Social

„Spălătoria de creieri” a Găgăuziei: cine protejează canalele rusești de propagandă

Colaj CIJM
Autor: Vadim Cheptanaru
27/04/2023 21032

În Autonomia Găgăuză a Republicii Moldova, operatorii de televiziune prin cablu retransmit nestingherit posturi TV rusești, care difuzează emisiuni politice și știri de propagandă agresivă. Asta, deși din martie 2022, programele ce incită la ură, război și discriminare au fost INTERZISE, mai întâi prin decizia Comisiei pentru Situații Excepționale, iar ulterior printr-o lege, votată de Parlament în iunie, anul trecut. Atât distribuitorii tv, cât și funcționarii autonomiei, sfidează reglementările naționale, iar dacă sunt prinși pe picior greșit, invocă „specificul” local.  Între timp, locuitorii din UTA Gagauz Yeri sunt zilnic asaltați de propagandiștii Kremlinului, care promovează deschis războiul și supremația rusă din... televizoarele lor de acasă. Poate de aceea, oamenii cu care am discutat au criticat măsurile impuse de autoritățile de la Chișinău pentru a limita dezinformarea și manipularea mediatică, iar unii s-au lăudat că Vladimir Putin este modelul lor de lider.

„Câinii de pază” ai lui Putin, în Găgăuzia

Blocat de youtube și cu imobilele luxoase sechestrate în Europa, Vladimir Soloviov, unul dintre cei mai fideli „câini de pază ai Kremlinului”, se adresează în fiecare zi locuitorilor din autonomia găgăuză din… televizor. De-a lungul carierei, Soloviov a facut mai multe comentarii despre Republica Moldova, fiecare dintre ele în conexiune strânsă cu poziția afișată de autoritățile ruse. În 2022, de exemplu, acesta declara că „autorităţile din Republica Moldova au trimis o brigadă specială de poliție în Găgăuzia „pentru a înăbuşi proteste antiguvernamentale”. Informația s-a dovedit a fi un fake news, lansată cu scopul de a agita spiritele în urma măsurilor de limitare a dezinformării ruse luate de Chişinău după declanșarea invaziei rusești în Ucraina. La doar două zile după începerea  așa-numitei „operațiuni militare speciale” au fost închise portalurile Sputnik și Gagauznews, releuri importante de propagandă pentru Kremlin. Rămân însă „în priză” posturile de televiziune rusești care, desi au fost interzise în Republica Moldova, sunt difuzate în regiunea găgăuză prin intermediul distribuitorilor locali.

Din secvențele video, pe care le-am filmat de la televizoarele unor locuitori din Comrat, vedem că propagandiștii de buzunar ai lui Vladimir Putin desfășoară în UTA Găgăuzia o adevărată „operațiune specială” de spălare a creierilor.   Într-una dintre ele, Vladimir Soloviov, de la televizor, amenință cu războiul întreaga Europă și cu răfuiala fizică pe principalii lideri ai țărilor europene, teritoriile cărora vor fi, într-o zi, potrivit lui, „ocupate de armata rusă”. „Mă vei pomeni atunci când piciorul soldatului rus va deschide ușile Cancelariei Reichului și te va scoate pe tine de urechi (n. r. Scholz) la lumină și te va târî la următoarea judecată, pe tine pe Baerbock, și pe toate celelalte canalii neo-naziste. Iar din urmă îl vor agăța pe Borrel, jigodie spaniolă, Macron, sugrumatorul libertății poporului francez. Voi toți nenorociții, voi toți rămășițe tribaltice. Vor strânge toate gunoaiele naziste și vor spune: voi, retardaților, nu-ți aduci bine aminte ce se întâmplă când  tancurile germane încercau să ajungă în țara sfântă a Rusiei? Dar de data asta va trebui să batem și la usa britanicilor. Eu sunt obraznici de tot. Această mentalitate neocolonială a britanicilor nu poate fi corectată cu nimic”, s-a dezlănțuit în emisie directă propagandistul numărul 1 al Rusiei.

Din televizor le explică „adevărul” găgăuzilor, în special despre războiul din Ucraina, și Olga Skabeeva. Supranumită „păpușa de fier a lui Putin”, aceasta a fost sancționată de Departamentul de Stat al SUA, împreună cu soțul său, deputatul Yevgheni Popov, pentru promovarea mașinii de război a Rusiei.  Într-o secvență captată din una dintre emisiunile sale,  Olga Skabeeva declară că „armele nucleare au fost amplasate în Belarus, iar ținta lor este Bruxelles, Paris, Berlin și Londra”. „În Belarus, brigada Iskander va fi operațională cu focoasele sale nucleare, deja în iulie a acestui an. Are loc construcția de depozite pentru arme nucleare rusești. Cu toate acestea, niciun tratat internațional nu este încălcat. Așa arată noua infrastructură de abținere din Europa de Est. Aici sunt reprezentate razele de acțiune. Sub țintă sunt acum Bruxelles, Berlin, Paris și Londra”, este mesajul promovat persistent de Skabeeva și proiectat din televizoarele găgăuzilor. 

Buletinul de știri de seară de la postul de propagandă NTV, difuzat în regiunea găgăuză, este deschis cu o știre de ultimă oră  - un adolescent a fost decorat de Vladimir Putin cu medalia pentru curaj, pentru că a „salvat doi copii de armele unor diversioniști ucraineni.” “Medalie pentru curaj elevului Fiodor Simonenko din regiunea BrIansk, care a salvat doi copii în timpul atacului sabotorilor ucraineni. În 2 martie, de pe teritoriul Ucrainei, un grup de spioni a pătruns pe teritoriul districtului Klimski, a tras în două vehicule civile, omorând șoferii. Într-una dintre mașini se afla Feodor, în vârstă de 10 ani, și încă două fete cu care mergeau la școală. În ciuda rănilor sale, băiatul le-a scos pe cele două fete afară și le-a ajutat să fugă în pădure”, este conținutul știrii care demonstrează că posturile  folosesc și copiii în încercarea de a produce content propagandistic.

Aceste secvențe, cu iz puternic de propagandă rusească, sunt din emisiunile difuzate în doar o singură zi, 27 martie, 2023. Săptămânal, în Găgăuzia, potrivit grilei de emisie a canalului Rossia 1, de exemplu, emisiunile de propaganda rulează de câteva ori pe zi, 5 zile pe săptămână.

Un simplu calcul arată amploarea cu care sunt spălați creierii cetățeanului, inclusiv din Găgăuzia: emisiunea “60 минут. Ольга Скабеева и Евгений Попов” este difuzată de DOUĂ ori pe zi și de ZECE ori pe săptămână; emisiunea "Вечер с Владимиром Соловьевым" – o dată pe zi, CINCI ori săptămânal. Dincolo de acest post TV, în Autonomie, consumatorii de informații mai privesc alte posturi rusești, oferite de operatorii locali de televiziuni prin cablu, și interzise în Republica Moldova: ORT, Pobeda etc. .

„Urmăresc posturile de la care vorbește Putin...”

Orașul Comrat este ca o hârtie de turnesol pentru a înțelege ce cred găgăuzii despre procesele care au loc în lume, despre război și despre viitorul regiunii.  Cum era și de așteptat, niciun interlocutor cu care am discutat, nu vorbea limba română, iar toți, într-un glas, au confirmat că televiziunile rusești sunt favoritele lor. Mai mult, emisiunile pe care le urmăresc cel mai des sunt buletinele de știri și cele politice, moderate de propagandiștii Skabeeva și Soloviov. Nu e de mirare că și-au manifestat nostalgia față de Federația Rusă, limba rusă dar și au etalat o atitudine ostilă față de Occident și guvernarea de la Chișinău.

Un bărbat ne-a mărturisit că este un fan al lui Vladimir Putin și urmărește doar acele emisiuni de unde vorbește liderul de la Kremlin. O femeie a confirmat și ea că privește doar posturile TV din Federația Rusă, și a învinuit-o pe președintele Republicii Moldova, Maia Sandu, că a sistat difuzarea posturilor rusești pe teritoriul țării. O altă telespectatoare condamnă decizia autorităților de la Chișinău de a limita propaganda rusească, prin televiziunile rusești, și crede că nu ar fi trebuit să se intervină. Un cuplu din Comrat ne-a mărturisit că urmărește toate posturile rusești și câteva ucrainene. Totuși, capul familiei  îi preferă pe Soloviov și Skabeeva.

Nu s-au conformat legii nici măcar o zi

În Autonomia Găgăuză, câțiva operatori de televiziune prin cablu emit deschis TV rusești, se pare că fără frica de a fi sancționați sau chiar de a se pomeni cu activitatea sistată, sfidând deschis reglementările aprobate de Chișinău. Cel mai mare astfel de operator, susținut de altfel de autoritățile locale și personal de bașcanul Irina Vlah, este S.R.L. OGUZSATLINK. Potrivit platformei online de evidență a companiilor din Republica Moldova, infobiz.md, proprietarul OGUZSATLINK este Stepan Piron, un om de afaceri din Comrat. Desi în 2020 și 2021, compania a înregistrat practic aceleași venituri, profitul total este în scădere. Acest lucru ne determină să concluzionăm că administratorii au investit banii în dezvoltarea rețelei.

 

Am mers la sediul companiei din Comrat, situat pe strada Fediko 41/a, pentru a discuta cu Stepan Piron despre activitatea OGUZSATLINK, dar și despre lista de canale pe care le retransmite.  Explicațiile erau necesare, deoarece compania nu informează transparent despre numărul și numele televiziunilor pe care le include în pachetele oferite clienților. Câteva angajate ne-au confirmat că Stepan Piron este directorul lor, dar au declarat că, la momentul sosirii noastre, șeful lipsea. După ce ne-am prezentat, colegii l-au sunat și i-au spus că „este căutat de jurnaliștii de la Chișinău”. În timp ce așteptam un răspuns de la director, am observat, pe pereții încăperii, mai multe diplome de mulțumire „pentru activitatea prodigioasă”, una dintre care semnată chiar de Irina Vlah, guvernatorul Autonomiei. 

Stepan Piron a refuzat să răspundă la întrebările reporterilor Centrului de Investigații Jurnalistice, motivând că este la o înmormântare. În schimb, a transmis că va lua legătura cu redacția pentru a clarifica nedumeririle. La o lună de la promisiunea lansată, proprietarul OGUSATLINK așa și nu a fost de găsit. „Aici este un jurnalist din Chișinău, vrea să vorbească cu dumneavoastră, dacă este posibil. Bine, bine Simion. El a spus că este la o înmormântare și nu se va putea apropia.  Lăsați datele dumneavoastră. El se va elibera și poate vă va contacta.  Piron Stepan, da? –Da!”, este o descifrare a „negocierilor” cu Piron.

Compania nu are o reputație bună în ceea ce privește transparența și a fost vizată în scandalul din 2021 cu Consiliul Audiovizualului(CA), atunci când, în urma depistării unor abateri, OGUSATLINK a fost amendat. Mai exact, „în cadrul controlului în s. Chirsova, UTA Găgăuzia, a fost identificat un abonat al „Oguzsatlink” SRL. Deci, „Oguzsatlink” SRL retransmite 81 de posturi TV fără actul permisiv (autorizația de retransmisiune) emis de Consiliul Audiovizualului, prin care unui distribuitor de servicii media i se acordă dreptul de a retransmite o ofertă de servicii media audiovizuale. Totodată, a mai fost stabilit faptul că „Oguzsatlink” SRL retransmite postul de televiziune „Первый народный”, care aparține „Ilk halk televizionu” SRL. Din analiza actelor permisive eliberate de Consiliul Audiovizualului se constată că Consiliul nu a eliberat licență de emisie „Ilk halk televizionu” SRL pentru postul de televiziune „Первый народный”, anunța autoritatea din domeniul audiovizualului.

De fapt, administrator al „Oguzsatlink” SRL și „Ilk halk televizionu” SRL este una și aceeași persoană - Stepan Piron, care deținea la acea vreme și Content STV media SRL. Acesta a adresat o cerere prealabilă CA, în care, printre altele, declara că a înțeles parțial sensul sancțiunii „din cauza că decizia ne-a fost expediată doar în limba de stat, fără traducere în limba rusă”.

În cadrul dezbaterilor publice asupra cererii, membrul Consiliului Audiovizualului, Dragoș Vicol, a menționat că este vorba despre lipsa actelor permisive: autorizația de retransmisiune, în primul caz, și, în al doilea caz, este o activitate clandestină, care se desfășoară în lipsa licenței de emisie, – lucru extrem de grav. Totodată, Dragoș Vicol a atenționat distribuitorii de servicii media din Republica Moldova să nu își permită această ilegalitate de a introduce în Oferta de servicii media audiovizuale retransmise posturi de televiziune care nu au licență de emisie eliberată de Consiliul Audiovizualului. La rândul său, membrul Consiliul Audiovizualului, Iulian Roșca, a declarat că natura întrebărilor invocate în cererea prealabilă nu mai ține deja de procedura și de faza în care se examinează problema „Oguzsatlink” SRL și „Ilk halk televizionu” SRL, aceasta fiind epuizată odată cu emiterea deciziei de aplicare a sancțiunii, accentuând că Consiliul Audiovizualului a emis o decizie perfect legală, care se întemeiază pe foarte multe probe incontestabile din toate punctele de vedere, care nu poate fi revăzută categoric. Iulian Roșca a propus ca acești doi agenți economici, care practică activitate economică ilegală, să fie monitorizați, pentru a vedea dacă au de gând să intre în albia legalității.

 

Comportamentul de „stat în stat” al Găgăuziei

Până vara trecută, licențele de emisie, inclusiv pentru operatorii de televiziune prin cablu, se emiteau de camera de licențiere locală, prevedere reglementată de o lege internă din anul 2000, care punea într-o oală toate tipurile de activitate din autonomie: de la cea de comercializare a plantelor, a pesticidelor sau silvicultură până la activitatea de producere a contentului TV.

Anterior, Oficiul Teritorial Comrat al Cancelariei de Stat a depus cerere de chemare în judecată împotriva Guvernatorului Găgăuziei şi Adunării Populare a Găgăuziei cu privire la anularea Legii UTA Găgăuzia despre licenţierea unor activităţi pe teritoriul Găgăuziei nr. 15-IX/II din 07 iulie 2000. Motivul invocat, incompatibilitatea prevederii cu legislația Republicii Moldova. Ulterior, decizia a fost atacată la Curtea Supremă de Justiție. Totuși, în data de 5 octombrie 2022, instanța supremă pune punct epopeii licențelor de emisie oferite abuziv de către camera locală specializată, conform vechii legi, și menține hotărârea primei instanțe. 

După această decizie, Consiliul Audiovizualului urma să verifice situația difuzorilor TV în ceea ce privește respectarea legislației naționale. Liliana Vițu, președintele CA, spune că această misiune este una complicată. Asta, deoarece,  la solicitarea de a prezenta detalii despre companiile din domeniu, Direcția Licențiere din Găgăuzia dă răspunsuri evazive și chiar refuză să ofere informații, invocând faptul că sunt „date cu caracter personal”. „Până anul trecut, înainte de decizia irevocabilă a CSJ, activitatea de licențiere se făcea de Direcția de licențiere și autorizare de acolo. Activitatea acelor instituții nu era reglementată de CA. Iată, începând din toamna trecută, de când există o decizie irevocabilă a CSJ, activitatea de întreprinzător și licențiere a fost anulată. Abia din acest moment, aceste posturi urmau să intre în câmpul de reglementare a CA. Am transmis vreo 4-5 scrisori către Direcția Licențiere din Găgăuzia, i-am rugat să ne prezinte detalii despre cine sunt firmele cu autorizare. Am o primit o listă cu niște denumiri de companii, nimic altceva. Nici măcar nu au au indicat cine este autorizat, cine are licență. După care au refuzat să ne mai dea date, invocând datele cu caracter personal. Am explicat că acest lucru nu poate fi invocat. După care dânșii au refuzat oferirea de informații, pretinzând că au atacat decizia pentru că nu au fost atrași ca terțe, prima dată. Avem un ping- pong cu autoritățile teritoriale în încercarea de a aduce  în câmpul legal situația de acolo”, a declarat pentru Anticoruptie.md Vițu.

Pentru a depista operatorii care încalcă legea șI difuzează conținut ilegal, CA a efectuat mai multe controale de constatare, dar de multe ori localnicii sunt cei care pun bețe în roate. Conform Lilianei Vițu, pentru a constata abaterea, angajații CA trebuie să aibă acces în case. Chiar în situația în care obțin acordul, proprietarii locuințelor refuză să semneze procesul verbal de constatare a abaterii. Mai mult, pentru a crea autorităților competente dificultăți în depistare și sancționare, TV difuzorii nu mai oferă abonaților lista cu posturile TV incluse în pachete, în care se regăsesc și canale rusești interzise. Liliana Vițu spune că CA ar putea ataca în instanță operatorii de rea credință, pentru nerespectarea deciziei Curții Supreme de Justiție.

Lege, dar nu pentru toți

Legea care prevede prevenirea și combaterea dezinformării și a răspândirii informațiilor false în spațiul mediatic, a fost votată în 2 iunie. Documentul se referă la modificarea Codului serviciilor media audiovizuale al R. Moldova și urmărește prevenirea și combaterea tentativelor de dezinformare, care afectează securitatea națională.

În document este stipulat clar că furnizorii de servicii media nu vor difuza, iar distribuitorii de servicii media nu vor retransmite programe audiovizuale de televiziune și de radio cu conținut informativ, informativ-analitic, militar și politic care au fost produse în alte state decât statele membre ale Uniunii Europene, Statele Unite ale Americii, Canada și statele care au ratificat Convenția europeană privind televiziunea transfrontalieră, cu excepția filmelor și a emisiunilor de divertisment care nu au un conținut militarist. De asemenea, furnizorii de servicii media nu vor difuza, iar distribuitorii de servicii media nu vor retransmite programe audiovizuale care, indiferent de proveniența lor, justifică războaiele de agresiune, neagă crimele de război şi crimele împotriva umanității sau incită la ură.

Investigația a fost realizată în cadrul proiectului „Jurnaliștii de investigație împotriva propagandei și dezinformării” desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice, cu suportul International Media Support din Danemarca. 

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii