Social

Investigațiile jurnalistice ale anului 2023: scheme, reacții și impact

Autor: Cornelia Cozonac
07/01/2024 7293

Scheme de corupție, gestionarea frauduloasă a banilor publici, probleme de integritate în serviciul public și în Justiție, dar și războiul hibrid – cum funcționează propaganda rusă și dezinformarea, păpușarii și pionii din schemele de finanțare  – acestea au fost temele dominante ale anchetelor de presă pe care le-a realizat în 2023 echipa Centrului de Investigații Jurnalistice în colaborare cu jurnaliști de la alte medii de informație din Moldova, dar și din alte țări între care Ucraina, Georgia și  Armenia, cu care s-a lucrat la subiecte transfrontaliere. 60 de anchete jurnalistice au fost realizate în anul 2023, fiind publicate pe site-urile CIJM – www.anticoruție.md și www.investigații.md și preluate de mai multe medii de informare.

Și în acest an, ca și în anii precedenți, nu a fost deloc ușor să investigăm și să deconspirăm scheme de corupție, interese private pentru banii publicii, scheme de delapidare a bunurilor publice și, mai noi, scheme de finanțare și gestionare a rețelelor de propagandă și dezinformare. Jurnaliștii de investigației au avut de luptat și pe frontul paralel – cu cei care ne-au atacat pe rețelele de socializare, au încercat să ne spargă conturi sau chiar site-urile CIJM. Nu au lipsit nici procesele de judecată în care am fost atrași de protagoniști ai investigațiilor jurnalistice. Echipa noastră a rezistat. Ba chiar am lărgit armata de jurnaliști de investigație consolidând o Rețea a Jurnaliștilor de Investigație la care s-au alăturat peste 40 de jurnaliști de la diferite medii de informare.         

Vă propunem să vedeți care sunt investigațiile jurnalistice cu impact din anul 2023, realizate de echipa Centrului de Investigații Jurnalistice, publicate pe portalurile www.anticoruptie.md și www.investigatii.md, printre acestea fiind cele mai citite, dar și cele care au produs schimbări:

 

CELE MAI CITITE 

 

Investigațiile jurnalistice publicate în anul 2023 au adunat între 3000 și 43000 de accesări pe parcursul anului. Chiar dacă uneel anchete „nu au luat dintr-o dată foc”, cu timpul s-a dovedit că sunt citite și căutate de cetățeni sau colegi din presă.    

 

„Matrioștele” propagandei ruse în Republica Moldova: păpuși și păpușari   

Anchetă, care a înregistrat peste 23 mii de accesări pe site-ul www.anticoruptie.md, deconspiră schemele, actorii și centrele de dirijare a propagandei ruse în Molsdova. Peste un miliard de ruble rusești, doar din surse oficiale, sunt cheltuite anual de Federația Rusă pentru activitățile Fundației „Russkii mir”, un veritabil centru de comandă pentru rețeaua de organizații-fiice din toată lumea, inclusiv Republica Moldova. În lista fondatorilor organizației non-profit, susținută din bugetul federal, dar și din donații ținute în secret, se regăsesc personaje dedicate propagandei rusești, dar și funcționari de rang înalt care, la diferite etape, și-au îndeplinit rolul de agenți activi ai intereselor ruse în spațiul moldovenesc. Prin intermediul centrelor de știință și cultură deschise la Comrat, Tiraspol, Bălți, dar și în capitală, „lumea rusă” mimează dialogul cultural, implicându-se în organizarea referendumurilor ilegale, a schimburilor de experiență dubioase și a întrunirilor la care sateliții ideologici ai Moscovei promovează retorica expansionistă a Kremlinului. Mai mult, prin filiera rusă, în zona transnistreană au ajuns susținători ai lui Vladimir Putin, implicați în organizarea așa-numitelor proteste pro-ruse din Serbia și care nu ascund că vor să facă un front comun pentru „recroirea lumii”. La Chișinău se discută tot mai aprins despre necesitatea închiderii acestor centre, urmând exemplul României, care deja a suspendat activitatea Centrului Rus pentru Cultură și Știință din București tocmai pentru că s-ar fi „transformat într-un instrument de propagandă, dezinformare și disculpare a crimelor de război ale Federației Ruse din Ucraina”. Discuțiile nu au trecut însă și pe platformele oficiale.

Moștenirea lui Renato Usatîi. Casa de milioane pe care o revendică în Chișinău 

Ancheta, citită de aproape 23 mii de internauți doar pe site-ul CIJM www.anticoruptie.md, arată cum administrația Chișinăului este pe cale să „piardă” în instanță o clădire de aproape 500 de metri pătrați. Deși este într-o stare dezolantă, aceasta pare înconjurată de un câmp magnetic puternic și asta pentru că se află chiar în buricul târgului, acolo unde fiecare metru pătrat de pământ este la mare căutare. Modesta casă cu un etaj, din strada Maria Cebotari, a fost primită drept moștenire de Renato Usatîi de la formațiunea pe ruinele căreia și-a constituit propriul partid și care deținea la acea vreme un contract de locațiune. Deși urma să fie transformat în sediu de partid, imobilul nu a mai ajuns să fie utilizat în acest scop, iar de ani buni nimeni nu i-a mai călcat pragul. Parțial, din cauza că agitația s-a mutat pe culoarele judecătoriei, acolo unde Partidul Nostru luptă cu Primăria capitalei pentru dreptul de a privatiza bunul imobil. Recent, instanța de fond a obligat municipalitatea să emită o decizie favorabilă, hotărâre care a fost însă contestată la Curtea de Apel Chișinău.

 

INVESTIGAȚII JURNALISTICE CU IMPACT  

 

Mai multe anchete jurnalistice realizate pe parcursul anului 2023 au produs impact, chiar dacă nu imediat și chiar dacă autoritățile nu au recunoscut că ar fi acționat și luat decizii urmare a unor investigații realizate de jurnalști. Noi însă suntem obișnuiți să analizăm informația, să o punem cap la cap și să facem constatările de rigoare. Unii protagoniști ai investigațiilor noastre au rămas fără licenții de activitate, alții s-au regăsit pe listele de interdicție ale mai multr state în legătură cu războiul din  Ucraina, iar canale TV și portaluri de știri, care făceau propagandă în favoarea Rusiei, care s-au tot „reîncarnat” peste noapte, înmulțindu-se geometric, după ce li se se sista activitatea, despre care echipa CIJM a relatat în mai multe anchete juralistice, au ajuns să fie închise. La 24 octombrie 2023 Serviciul de Informații și Securitatea a făcut publică o listă neagră cu 22 de portaluri, printre care  https://ltv.ru; https://ntv.ru; https://rt.com; https://russian.rt.com; https://tvzvezda.ru; https://radiozvezda.ru; https://tvc.ru; https://ren.tv; https://mirtv.ru; https://mir24.tv; https://vgtrk.ru; https://vgtrk.com; https://tsargrad.tv; https://rtr-planeta.com; https://5-tv.ru; https://vesti.ru; https://spastv.ru; https://radiovesti.ru; https://radiomayak.ru; https://smotrim.ru; https://m24.ru și https://360tv.ru. Cele mai multe dintre acestea se regăsesc într-o serie de investigații realizate de  echipa CIJM, care a demonstrat cum unele instituții mass-media sunt implicate în campanii de dezinformare și propagandă, dirijate de Kremlin. Anchetele pot fi citite, accesând următoarele link-uri: „Spălătoria de creieri” a Găgăuziei: cine protejează canalele rusești de propagandăBașcaniada, ofensiva rusă pentru șefia autonomiei găgăuze„Matrioștele” propagandei ruse în Republica Moldova: păpuși și păpușariTeleviziunile cu nouă vieți ale Partidului Șor și PRSMMeta și mega-jocurile propagandistice pe facebook.       

INTERLOPI ȘI... FILANTROPI invazia transfrontalieră a „bunătății ruse”  -  interdicție în Elveția pentru protagoniștii investigației 

Investigația jurnalistică arăta cum s-au activat rețelele de propagandă rusă în orațul Băți, din Nordul Moldovei, cum își camuflează activitățile în spatele unor evenimente filantropice dar și legăturile cu lumea interlopă din Moscova și cu agenții Rusiei din teritoriile ocupate din Ucraina. În rețea: hoți în lege, foști miniștri în guvernările comuniste și ale Partidului Democrat, dar și activiști locali reveniți la baștină, după ce au activat o perioadă în Federația Rusă. Ancheta dezvăluie cum sub pretextul unor acțiuni de caritate sau sportive, agenții de legătură ai Kremlinului promovează desfășoară campanii cu puternică tentă ideologică, începând de la promovarea panglicii „Sfântul Gheorghe” și încheind cu mesaje denigratoare în adresa celor care pledează pentru apropierea de Uniunea Europeană.

Investigația INTERLOPI ȘI... FILANTROPI reconstituie activitățile cu iz propagandistic organizate în mai multe orașe din Moldova de Fundației IFAVIS, al cărei președinte este hoțul în lege Grigore Caramalac, stabilit la Moscova, dar care este dat dat în căutare internațională de autoritățile moldovenești, dar și colaborarea cu organizații din teritoriile ocupate de ruși în Ucraina.    

IMPACT Investigația CIJM a fost publicată la 6 iunie, iar câteva săptămâni mjai târziu, protagonistul anchetei Grigore Caramalac este inclus pe lista de sancțiuni a Elveției, de rând cu cinci foste oficialități moldovene și ruse, pentru implicarea în destabilizarea situației din Republica Moldova. Este vorba despre Ilan Șor, Marina Tauber, Vlad Plahotniuc, Igor Chaika și Gheorghe Cavcaliuc. Măsura a fost impusă la solicitarea autorităților de la Chișinău, iar ordonanța a intrat în vigoare pe 28 iunie, la ora 18:00.  „Elveția aderă astfel la sancțiunile UE, la cererea Moldovei, din cauza intensificării acțiunilor de destabilizare în țară de la începutul agresiunii militare a Rusiei împotriva Ucrainei”, se arată în decizia Consiliului Federal al Elveției. Sancțiunile vizează înghețarea fondurilor deținute de aceste persoane în UE și interdicții de călătorie. În cazul lui Grigore Caramalac, în calitatea lui de președinte al Fundației IFAVIS, motivele care stau la baza sancțiunilor țin de faptul că el se face „responsabil de organizarea, prin fundația pe care a fondat-o, de evenimente patriotice în teritoriile ocupate din estul Ucrainei, cu sprijinul autorităților de ocupație”. Mai multe detalii în articolul „Cvintetul destabilizării”//Elveția strânge lațul în jurul lui Șor, Tauber, Plahotniuc, Cavcaliuc și Ceaika. 

Un alt protagonist al investigației a devenit destul de activ pe parcursul anului -  Maxim Moroșan, liderul Asociației „Sunt bălțean”, ales în luna iulie președinte al organizației teritoriale Bălți a Partidului Socialiștilor. În toamnă, la alegerile locale el a luptat pentru fotoliul de primar al orașului Bălți din partea formaținii. Un alt protagonist al investigației - fostul ministru de Interne Pavel Voicu s-a regăsit în lista pentru Consiliul Municipal Bălți. 

Detalii în articolul Candidat „cu background rusesc” la Bălți: socialiștii nu mai mizează pe ex-ministrul Voicu. Această schemă cu implicarea în alegeri a unor personaje cu trecut „moscovit” ar putea face parte din planul Moscovei de a prelua influența la conducerea Republicii Moldova prin plasarea oamenilor săi la funcții de conducere în diferite structuri.  Acest plan a fost deconspirat de prețedintele Ucrainei, Volodimir Zelenski în primăvara anului trecut. Mai mult, o schema transfrontalieră a „bunătății ruse” este pusă în aplicare și în teritoriile ucrainene anexate ilegal de Federația Rusă. În rol de filantropi îi regăsim tot pe cei doi, ambii cetățeni ruși cu acte în regulă și cu business-uri înfloritoare în capitala Federației Ruse, dar care se arată foarte interesați de procesele care au loc în Republica Moldova, țara lor de baștină, și în Ucraina.  

„Spălătoria de creieri” a Găgăuziei: cine protejează canalele rusești de propagandă 

Reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice au arătat, într-o amplă anchetă, că în Autonomia Găgăuză a Republicii Moldova, operatorii de televiziune prin cablu retransmit nestingherit posturi TV rusești, care difuzează emisiuni politice și știri de propagandă agresivă. Asta, deși din martie 2022, programele ce incită la ură, război și discriminare au fost INTERZISE, mai întâi prin decizia Comisiei pentru Situații Excepționale, iar ulterior printr-o lege, votată de Parlament în iunie, anul 2022. Atât distribuitorii tv, cât și funcționarii autonomiei, sfidează reglementările naționale, iar dacă sunt prinși pe picior greșit, invocă „specificul” local.  Ancheta jurnalistică mai arăta că locuitorii din UTA Gagauz Yeri sunt zilnic asaltați de propagandiștii Kremlinului, care promovează deschis războiul și supremația rusă din... televizoarele lor de acasă. Reporterul CIJM a monitoizat canalele rusești și emisiunile de propagandă difuzate repetat chiar în caseel unor locuitori din autonomie. Aceasta se întâmpla în plină campanie electorală pentru alegerea bașcanului Găgăuziei. Rezultatele alegerilor au fost direct proporționale cu campania de spalare de creieri desfășurată de candidații pro-ruși din cursa electorală - funcția de bașcan a fost obținută de Evghenia Guțul - candidata propulsată de Partidul fugarului Șor, care la acel moment era deja declarat necostituțional în Republica Moldova. Ancheta jurnalistică a fost citită de circa 20 mii de ori pe site-ul www.anticoruptie.md. 

IMPACT: În luna iulie Consiliul Audiovizual (CA) a aplicat sancțiuni sub formă de amendă operatorilor de televiziune prin cablu Oguzsatlink SRL și ILK HALK TELEVIZIONU SRL vizați în acnheta CIJM. Aceștia au încălcat prevederile codului serviciilor media audiovizuale (CSMA) prin faptul că au retransmis programe informative și analitice ale posturilor de televiziune din Federația Rusă și Belarus. Mai multe detalii în articolul  Pe urmele investigațiilor CIJM// Amenzi usturătoare pentru distribuitorii TV din UTA Gagauz-Yeri . Consiliul Audiovizualului a mai aplicat amenzi și în luna octombrie Oguzsatlink SRL și ILK HALK TELEVIZIONU SRL din UTA Găgăuzia, pentru neprotejarea spațiului audiovizual național. Aceștia au retransmis programe informative și analitice ale posturilor de televiziune din Federația Rusă și Belarus, cu încălcarea prevederilor art. 17 din Codul serviciilor media audiovizuale (CSMA). Ambii urmează să înceteze, în termen de 24 ore, difuzarea programelor ce încalcă securitatea informațională a țării. Detalii în articolul Pe urmele investigațiilor CIJM// Doi distribuitori din UTA Găgăuzia, amendați cu 290 000 de lei pentru content din Belarus și Rusia.       

„Afacerea” de familie a executorului Nicolae Paşa - după publicarea anchetei, executorul a rămas fără lincență 

Executorul judecătoresc Nicolae Paşa a pus în aplicare o schemă prin care s-a ales cu bunuri mobile şi imobile la cel mult jumătate de preţ. Acesta oferea împrumuturi cu dobândă, perfectând contractele pe numele apropiaţilor săi, ca apoi să apară pe post de executor al datornicilor, deposedând mai multe persoane de locuinţe şi automobile. Jurnaliştii de la Centrul de Investigaţii Jurnalistice din Moldova, în urma unei sesizări pe Harta Corupţiei, au documentat câteva cazuri ale unor persoane care au nimerit în capcanele ofertelor de finanţare ale familiei Paşa. Atât reprezentanţii Uniunii executorilor judecătoreşti, cât şi cei ai Ministerului Justiţiei, strâng din umeri şi susţin că nu dispun de pârghii suficiente pentru a sancţiona executorii „cu păcate”. Investigația jurnalistică a fost citittă de cel puțin 17.500 de ori doar pe portalul www.anticoruotie.md.   

IMPACT:  Ancheta a fost realizată la sfârșitului anului 2022 și publicată la începutul anului 2023, în primele zile ale lunii ianuarie. La 19 ianuarie 2023, executorul judecătoresc Nicolae Pașa a fost lipsit de licență și nu mai poate profesa în domeniu.  Activitatea executorului judecătoresc a încetată prin ordinul ministrului justiției nr.23 din 19.01.2023 cu privire la retragerea licenței și încetarea activității.   

Din pacate, de această anchetă se leagă un caz extyrem de trist, învăluit în mister.  Un tânăr care a făcut dezvăluiri în faţa camerei pentru această  investigație jurnalistică despre schemele executorului judecătoresc, la două luni de la publicarea materialului a fost găsit strangulat în pădurea de la Durleşti. Tânărul se numea Dan Tomaş, iar la 2 aprilie urma să împlinească 30 de ani. Mai multe detalii în articolul Găsit strangulat în pădure, la mai puţin de două luni după ce a apărut într-o investigaţie a CIJM

TELEVIZIUNILE „CU NOUĂ VIEȚI” ALE PARTIDULUI ȘOR ȘI PSRM  

Ancheta jurnalistică deconspiră schemele prin care cele șase televiziuni cu licențele suspendate, în decembrie anul 2022,  de Comisia pentru Situații Excepționale (CSE) pentru lipsa unei informări corecte despre evenimentele naționale, dar și războiul din Ucraina, au migrat pe frecvențele altor posturi tv, cu tot cu echipele lor și, respectiv, cu politica editorială pentru care au fost taxate. Patronii și-au deschis cu mărinimie conturile și au finanțat pe larg promovarea noilor locații și identități, reclame în acest sens fiind publicate chiar pe facturile pentru serviciile comunale. Astfel,  NTV Moldova s-a mutat pe EXCLUSIV TV, RTR Moldova – pe Cinema 1, iar TV6 – pe ORIZONT TV. Și portalul sputnik.md, închis de Serviciul de Informații și Securitate (SIS), a fost „rebotezat” în md.sputniknews.com, păstrându-și aria de influență. Autoritățile califică această „reinventare” drept subterfugiu și recunosc că există riscul ca propaganda rusă și interesele politicienilor penali să fi găsit alte tribune, dar spun că nu au deocamdată prea multe pârghii de sancționare decât monitorizarea atentă a conținutului. Anticoruptie.md a deconspirat anterior cine stă în spatele unor instituții media, de unde vin banii și cum politicieni afiliați și devotați Moscovei dictează politica editorială. Ancheta jurnalistică a fost citită de cica 17 mii d eori pe portalul www.anticoruptie.md.  

IMPACT: TV-urie despre care arătam cum au trecut pe frecvențe de rezervă, cu tot cu echipe și politică editorială, au fost sancționate ulterior de mai multe ori de către Consiliul Audiovizualului, iar mai multe portaluri, generate de acelaș centru de comandă de propagandă rusă au fost închise. Mai multe detalii în materialele  Noi amenzi la... orizont pentru televiziunile cu „nouă vieți” ale lui Ilan ȘorMinus 22. Zeci de site-uri, blocate pentru propagandă și dezinformare.

BAȘCANIADA ofensiva rusă pentru șefia autonomiei găgăuze - cum președintelui Tatarstanului i s-a refuzat intrarea în Moldova 

Ancheta jurnalistică arăta cine sunt pretendenții la funcția de bașcan al autonomiei găgăuze în cadrul alegerilor locale, ce s-au desfășurat în primăvara anului 2023. La un an de la invazia Ucrainei, locuitorilor autonomiei găgăuze, deși se pronunță clar împotriva oricărei agresiuni, le vine greu să recunoască faptul că agresorul este însăși Federația Rusă. „Lumea rusă” a avut și are încă o influență puternică în regiune, iar majoritatea liderilor de opinie și politici nu-și ascund „legăturile periculoase” cu administrația de la Kremlin. Rusia apare ca un garant al binelui social și al viitorului sigur și în retorica aspiranților la fotoliul de bașcan. Opt la număr și aparent cu viziuni diferite, aceștia erau pe aceeași undă atunci când era vorba despre relațiile autonomiei cu Federația Rusă. Și sloganurile cu care s-au lansat în campanie Nicolai Dudoglo, Grigorii Uzun, Victor Petrov, Mihail Formuzal, Dmitrii Croitor, Serghei Cimpoeș, Serghei Cernev și Evghenia Guțul reflectă cu fidelitate frăția găgăuzo-rusă de nedezdruncinat.

Unul dintre candidați -  Victor Petrov și-a făcut campanie electorală pe seamă legăturilor de prietenie cu liderul Tatarstanului, o republică bogată din Federația Rusă. Președintele Tatarstanului, Rustam Minnikhanov, este un apropiat al lui Vladimir Putin. În ianuarie 2023 el și soția sa au fost inclusi pe lista de sancțiuni a SUA. Cu 3 zile înainte ca SUA să anunțe noile sancțiuni, Minnikhanov a avut o întrevedere personală cu președinte rus, Vladimir Putin. Acesta l-a informat despre sprijinul Tatarstanului pentru așa-numita operațiune militară specială. În același context, a raportat că Republica Tatarstan a alocat aproape 2,5 milioane de ruble în acest scop. Inclusiv, s-a referit și la cele două batalioane de luptă din Tatarstan trimise în zonele fierbinți. 

Asta însă nu l-a împiedicat pe Victor Petrov să meargă în vizită în Tatarstan. În textul unui comunicat de presă se evidenția faptul că vizita a fost efectuată în calitate de membru al Adunării Populare a Găgăuziei, și nu de candidat. Petrov susținea că a discutat  cu președintele Republicii Tatarstan Minnikhanov despre „continuarea cooperării strategice dintre Tatarstan și Găgăuzia”.

IMPACT: Ancheta jurnalistică a fost publicată pe site-ul www.anticoruptie.md pe 5 aprilie, iar peste două săptămâni, Poliția de Frontieră i-a refuzat președintelui Tatarstanului, Rustam Minnikhanov, intrarea în Moldova. Acesta venea cu scopul de a-l susține pe Victor Petrov în campania pentru fotoliul de bașcan al Găgăuziei. Conducerea de la Moscova miza pe acest candidat pentru funcția de bașcan al Găgăuziei.  Mai mult edetalii despre cum președintele Tatarstanului a fost întors acasă de pe aeroportului Chișinău în materialul  Investigație CIJM: Petrov-Minnikhanov-Putin: triada propagandei ruse în Găgăuzia

MILIONARII DIN CONSILIUL DE SUPRAVEGHERE AL BNM - cu ce bagaje închid după ei ușa „paznicii sistemului bancar” din partea Parlamentului

Ancheta jurnalistică arăta că la sfârșitul lunii iulie 2023 expiră mandatul de șapte ani al celor patru membri ai Consiliului de Supraveghere al Băncii Naționale, numiți de Parlament în anul 2016, și că aceștia, învestiți cu funcția de „paznici ai sistemului bancar” de un legislativ condus de democrați, au reușit să adune indemnizații cu șase zero-uri în timpul activității în principala instituție bancară a țării. Retribuțiile acestora, care sunt stabilite în „interiorul familiei” cu o majoritate simplă de voturi, întrec scandaloasele salarii ale conducerii agențiilor de stat, totodată fiind de câteva ori mai mari decât cele ale primelor persoane în stat, respectiv și agitația în jurul acestor „poziții de aur” este una crescută. Președintele Comisiei economie, buget și finanțe, Radu Marian, a declarat pentru Anticoruptie.md că de această dată nu va fi organizat un concurs public, iar candidaturile potențialilor membri sunt deja analizate în Parlament, ceea ce mărește în progresie geometrică și volumetrică suspansul. Totuși, Marian considera inoportună vreo modificare la capitolul remunerare, atâta timp cât „paznicii leului moldovenesc” nu sunt plătiți din bugetul de stat, ci din sursele BNM.

IMPACT: Publicarea investigației, la 22 iunie, a generat discuții în mediul public și pe rețelele de socializare, iar Legislativul s-a văzut nevoit să organizeze concurs public, în luna iulie, pentru selectarea celor patru membri ai Consiliului de Supraveghere al Băncii Naționale, numiți de Parlament.  Detalii în articolul Pe urmele investigaților CIJM// Concurs pentru patru funcții „de milioane”  de la Banca Națională.  

 

ANCHETE PORNITE DE LA SESIZĂRILE CETĂȚENILOR PE HARTA CORUPȚIEI  

 

Portalul  Anticoruptie.md are o hartă interactivă pe care cetățenii por semnala, sesiza cazuri de corupție, gestionare frauduloasă a banilor publici, abuzuri admise de functionarii publici, încălcări ale drepturilor omului, probleme de integritate în serviciul public și altele. Cele mai relevante sesizări sunt publicate, iar echipa de reporteri demarează investigații jurnalistice pe subiectele mai relevante. În anul 2023 pe Harta Corupției au fost publicate în jur de 50 de sesizări de la cetățeni, în cateva cazuri au fost demarate investigatii jurnalistice sau au fost făcute materiale de probleme. La câteva dintre sesizări, după publicarea matrialelor pe portalul Anticoruptie.md autoritățile au reacționat, în cel puțin unul dintre cazuri au contribuit la soluționarea problemei evocată de cetățeni. Trei dintre investigațiile jurnalistice au fost pornite de la sesizările parvenite d ela cetățeni pe Harta Corupției: 

Trai pe „butoiul cu pulbere”// Locatarii unui bloc din Florești se tem pentru ziua de mâine

Proprietarii a 48 de apartamente ale unui bloc locativ din orașul Florești, aflați la limita disperării, au sesizat pe Harta corupției, de pe portalul Anticoruptie.md că trăiau cu frica pentru ziua de mâine, întrucât un arendaș al spațiilor comerciale de la parterul blocului a dărâmat piloni și pereți, pentru a-și aranja spațiul după bunul plac. În plus, locatarii de la nivelul 1 nu aveau parte de liniște în case, din cauza gălăgiei produse de magazinul de la parter și de aparatele de aer condiționat, instalate pe acoperișul acestuia.

IMPACT: Reporterii CIJM au documentat cazul, iar după publicarea investigației, autoritățile au reacționat. 

Agenția pentru Supraveghere Tehnică a dispus sistarea lucrărilor de construcție și a acționat în judecată arendașul, iar Agenția Națională pentru Sănătate Publică a constatat depășirea nivelului permis al gălăgiei și vibrațiilor, administrația magazinului susține că este dispusă să întreprindă măsuri, însă vrea garanții că după aceasta locatarii nu vor veni cu noi reclamații la același subiect.

Agenția pentru Supraveghere Tehnică a informat și portalul www.anticoruptie.md despre faptul că că specialiștii instituției s-au deplasat la fața locului și au constatat executarea de către arendaș a „lucrărilor de desființare a unei porțiuni a peretelui subsolului și spargerea planșeului de acoperire a subsolului din elemente prefabricate din beton armat fără autorizație de construcție”. Detalii în materialul Reacția autorităților la sesizarea de pe Anticoruptie.md// O nouă speranță pentru locatarii „blocului groazei” din Florești

Drept urmare a vizitei la fața locului, specialiștii AST au întocmit proces-verbal cu privire la „contravenția la art. 177 alin,3 lit. a), g) Cod Contravențional al Republicii Moldova”, care a fost transmis Judecătoriei Soroca. Ulterior instanța a recunoscut pe cetățeana Cegorean Ina vinovată de comiterea contravenției și i-a aplicat sancțiune sub formă de amendă în mărime de 120 de unități contravenționale (6000 de lei) și a obligat-o să remedieze din cont propriu subsolul blocului locativ din str. Ștefan cel Mare, 30.

Maternitatea care naște… pierderi: șantaj și epurări de cadre la Spitalul Clinic Municipal „Gheorghe Paladi”  

Ancheta arăta cum administrația uneia dintre cele mai mari maternități din Moldova taie din orele de muncă ale medicilor pentru a acoperi „gaura neagră” din bugetul instituției, de milioane de lei. Totodată, peste 50 de angajați nu au avut altă alternativă decât să plece în concedii, unii dintre ei chiar din cont propriu. O parte din cei expulzați „din circuit” evită să-și descopere identitatea, deoarece, spun ei, sunt supuși unui pressing continuu și se tem să nu provoace mânia angajatorului. Alții declară că au fost puși pe stop pentru faptul că au făcut parte din echipa fostului manager al instituției, dat afară de Direcția municipală de Sănătate, pentru presupus management defectuos. Angajații spitalului au semnalat cazul portalului www.anticoruptie.md.

Deși actuala administrație neagă orice încercare a echilibra balanța financiară prin metode mai puțin conforme Codului Muncii, Anticoruptie.md a adunat mărturii care demonstrează contrariul. Ancheta jurnalistică a fost citită de peset 16 000 de ori pe portalul www.anticorupti.md.

Cernoziomul moldovenesc, vândut la felie

De mai mulți ani, un grup de proprietari de pământuri din raionul Briceni încearcă să-și întoarcă pământurile care... le aparțin. Oamenii dețin toate actele de proprietate pe pământ, se folosesc de acesta, au achitat impozitele în fiecare an, dar la un moment dat au aflat că aceleași loturi sunt înregistrate la Cadastru pe numele unei întreprinderi. Anii, trec, oamenii așteaptă o decizie definitivă privind dreptul de proprietate asupra pământului lor și își pun speranța în justiție, dar incertitudinea persistă atât timp cât Serviciul Cadastral nu le confirmă că ei sunt singurii proprietari. La începutul lunii iulie, întreprinderea, care susține că este proprietara loturilor de pământ, le-a adresat o scrisoare în care le cere să elibereze terenul. Mai mult, reprezentanții acesteia s-au adresat în judecată, astfel încercând să-i scoată de pe pământuri. Acum, oamenii riscă să rămână fără pământ. Unul dintre proprietarii de loturi a scris o sesizare pe Anticoruptie.md.

Iazul din Lopatnic, motiv de ceartă între primărie și săteni

Un locuitori din satul Lopatnic, din raionul Edineț, a sesizată pe Harta Corupției că primăria ar vrea să transmită iazul din localitate clubului local de fotbal, fără să organizeze licitație. Reporterul CIJM s-a deplasat în satul cu pricina și a descurcat ițele scandalului dintre primar și un grup de locuitori, care cereau organizarea unei licitații. Primarul satului spunea că procesul este într-un stadiu incipient și toate procedurile vor fi organizate conform legii.  Disensiunile au apărut atunci când s-a aflat că iazul, cu o suprafață a apei de cca 5 ha, poate fi dat în arendă echipei locale de fotbal, însă fără organizarea unui tender. La primărie a fost organizată o adunare, la care au participat doar doi dintre consilieri și oamenii au fost întrebați dacă sunt de acord ca iazul să fie dat în arendă echipei de fotbal. Mulți dintre cei prezenți au fost de acord ca iazul să fie dat în arendă Clubului de fotbal „Lopatnic”, însă părerea lor nu o reprezintau pe cea majorității localnicilor.

 

INVESTIGAȚII JURNALISTICE TRANSFRONTALIERE  

 

În anul 2023, reporterii din cadurl CIJM au făcut echipe cu jurnaliști din diferite țări la realizarea unor investigații jurnalistice transfrontaliere. Anchetele jurnalistice au vizat subiecte privind propaganda rusă și dezinformarea, centrele ruse care coordonează proaganda în media și pe rețelele de socializare, dar și despre impactul războiului de agresiune dus de Rusia în Ucraina asupra mediului din mai multe țări, între care Republica Moldova și România. Unda dintre investigații a fost realizate în cadrul WIJN - Women Investigative Journalism Network, susținută de International Media Support din Danemarca, iar alta - cu suportul Fondul European pentru Jurnalismul de Investigație.

Iată câteva investigații transfrontaliere: 

„Tabla de șah” a propagandei rusești în Republica Moldova, Georgia și Armenia: regi, regine și pioni 

Investigație jurnalistică realizată de jurnaliști din Moldova, Georgia și Armenia arată cum politicienii apropiați Kremlinului și-au adaptat mesajele publice în funcție de evoluția evenimentelor din regiune. Rusia își propagă mesajele în funcție de interes nu doar în Republica Moldova. Georgia și Armenia sunt alte două state rămase cu sechele în urma acțiunilor „separatiștilor”, care au rolul de intermediari în încercarea Kremlinului de a-și extinde și acolo controlul. Dacă la începutul războiului declanșat de Federația Rusă în Ucraina, figurile de pe tabla de șah a Moscovei la Chișinău, Tbilisi și Erevan inoculau metodic ideea așa-numitei operațiuni militare a lui Vladimir Putin, în ultima perioadă narativul acestora a deviat spre... avantajele economice și sociale pe care le poate asigura o apropiere de Rusia. Schimbarea tactică este generată și de interesul tot mai crescut pentru integrarea europeană, exprimat la unison atât de autorități, cât și de simplii cetățeni.  

ECOCID în Ucraina - 3: Bomba cu ceas pentru Ucraina și Moldova  

O anchetă amplă realizată de jurnaliști din Moldova și Ucraina despre impactul războiului asupra mediului din Ucraina, dar și în țările din regiune - Republica Moldova, România și Bulgaria. Consecințele profunde și pe termen lung ale războiului asupra calității aerului, solului și apei din Ucraina nu mai sunt puse sub semnul întrebării. De la începutul agresiunii ruse în Ucraina, ecologistii și activiștii care urmăresc impactul acțiunilor militare asupra naturii au raportat peste 2.900 de cazuri de ecocid. Crimele împotriva naturii au fost documentate și la tribunalul internațional. 

Cu toate acestea, „rănile” provocate naturii sunt practic incurabile, avertizează ecologiștii din întreaga lume. Dovezi ale dezastrului ecologic iminent generat de război au ajuns, duse de valuri, pe țărmurile Mării Negri în Bulgaria și România - unde au eșuat delfini răniți sau morți, iar în Republica Moldova, care se află la doar câteva zeci de kilometri de zonele în care se dau lupte, chiar dacă nu sunt semne clare de deteriorare a stării mediului, ecologiștii spun că în timp consecințele se vor face tot mai vizibile.  Ancheta jurnalistică a fost realizată în colaborare cu jurnaliștii de la Biroul de investigații din Livov, Ucraina, cu susținerea  Journalismfund Europe. 

Războiul de după război 

Ancheta, realizată de jurnaliști din Moldova și Georgia, arată că cele două țări au în comun răni adânci brăzdate în istoria ultimului sfert de veac. Două războaie în Georgia și unul în Moldova, susținute de Federația Rusă, au dezbinat teritorii, au frânt destine omenești, au despărțit familii și au învrăjbit oameni. Cele trei entități autoproclamate: Abhazia și Osetia de Sud în Georgia și Transnistria în Moldova continuă să fie susținute, prin scheme dubioase de Federația Rusă, dar și prin propagandă și dezinformare, o mașinărie puternică, alimentată de la Moscova. Jurnaliștii au arătat că schemele de propagandă, narativele rusești sunt similare în ambele țări, iar în entitățile separatiste presa acționează la fel în mod manipulatoriu, iar elevii în școli studiază după manuale cu conținut ideologic asemănător, toate editate la Moscova.  

Pentru a deconspira mai multe scheme de corupție și delapidare a banilor publici, încălcări ale drepturilor omului avem nevoie de susținere. Ne poți ajuta cu o contribuție pentru echipa Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova prin Patreon sau poți redirecționa anual 2% din impozitul pe venit, pentru jurnalismul de investigație, cod fiscal al Centrului de Investigații Jurnalistice – 1019620008889.

 

Articolul a fost realizat în cadrul proiectului „Jurnalismul de investigație de calitate în interesul cetățeanului”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice cu sprijinul Fundației Soros Moldova. Punctul de vedere al autorului nu coincide neapărat cu opinia Fundației. Autorul este responsabil pentru corectitudinea celor expuse.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii