„Bombe ecologice” pe patru roți. De ce autoritățile vor să introducă taxa de mediu pentru șoferi

Viorica Mija
10/09/2022
Sursa: CIJM

Timp de aproape zece ani, în Republica Moldova au fost importați puțin peste 2000 de catalizatori pentru mașini, o piesă din țeava de eșapament care este una dintre cele mai importante părți ale sistemului de evacuare, responsabilă de reducerea emisiilor de substanțe nocive în atmosferă. Situația pare una catastrofală din moment ce pe drumuri circulă peste un milion de automobile, jumătate dintre care sunt mai vechi de zece ani.  Fosta ministră a Mediului a anunțat anterior că guvernarea PAS își dorește să pună punctele pe „i” în această problemă și va revizui proiectul de lege privind protecția atmosferei, care urmează să-i responsabilizeze pe șoferi, prin introducerea unei taxe de mediu.

Portalul vreauinfo.md oferă informații despre cantitatea de convertori catalitici/catalizatoare/ pentru autoturisme importate în Republica Moldova în ultimii 10 ani. Din datele prezentate de către Serviciul Vamal, vedem că numărul total al acestor piese este într-o disproporție enormă față de cel al automobilelor incluse în Registrul de Stat al Transporturilor. Această discrepanță uluitoare demonstrează că grija pentru sănătatea mediului nu a fost și nu este deocamdată o preocupare majoră pentru autorități.

Astfel, în perioada 2013-2022, doar 37 de companii care oferă servicii de raparație a automobilelor au importat catalizatori. Timp de aproape 10 ani, în țara noastră au ajuns 2281 de catalizatori. Un simplu exercițiu matematic ne arată că niciun procent din mașinile care circulă pe drumuri nu au fost recondiționate în ceea ce privește funcționarea la parametri optimi a catalizatoarelor. Respectiv, gazele pe care le emană în atmosferă sunt deosebit de nocive în majoritatea cazurilor.

 

Conform datelor din Registrul de Stat al Transporturilor, prezentate de Agenția Mediului, în anul 2021 numărul de automobile înregistrate în Republica Moldova a ajuns la 717 000 de unități, cu 38 900 de unități mai mult față de anul 2019. Această creștere este una record pentru țara noastră și este cu 30 la sută mai mare decât media generală din ultimii cinci ani. Această tendință este menținută și în 2022, atunci când în prima lună a anului au fost importate peste 3 000 de automobile, record absolut pentru luna ianuarie.

Actualmente, în Republica Moldova transportul auto este una dintre cele mai importante surse de poluare ale aerului atmosferic cu substanțe toxice.

Cantitatea de emisii de poluanți de la sursele mobile a constituit 322,3 mii tone în anul 2017, de 2 ori mai mut decât în anul 2010. Această creștere este cauzată de majorarea permanentă a numărului unităților de transport (terestru, feroviar, naval) de la 557,5 mii unități care erau înregistrate în a. 2010 până la peste 950 mii unități și 5 aeronave civile, înregistrate în anul 2020.


Se observă că, în ultimii 11 ani, se menține o tendință stabilă a cantităților de poluanți în aerul atmosferic, cu excepția monoxidului de carbon care a înregistrat o cantitate maximă de 225,9 mii tone în anul 2017. 

Pentru anul 2020, conform ultimelor date oferite de către Biroului Național de Statistică, se observă că cea mai mare cotă îi revine monoxidului de carbon.

Ministerul Mediului a propus revizuirea proiectului de lege care se află pe masa deputaților și ntroducerea unei taxe de mediu pentru automobilişti.

Această taxă ar urma să fie plătită la momentul trecerii inspecției tehnice anuale, iar calculul acesteia se va face în baza volumului de emisii nocive al fiecărui vehicul în parte.

„Această practică există în țările europene și, prin urmare, proprietarii de mașini de acolo sunt interesați în primul rând să se asigure că există o piesă numită catalizator care captează aceste emisii”, a declarat ministra interimară a Mediului Iuliana Cantaragiu.

Totodată, Cantaragiu a menționat că, odată cu introducerea unei taxe de mediu pentru vehicule, șoferii vor fi mai responsabili.

„Pentru a introduce taxe de poluare, taxe de carbon le zic la emisiile de la fiecare transport. Ideea mea, de exemplu, pe care am comunicat-o și atunci când a început să se elaboreze proiectul de lege privind protecția atmosferei, care astăzi este în parlament, deci, el a trecut de prima lectură, dar vrem să-l revizuim, să vedem dacă e cazul și de mai îmbunătățit. Acolo a fost introdusă prevederea aceasta privind verificarea, pentru că până acum nu există, în legea veche nu există obligația de a verifica sursele mobile, adică transportul, emisiile la transport și de a le taxa, să zic așa. Ca să înțelegem, taxa asta de mediu este ca o măsură de responsabilizare a proprietarilor de autovehicule și ideea mea este, de exemplu, atunci când mă duc eu să fac revizia tehnică în fiecare an la stațiile de verificare, când îmi măsoară emisiile, punem plafon ce emisii pot eu să generez și, în funcție de emisii, așa taxe plătesc. Asta este practica și în țările europene și astfel pe proprietari îi determină, în primul rând, să aibă grijă, există o piesă numită catalizator, care captează aceste emisii, că asta-i piesă de consum, s-o schimbe sau să întrețină mașinile astfel ca ele să aibă mai puține emisii sau să și le schimbe la timp”, a punctat Cantaragiu pentru Europa Liberă.

Doar șase țări din cadrul Uniunii Europene nu au introdusă taxa pentru mașinile de import cu parametri de poluare mari. Este vorba de Bulgaria, Estonia, Ungaria, Lituania, Polonia și Slovacia.

Acest material este realizat în cadrul campaniei de promovare organizată de către A.O. „Juriștii pentru Drepturile Omului” și este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Britanică și implementat de Internews în Moldova și Freedom House, care are ca scop promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice. Conținutul acestui material nu reflectă în mod necesar viziunea Ambasadei Britanice, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

Viorica Mija
10/09/2022



Follow us on Telegram

Comentarii