, anunța Igor Dodon. 

Un șiretlic electoral?

Iurie Ciocan, ex-președinte al CEC, în prezent membru al Comisei, susține că, potrivit legislației, acțiuni de binefacere nu pot face candidatul și rudele de gradul unu și de gradul doi ale pretendentului la fotoliul de președinte. „În rest, alte restricții nu există. Fundațiile prezintă rapoarte financiare separate, la Inspectoratul Fiscal. CEC nu are nicio legătură cu asta”, a precizat el.

„În principiu, utilizând instrumentul transferului de imagine, prin activitățile sale, fundațiile care conțin în denumire nume ale policiticienilor se implică indirect în activități politice și în campania electorală, în special. În caz ca sunt depistate acte de binefacere, de donații sau de implicare directă a fundațiilor în activitățile politice sau de campanie, acestea evident sunt contrare Legii cu privire la filantropie și sponsorizare și Legii cu privire la fundații”, a explicat Pavel Postică, expert al Asociației Promo-Lex. 

Ludmila Andronic, specialistă în comunicare, susține că este clar că prin sporirea activității acestor fundații de caritate se face un transfer de imagine asupra candidaților electorali cu care sunt asociate acestea. „Nu poți face abstracție de cei care stau în spate. Aceste fundații sunt un promotor de imagine. Activizarea lor este o formulă de a impresiona electoratul. Se observă cu ușurință că în ultima perioadă aceste fundații au devenit mai active, este o găselniță a lor, un șiretlic, dar e păcat de cazurile în care fundațiile sunt reanimate doar în perioada electorală și rămân inactive sau amorțite în perioadele dintre alegeri. Astfel se compromite ideea de filantropie, care abia își revine după o perioadă lungă în care a avut o imagine negativă”, a declarat experta.

Articolul a fost realizat în cadrul proiectului „Shining a light on electoral transparency in Moldova”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice, cu suportul Freedom House.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii