Media Policy Forum: „Mass media și sectorul publicitar din Republica Moldova sunt concentrate în mâinile câtorva persoane”

Mariana Colun
13/03/2018
Foto: CIJM

Mass media și sectorul publicitar din Republica Moldova sunt concentrate în mâinile câtorva persoane, lipsește o viziune strategică de dezvoltare a domeniului mediatic, iar propaganda și știrile false îi lipsesc pe cetățeni de acces la o gamă variată de păreri. Declarații în acest sens au făcut, marți, 13 martie, în cadrul Media Policy Forum 2018: Provocări, Perspective și Traseul spre Libertatea Mass-Media în Moldova, jurnaliști, reprezentanți ai societății civile, experți și ambasadori. 

Andrian Candu (dreapta). Foto: CIJM

În cadrul evenimentului, organizat la Chișinău de Freedom House in Moldova și Black Sea Trust for Regional Cooperation, speakerul Andrian Candu a precizat că provocările legate de dezvoltarea mass-mediei în Moldova sunt pe agenda politică a Parlamentului. „Din câte înțeleg, foarte curând va fi gata deja proiectul noului Cod al Audiovizualului, concepția de dezvoltare a mass-mediei, dar urmează și alte norme legate de accesul la informație, și legea cu privire la presa scrisă, presa online și tot ceea ce înseamnă securitatea informațională”, a declarat Andrian Candu. Oficialul s-a referit și la aspectul financiar al industriei mass-media, subliniind că piața din Republica Moldova nu este suficient de mare pentru dezvoltarea sectorului mediatic. În primul rând, presa, ca oricare altă industrie, este o afacere, și dacă nu poți să susții o afacere, respectiv nu poți s-o dezvolți. Ca să fie o afacere profitabilă, trebuie să ai și o piață de desfacere sau o piață comercială. Să nu uităm că în Republica Moldova, cu regret, piața media la ora actuală este undeva 9-10 milioane de euro pe an. Luați și împărțiți aceste 9-10 milioane de euro la cele 12 luni calendaristice, la cele între 10 și 40 de posturi TV și radiodifuzori și vedeți cât revine din toată piața de publicitate unei televiziuni. Veți vedea că, de fapt, nu poți face televiziune cu acești bani. Am foarte mari speranțe că foarte curând va fi gata legislația în tot ceea ce înseamnă încurajarea investitorilor care să vină în domeniul media”, a subliniat președintele Parlamentului.

De partea cealaltă, Petru Macovei, director executiv al Asociației Presei Independente, a criticat atitudinea autorităților față de dezvoltarea sectorului mass-media din Republica Moldova. „Autoritățile noastre, și cele de acum, și cele precedente, au învățat cu foarte mult succes să mimeze anumite procese și nu doar pe segmentul mediatic, ci și în economie, și în sectorul judiciar. Din păcate, rezultate sunt mai puține. Pe segmentul mediatic, în Republica Moldova evoluții nu prea sunt, iar ceea ce există, anumite puncte bune, nu au o viziune strategică. Asta le lipsește autorităților”, a punctat Petru Macovei.

Ambasadorul SUA, James Pettit (stânga). Foto: CIJM

Excelența Sa James Pettit, Ambasadorul Statelor Unite ale Americii în Moldova, a scos în evidență importanța libertății presei în anul electoral în care ne aflăm și efectele nocive ale propagandei. „Democrațiile sănătoase au nevoie de un mediu prosper al presei independente, astfel încât cetățenii să poată analiza în mod critic pozițiile candidaților. Cunoaștem cu toții provocările - sectoarele mediatic și publicitar ale Republicii Moldova sunt concentrate în mâinile câtorva persoane. Această situație îi lipsește pe cetățenii țării de acces la o gamă variată de păreri, conservează propaganda internă, și lipsește canalele independente de resurse financiare pentru supravieţuire. În același timp, Moldova, ca multe alte țări din vest, este în fața unei provocări serioase, cauzate de propaganda externă, care erodează încrederea în instituțiile democratice”, a conchis ambasadorul SUA în Moldova.

Omologul său din partea Uniunii Europene, Peter Michalko, a subliniat angajamentele ce țin de domeniul mass-media, pe care și le-a asumat țara noastră când a semnat Acordul de Asociere. „Existența mass-mediei libere și independente este necesară pentru fiecare societate democratică. Pentru informarea cetățenilor, pentru ca cetățenii să poată lua deciziile importante în toate domeniile vieții, este important ca informația să ajungă la ei și acest rol îi revine mass-mediei. Pentru asta libertatea presei este una dintre libertățile fundamentale. În agenda de asociere sunt definite prioritățile cheie care țin de libertatea de exprimare și pluralismul mass-mediei. Republica Moldova și-a luat angajamentul de adaptare a legislației, pentru alinierea la standardele europene”, a declarat ambasadorul UE în Moldova.

Nadine Gogu. Foto: CIJM

Nadine Gogu, directoare executivă a Centrului pentru Jurnalism Independent, a remarcat că în ultimii patru ani țara noastră nu doar nu a înregistrat progrese la capitolul mass-media, ci putem vorbi chiar despre regrese. „Vorbim aici despre concentrarea mass media, fake news, propagandă internă și externă, acces limitat la informație, în special pentru jurnaliștii de investigație, o piață media slabă și o piață a publicității slabă și monopolizată. Dacă ar fi să comparăm situația din Moldova cu cea din celelalte state din Parteneriatul Estic, pe alocuri stăm mai bine, pe alocuri stăm mai prost. În același timp, implicarea politicului în politicile editoriale este foarte mare în Republica Moldova, fie că vorbim despre politicieni care influențează anumite redacții, fie că vorbim despre politicieni care dețin anumite trusturi media”, a concluzionat Nadine Gogu.

Media Policy Forum 2018: Provocări, Perspective, și Traseul spre Libertatea Mass-Media în Moldova a întrunit liderii din cadrul societății civile, mass-media independente, instituțiilor guvernamentale și comunității internaționale a donatorilor pentru a analiza ideile de politici pentru crearea unui ecosistem mai transparent și mai responsabil între mass-media și instituțiile guvernamentale din Moldova.

Mariana Colun
13/03/2018

Comentarii