Raport de țară al PDM: Ultimii doi ani de guvernare sunt un succes. Expert: „E un pamflet cu date eronate”

Anticoruptie.md
15/06/2018

Trăim din ce în ce mai bine, oamenii sunt mai optimiști, au tot mai multă încredere în autorități, salariile au crescut cu 30 la sută în ultimii doi ani, tarifele pentru utilităţi au scăzut simţitor, medicamentele s-au ieftinit de aproape două ori, iar lupta cu flagelul corupției este din ce în ce mai eficientă. Așa arată viața oamenilor în Republica Moldova dacă e să credem datele unui raport, trimis pe adresa Centrului de Investigații Jurnalistice, în care Partidul Democrat își etalează reușitele și prezintă ultimii doi ani de guvernare drept un mare succes. Solicitat de reporterul portalului anticoruptie.md, Vitalie Gamurari, purtătorul de cuvânt al formațiunii politice, a admis că documentul a fost pregătit de PD pentru a fi prezentat partenerilor occidentali. Experți califică documentul drept „un pamflet, plin de manipulări și date eronate”.

Fără a face trimitere la vreun studiu, autorii raportului spun că cetățenii țării noastre o duc tot mai bine și au tot mai multă încredere în guvernare. „Până la sfârșitul anului 2017, nivelul optimismului social a revenit la rate încurajatoare. Numărul de optimiști, 34% din populație, depășește cu 14% numărul pesimiștilor, 20% din populație. În plus, acum 22% din populație consideră că direcția în care se îndreaptă țara este cea corectă, în comparație cu doar 8% la începutul anului 2016. Principalele preocupări exprimate de popor sunt predominant legate de situația economică și bunăstare (salarii, pensii, locuri de muncă etc.), în timp ce corupția și-a redus semnificativ importanța în răspunsurile respondenților”, se arată în document.

În document se mai spune că în ultima perioadă a crescut încrederea oamenilor în PDM, asta chiar dacă ultimul Barometru al Opiniei Publice, din luna mai curent, arată că 62,6% dintre cei chestionați nu au deloc încredere în formațiunea condusă de Vladimir Plahotniuc, în timp ce doar 2,8% au foarte multă încredere, iar 13,3% au o oarecare încredere. „Modificarea percepției populației asupra mediului politic este graduală, totuși tendințele sunt în favoarea guvernului condus de PDM. Cele trei figuri politice asociate cu puterea - premierul Pavel Filip, președintele Parlamentului, Andrian Candu, și președintele PDM, Vlad Plahotniuc - au înregistrat rate de aprobare în creștere de 36%, 24% și 21% în februarie 2018, în comparație cu 13 %, 8% și 4% la începutul anului 2016”, spune raportul. Această constatare este însă contrazisă de Barometrul Opiniei Publice din luna mai, care arată că majoritatea cetățenilor chestionați nu au deloc încredere în Pavel Filip, Andrian Candu și Vladimir Plahotniuc (53%, 61,1%, 68,4%).

Autorii raportului se mai laudă că în martie 2016, Guvernul și Parlamentul, conduse de PDM, au demarat mai multe reforme, incluse în „Foaia de parcurs a Guvernului și Parlamentului”, printre care lupta împotriva corupției, reforma Procuraturii, reforma administrației publice, a sectorului bancar etc. Aceștia nu au pomenit însă despre faptul că unele dintre aceste reforme au fost începute de predecesorii lor, iar la anumite etape au fost chiar stopate de PDM. „Guvernul și Parlamentul au semnat în iunie 2017 o nouă foaie de parcurs cu măsuri care urmează să fie puse în aplicare până la sfârșitul anului. Această nouă foaie de parcurs include reformele întreprinse în baza Acordului de asociere și a Acordului cu FMI, care reprezintă condițiile preliminare pentru accesarea asistenței financiare de 120 de milioane de dolari, precum și măsurile și programele promovate de actualul Guvern (bilete de masă, programul „Prima Casă” etc.)”, spune raportul. 

PDM se mândrește și cu reforma administrației publice. „Una dintre reformele centrale întreprinse de Guvern este cea a administrației publice, care se desfășoară în mai multe etape. Scopul general al reformei administrației publice centrale și locale este de a aduce mai multă eficiență în funcționarea instituțiilor și de a oferi servicii mai bune cetățenilor. La elaborarea și implementarea acestei reforme, Guvernul se bazează pe studii și recomandări din partea experților și instituțiilor europene”, conform raportului. Însă și această constatare a democraților este combătută de experții independenți. Astfel, un studiu prezentat în luna ianuarie a acestui de către experții de la IDIS Viitorul relevă că reforma administrației publice este realizată mai mult pe hârtie decât în realitate, în condițiile în care au fost implementate doar 29% din măsurile preconizate, iar 12% parțial au fost realizate în perioada 23 decembrie 2016 – 30 noiembrie 2017. Experții constată că procesul de reformare a administrației publice deviază de la cerințele referitoare la transparență, implicare și participare a părților interesate. Consultarea publică a inițiativelor și proiectelor de acte normative pentru realizarea reformei se limitează, în mare parte, doar la publicarea acestora pe pagina web particip.gov.md, fără informarea direcționată și discutarea lor cu toți cei interesați, cu subiecții ce vor fi afectați de aceste acte, cu asociațiile reprezentative (Congresul Autorităților Locale din Moldova), cu experți și alte părți interesate. Reforma ministerelor, precum și reforma unor autorități și instituții publice, la fel, comportă anumite rezerve la capitolul transparență și impact. Nu a fost făcută publică și nu cunoaștem despre analiza care a stat la baza noii structuri a Guvernului, criteriile de comasare a ministerelor și evaluarea impactului acestor optimizări. Totodată, proiectul Hotărârii Parlamentului pentru aprobarea Listei ministerelor nu a fost supus consultărilor publice, au mai subliniat experții IDIS Viitorul.

Moratoriul din 2016 asupra controalelor efectuate de instituțiile statului este prezentat la fel ca un succes, care a ajutat sectorul de afaceri să se dezvolte. Ce nu au menționat lobby-știi democraților e că în timpul moratoriului au crescut restanțele la salarii și s-a majorat numărul accidentelor grave la locul de muncă. O anchetă a Centrului de Investigații Jurnalistice din ianuarie 2017 a scos la iveală că la câteva luni de la finalizarea moratoriului asupra controalelor la agenții economici, Executivul, la propunerea căruia a fost inițiat, nu a venit cu niciun fel de argumentare economică a beneficiilor eliminării controalelor pentru jumătate de an. „Datele statistice arată că în perioada moratoriului s-a majorat numărul accidentelor la locul de muncă, față de aceeași perioadă a anului precedent, iar restanțele la salarii în diferite instituții de stat aproape că s-au dublat. Dacă pentru agenţii economici, sufocaţi de controalele deseori abuzive ale instituțiilor statului, moratoriul a fost o „gură de oxigen”, apoi pentru mulți salariați, ale căror drepturi au fost încălcate, căutarea dreptății a constituit o adevărată corvoadă”, se mai arată în investigație.

O altă realizare cu care se laudă autorii raportului este crearea Agenției Servicii Publice, prin absorbția altor cinci entități, care ar reduce timpul și banii pe care îi cheltuie cetățenii pentru a obține anumite acte. Anterior, experții au numit proiectul respectiv periculos, dat fiind faptul că statul nu poate delega unei întreprinderi astfel de atribuții, iar Inspecția Financiară și Curtea de Conturi au stabilit în repetate rânduri că ÎS CRIS Registru este gestionată prost și fraudulos. O anchetă din aprilie 2017 a Centrului de Investigații Jurnalistice a scos la iveală că Serghei Răilean, directorul Agenției, a devenit vecin cu prim-ministrul democrat, după ce, potrivit unor surse, în 2016 l-a cununat pe fiul mai mare al lui Filip.

Autorii documentului își atribuie și un șir de realizări obținute din banii statului sau ai statului vecin. Un exemplu în acest sens este programul „Drumuri bune pentru Moldova”, în cadrul căruia, pe parcursul anului 2018 vor fi reabilitate peste 1000 de km de drum, din bani publici. „Moldova a înregistrat întârzieri constante în reabilitarea drumurilor în timpul guvernelor anterioare, în ciuda faptului că a alocat fondurile necesare. Președintele PDM, Vlad Plahotniuc, a solicitat o analiză cuprinzătoare a acestor întârzieri. Ca rezultat, aproximativ 20 de kilometri de drumuri au fost reparate în 2017, multe cu ajutorul unor parteneri externi. În 2018, Partidul Democrat din Moldova a lansat un proiect cuprinzător privind reabilitarea și repararea drumurilor în peste 1240 de unități administrative”, se arată în raport, fără a menționa că banii alocați pentru acest proiect nu vin de la PD, ci din impozitele plătite de cetățeni. În același timp, autorii raportului fac trimitere la reparațiile în 83 de grădinițe, care au avut loc în 2017, atribuindu-și meritul pentru susținerea cu patru milioane, care a venit de la Guvernul României.

În raport se mai spune și despre recuperarea banilor din frauda bancară, prezentându-se cifre eronate. „Până în septembrie 2016, Procuratura Anticorupție și Centrul Național Anticorupție au reușit să trimită în judecată cauze penale în care prejudiciul este estimat la circa 7,7 miliarde de lei (sau 59% din miliardul de dolari furat)”, se arată în documentul PD. Recent, Adriana Bețișor, adjuncta procurorului șef al Procuraturii Anticorupție, a declarat că Procuratura a expediat în instanța de judecată cauze penale cu identificarea beneficiarilor finali, în cadrul cărora a fost deja investigat cu certitudine un prejudiciu de doar 5,6 miliarde de lei, adică cu două miliarde mai puțin decât suma afișată de democrați.

În raport se mai spune că Guvernul de la Chişinău a îndeplinit deja toate condiţiile pentru ca prima tranşă din ajutorul macrofinanciar de 100 de milioane de euro din partea Uniunii Europene să fie acordată. Asta chiar dacă oficialii europeni au reiterat că banii vor fi debursați doar după îndeplinirea condiţiilor. Democrații mai afirmă că numărul locurilor de muncă a crescut cu 30 la sută în ultimii doi ani, iar prețul la unele medicamente s-a redus cu 40%. „Dacă ne uităm la numărul de locuri de muncă create în raport cu populația, Moldova se situează pe locul șase în lume, devenind cea mai nouă destinație emergentă pentru investiții. Se atestă revitalizarea economiei ca urmare a reformelor structurale și a eliminării schemelor de corupție care au afectat în trecut Moldova. Astfel, Moldova a devenit mai credibilă în ochii partenerilor noștri externi”, se arată în document.

Lobby-știi PD au făcut trimitere și la reformele lansate în domeniul justiției și în Procuratură, precum și adoptarea pachetului de integritate, care ar fi permis începerea unei ofensive adevărate împotriva corupției, fără a menționa că anume PD a pus piedici în adoptarea legilor respective. Şi la capitolul libertatea presei totul pare perfect dacă e să-i credem pe autorii raportului. Ei afirmă că legislația actuală este cheia pentru limitarea concentrării proprietății mass-media și pentru garantarea pluralismului, asta chiar dacă liderul PD, neoficial, conduce cel puțin patru televiziuni și mai multe site-uri de știri.

Expert: „Autorii raportului au uitat că pe parcursul acestor doi ani de guvernare excelentă Moldova a căzut în majoritatea clasamentelor internaționale”

Pe lângă faptul că autorii nu înțeleg diferența dintre procente și puncte procentuale, nu înțeleg diferența dintre indicatori nominali și cei reali, că nu dau referințe care anume sondaj al opiniei publice îi definește așa de sustinuți de populație, de transferul imaginii FMI și BM prin fotografii asupra unor constatări false, se face referință la legile care au fost elaborate mai multi ani în urmă și blocate exact de dânșii, dar adoptate doar după ce au curățit toți concurenții politici le dau drept meritul lor, nu se spune nimic că majoritatea inițiativelor cu care au venit în ultimul timp merg în contrasens cu interesul public, se legalizează în diferite metode banii fraudați ca să nu fie confiscați de pe conturi în străinătate și raportul se numește «Doi ani de succese în gurernare». Un singur lucru m-a amuzat, că pe prima pagină instituția prezidențială este descrisă ca una cu atribuții ceremoniale, și nu una care poate dizolva Parlamentul, una care semnează tratate internaționale, care are atribuții în domeniul apărării statului, numește în funcții publice, împiedică promovarea judecătorilor compromiși etc. De asemenea, ei au uitat că pe parcursul acestor doi ani de guvernare excelentă Moldova a căzut în majoritatea clasamentelor internaționale”, a comentat președinta Transparency International Moldova, Lilia Carașciuc.

Veaceslav Negruța: „E un raport de unică folosință”

Veaceslav Negruța, ex-ministrul Finanțelor, a numit raportul PD o sinteză de teze pe care unii de aici și-ar dori să le plaseze și să fie acceptate/crezute de către unii din afară. „Din păcate, lucrurile în realitate stau altfel și de atât, cel mai probabil, acest „raport” nu este prezentat aici, pe intern. Nici societății, nici partenerilor de dezvoltare care cunosc realitățile nu din rapoarte scrise cu bugete mari și pentru șlefuire de imagini pentru comanditari. Se vede de la o poștă că cei care au scris asta sunt departe de analize economice, de situația de aici și de analize cauze-efect. Să nu simți diferențe între procente și puncte procentuale - asta e grav. La fel de gravă este și încercarea de transpunere de imagine a unor structuri internaționale prin folosirea lor pentru a pretinde credibilitate. Atâta timp cât și cei cărora li se atribuie merite nu cunosc prea multe despre acest „raport” putem spune că menirea lui este de a fi prezentat în afară, celor care au auzit despre Moldova puțin sau deloc. Minciuna, oricât de frumos și bogat ar fi împachetată, oricum minciună rămâne, iar când eforturile partenerilor, ale sectorului privat, inclusiv eforturile financiare, sunt prezentate/atribuite ca efort al autorităților, devine și mai trist. Per total, cred că e cel mai scump pamflet realizat de autorități pentru și în interesul unui îngust cerc de beneficiari pentru a fi distribuit unui cerc restrâns de cititori. Evident, dacă va fi citit”, a concluzionat Veaceslav Negruța.

Puteți vedea întregul document, mai jos.

 

Anticoruptie.md
15/06/2018

Comentarii