Intersecțiile morții. Care sunt cele mai periculoase străzi din municipiul Chișinău

Viorica Mija
10/03/2023
Colaj CIJM

În luna februarie 2023 a fost atins punctul critic la capitolul accidente rutiere cu consecințe fatale, iar faptul că victime ale conducătorilor auto fără scrupule au devenit chiar copiii a scandalizat opinia publică. Șoferii nedisciplinați au fost declarați „pericol public”, iar autoritățile au anunțat „vânătoarea” lor. Mai mult, la începutul lunii martie au fost înăsprite sancțiunile pentru un șir de încălcări. Astfel, chiar și micile depășiri ale vitezei s-ar putea încheia cu suspendarea permisului pentru cei care preferă să apese pe accelerator în loc să respecte legea.

Statistica funebră a unei luni

Drumurile din țară, dar și cele din capitală, au fost scena unor tragedii care puteau fi evitate dacă participanții la trafic circulau după toate „canoanele” circulației rutiere. În data de 23 februarie, în apropiere de comuna Stăuceni, doi biciclişti, ambii în vârstă de 12 ani şi echipaţi corespunzător cu costume vizibile şi căşti, au fost loviţi de un Opel. Copiii erau campioni și vicecampioni la ciclism. În urma coliziunii, unul dintre copii a murit la spital, fără a-și reveni din comă, iar cel de-al doilea a fost supus intervențiilor chirurgicale.

Tragedia a avut o rezonanță mare, societatea civiă cerând implicarea autorităților și oprirea dezmățului de pe șosele. Atunci,  Ministerul de Interne a atenționat participanții la trafic că nu mai tolerează încălcări ale regulilor rutiere și a solicitat Poliției naționale intensificarea măsurilor de supraveghere și control pe drumurile publice.

„Este important pentru societatea noastră să avem drumuri sigure să putem merge pe jos, cu masina sau cu bicicleta într-un mediu în care să nu fim pândiți de pericole, pe care acum le întâlnim la tot pasul. Îi atenționez pe șoferii inconștienți care urcă băuți la volan, se droghează, vorbesc la telefon, merg cu viteză, fără să le pese de cei din jur, că vor răspunde pentru încălcările pe care le fac în fața poliției naționale și a instanțelor de judecată. Nu ne mai putem permite să piară oameni pe drumurile noastre publice”, a declarat Ana Revenco, ministrul de interne, în contextul în care în ultimele săptămâni au avut loc mai multe tregedii pe drumurile publice.

Avertismentele autorităților nu au oprit însă șirul de accidente fatale. Pe 25  februarie, o tânără de 19 ani a murit, după ce a fost lovită de un automobil. Tot în luna februarie, un polițist în vârstă de 23 de ani a decedat în urma unui grav accident rutier produs în capitală. Polițistul activa de 2 luni în cadrul Inspectoratului de Poliție Ialoveni. Acesta conducea un automobil de model „Toyota Corolla”. În timpul deplasării pe șos. Muncești, din direcția localității Sîngera, polițistul a pierdut controlul asupra volanului și a derapat de pe carosabil, tamponându-se într-un copac.

Cele mai periculoase străzi din municipiul Chișinău

Din cele trei tragedii pe șoselele din țară, două s-au produs în muncipiul Chișinău. În general, străzile capitalei au devenit capcane pentru participanții la trafic. Conform portalului vreauinfo.md, unele străzi pot fi incluse într-o listă neagră a celor mai periculoase tronsoane pentru circulație.Conform Legii nr. 982/2000 privind accesul la informație, au fost solicitate informații de interes public despre locatiile din municipiul Chișinău cu cele mai multe accidente înregistrate în perioada 2021-2022, dar și detalii despre gravitatea accidentelor, cu indicarea adreselor exacte. Răspunsul primit de la Inspectoratul Național de Patrulare al Inspectoratului General de Poliție confirmă faptul că pe traseele municipale există „puncte nevralgice”. Astfel, conform datelor generate de Sistemul informațional automatizat ”Registrul accidentelor rutiere”, în perioada 2021-2022, cele mai multe accidente rutiere au avut loc în perimetrul străzilor: Ștefan cel Mare, Uzinelor, Dacia, Ion Creangă, Mircea cel Bătrîn, Vadul lui Vodă și Calea ieșilor. Aceste tronsoane sunt locurile cu cel mai mare risc de producere a accidentelor rutiere.

 

Primele măsuri: amenzile pentru vitezomani, mărite

Șoferii care încalcă regulile de circulație vor fi sancționați mai dur. Un proiect de lege în acest sens a fost adoptat de Parlament. Noile prevederi au scopul de a responsabiliza conducătorii auto și de a crește nivelul de siguranță a traficului rutier, prin reducerea numărului de accidente.

Una dintre prevederile inițiativei legislative este  suspendarea dreptului de a conduce mijloace de transport pe un anumit termen, în cazul în care șoferii depășesc limita de viteză cu peste 60 de km/h. Totodată, vor fi sancționați mai dur conducătorii care nu oferă prioritate pietonilor, care traversează strada regulamentar.

Depășirea vitezei de circulație stabilită pe sectorul respectiv de drum de la 10 la 20 km/oră se sancționează cu amendă de la 12 la 18 unități convenționale cu aplicarea a 3 puncte de penalizare.  

Depășirea vitezei de circulație stabilită pe sectorul respectiv de drum de la 20 la 40 km/oră se sancționează cu amendă de la 18 la 24 unități convenționale cu aplicarea a 4 puncte de penalizare. 

Depășirea vitezei de circulație stabilită pe sectorul respectiv de drum de la 40 la 60 km/oră se sancționează cu amendă de la 30 la 36 unități convenționale cu aplicarea a 5 puncte de penalizare cu suspendarea exercitării dreptului special de a conduce mijloace de transport pe un termen de la 30 la 45 de zile.

Depășirea vitezei de circulație stabilită pe sectorul respectiv de drum de la 60 la 80 km/oră se sancționează cu amendă de la 45 la 50 de unități convenționale cu aplicarea a 6 puncte de penalizare cu suspendarea exercitării dreptului special de a conduce mijloace de transport pe un termen de la  60 la 75 de zile.

Depășirea vitezei de circulație stabilită pe sectorul respectiv de drum mai mult de 80 km/oră se sancționează cu amendă de la 75 la 100 de unități convenționale cu aplicarea a 7 puncte de penalizare cu suspendarea exercitării dreptului special de a conduce mijloace de transport pe un termen de la 90 la 105 zile.

Depășirea repetată a vitezei de circulație stabilită la alin.(3), în cursul aceluiași an calendaristic, se sancționează cu amendă de la 100 la 150 unități convenționale cu aplicarea a 6 puncte de penalizare cu suspendarea exercitării dreptului special de a conduce mijloace de transport pe un termen de la 90 la 120 de zile.

Depășirea repetată a vitezei de circulație stabilită la alin.(4) și (5), în cursul aceluiași an calendaristic, se sancționează cu amendă de la 150 la 200 unități convenționale cu suspendarea exercitării dreptului special de a conduce mijloace de transport pe un termen de la 150 la 180 de zile.

De asemenea, vor fi sancționați contravențional și proprietarii mijloacelor de transport, care refuză sau se eschivează să comunice identitatea persoanei căreia i-a fost încredințată conducerea vehiculului și a încălcat regulile de circulație. Autorii au mai propus diminuarea unor sancțiuni. De exemplu, șoferii care nu vor respecta marcajul rutier se vor alege doar cu un avertisment, aceasta fiind o opțiune pe lângă amendă. Proiectul de lege a fost elaborat de Ministerul Afacerilor Interne și a fost votat în a doua lectură de 54 de deputați. 

Acest material este realizat în cadrul campaniei de promovare organizată de către A.O. „Juriștii pentru Drepturile Omului” și este parte a proiectului „Presa în sprijinul democrației, incluziunii și responsabilității în Moldova” (MEDIA-M), finanțat de USAID, Ambasada Britanică și implementat de Internews în Moldova și Freedom House, care are ca scop promovarea dezvoltării mass media independente și profesioniste, și crearea unui sector media mai rezistent la presiunile politice și economice. Conținutul acestui material nu reflectă în mod necesar viziunea Ambasadei Britanice, USAID sau a Guvernului Statelor Unite.

Viorica Mija
10/03/2023




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii