Air Moldova a fost pusă pe butuci pentru a fi dată la preț redus, spun experții. Detalii noi despre administratorul Civil Aviation Group SRL

Anticoruptie.md
04/10/2018
Foto: Air Moldova

Centrul Analitic Independent „Expert Grup” afirmă că Air Moldova ar fi fost gestionată ineficient în mod intenționat, cu scopul de a o aduce în prag de faliment pentru a fi privatizată la preț redus. Organizația a cerut joi, 4 octombrie, autorităților să efectueze o investigație pentru a stabili dacă îndatorarea companiei a fost rezultatul condițiilor dificile și competiției sporite de pe piață sau intenția unor grupuri de interese. 

„Agenția Proprietății Publice a anunțat la 2 octombrie 2018 despre privatizarea cu succes a Întreprinderii de Stat Air Moldova. Cea mai mare întreprindere de stat din Moldova, după volumul vânzărilor, a fost privatizată contra unui preț de 50 milioane de lei, cu asumarea de către investitor a datoriilor companiei de peste 1,2 miliarde de lei”, se meționează într-o analiză a centrului.

Analizând procedura de privatizare a companiei, experții menționează că aceasta seamănă mai curând un exercițiu de rutină fără însemnătate pentru public.

„Un șir de acțiuni arată lipsa de bună intenție din partea autorităților de a privatiza compania Air Moldova prin aplicarea unor standarde minime care ar urma interesul suprem al statului și al cetățenilor și nu al unor interese comerciale înguste:

● Privatizarea a avut loc fără desemnarea unui consultant financiar individual, așa cum prevede legislația în cazul unui bun de o importanță deosebită. Air Moldova a înregistrat vânzări de 2,9 miliarde de lei în 2017, în creștere cu 9% față de 2016. La finele lunii mai 2018, compania deținea active în valoare de 1,06 miliarde de lei.

Air Moldova este indiscutabil un bun de o importanță deosebită pentru economia Moldovei. Conform legislației, bunurile de o importanță deosebită pentru economia națională se privatizează prin concurs investițional, în bază de proiect individual, cu suportul unui consultant financiar independent.

Prin urmare, nu se știe de ce nu s-a recurs la o abordare individuală, cu adoptarea unei decizii separate de Guvern pentru privatizarea companiei, fapt care ar fi creat condiții pentru un control sporit din partea publicului.  

● Lipsește o argumentare clară cu privire la valoarea tranzacției. Hotărârea cu privire la organizarea și desfășurarea concursurilor comerciale și investiționale de privatizare a proprietății publice stabilește procedura de privatizare care include, printre altele, determinarea prețului de vânzare, necesitatea elaborării caietului de sarcini și a comunicatelor informative cu privire la companiile scoase spre privatizare.

Hotărârea nu indică modul de stabilire a prețului sau mecanismele ce trebuie aplicate în cadrul campaniei de comunicare. Până la momentul de față, nu există evidența că a fost efectuată o evaluare independentă care să confirme faptul că valoarea de 50 milioane de lei este una justă pentru o companie de calibrul precum Air Moldova.

● Comunicarea despre privatizare creează impresia că nu s-a urmărit provocarea interesului investitorilor pentru a stimula concurența.

Caietul de sarcini și celelalte documente nu au fost traduse în limbi străine, iar promovarea anunțului s-a limitat la comunicatele oficiale plasate pe pagina web a Agenției Proprietății Publice, ca să nu mai vorbim de perioada extrem de restrânsă pentru analiza documentelor din partea potențialilor investitori.

● Privatizarea are loc după acumularea unui volum imens de datorii în condiții dubioase. Involuțiile financiare ale companiei în perioadă de expansiune economică și o creștere robustă a cererii din partea consumatorilor sunt greu de justificat.

Deși situațiile financiare ale companiei pentru ultimii cinci ani indică o creștere rapidă a veniturilor, în medie cu 25% anual, compania a întâlnit dificultăți majore la transformarea veniturilor respective în profit, înregistrând pierderi considerabile pe parcursul ultimilor ani.

Performanța financiară slabă în ani consecutivi a dus la supra-îndatorarea companiei. Raportul datoriilor la active a crescut în ritm extrem de rapid de la 69% în 2014, către 122% în mai 2018. În doar cinci ani, Air Moldova a înregistrat datorii noi în valoare de peste 625 mil. de lei.

Curtea de Conturi a atenționat în repetate rânduri despre riscurile creșterii nivelului de îndatorare al companiei Air Moldova, fapt ce putea crea „premise de încasare forțată a patrimoniului statului”.

Într-un alt raport se menționează că Air Moldova „nu a efectuat un control riguros asupra executării, conform obligațiilor și în termenele stabilite, a contractelor încheiate [...] ceea ce a cauzat formarea creanțelor cu risc înalt de nerecuperare”.

● Persoana juridică ce va prelua compania Air Moldova a fost fondată la 23 august 2018, și dispune de un capital social subscris de 500.000 de lei. Nu se cunoaște dacă persoana juridică respectivă, deținută în proporție de 49% de către „Blue Air Aviation” și 51% de către doua persoane fizice, deține resursele necesare pentru stingerea datoriilor acumulate la Air Moldova și care sunt termenele de stingere a datoriei.

● În ultimii ani, Air Moldova a încălcat în mod evident prevederile legale privind dezvăluirea informației. Pe pagina web a Air Moldova, ultimul raport financiar disponibil este pentru primele nouă luni ale anului 2016, rapoartele de audit fiind inexistente începând cu 2014.”

„În acest context, o evaluare obiectivă din partea analiștilor financiari și a publicului este practic imposibilă. Privatizarea unuia dintre cele mai importante active ale statului ridică semne serioase de întrebare:

1. De ce nu a fost aprobat un proiect individual de privatizare, care să implice o evaluare și consultare din partea unor analiști financiari independenți?

2. De ce campania de comunicare privind privatizarea celei mai mari companii aeriene din Moldova nu a căutat să atragă cât mai mulți investitori specializați?

3. Cum a fost determinat prețul de vânzare al companiei și ce evidență are cetățeanul că nu a fost deposedat practic de un activ strategic important? 

4. Cine se face responsabil de îndatorarea extrem de rapidă a companiei în perioadă în care condițiile economice erau prielnice pentru o creștere sănătoasă?

5. Care sunt termenii de restituire a datoriei? Care sunt sursele din care va fi stinsă datoria?”

Experții solicită autorităților să investigheze modul în care s-au format și acumulat datoriile companiei Air Moldova.

Compania Civil Aviation Group SRL a fost deschisă la 23 august 2018 de un grup de investitori. 49% aparțin din această companie îi aparține firmei române de aviație privată Blue Air. Compania Blue Air are doi asociați – Andrei Ianovici și Serghei Melnik, cetățeni ai Republicii Moldova – care dețin câte 25.5% din acțiuni. La 30 august, cei doi și compania Air Global Group Lip au mai deschis o companie – Air Jet Company.

Serghei Melnik a absolvit Facultatea de Drept a Universității de Stat din Chișinău, Universitatea Central Europeană din Budapesta și o universitate din Florida, SUA.

În 1994 a avut stagii la Ministerul Afacerilor Externe de la Chișinău, Curtea Supremă de Justiție, după care a lucrat timp de un an în calitate de jurist la banca comercială „Intreprizbank”.

Între 1998 și 2000 a fost analist financiar la International Media Solutions (Florida, SUA). Din 2004 până în prezent este președintele companiei de consultanță Wolf Blitz Corporation.

Melnik a candidat la funcția de guvernator al Băncii Naționale a Moldovei. O rudă de-a sa, Vasile Melnik, a fost șeful organizației teritoriale PLDM Edineț.

Celălalt asociat, Andrei Ianovici, potrivit Agenției Proprietăți Publice, este coproprietar al Companiei aeriene AMS Airlines Air Charter (Georgia).

Pomers Dzintars este administrator al Civil Aviation Group SRL. Acesta a administrat Aeroportul Internațional Riga, perioadă în care nu au fost înregistrate scandaluri sau întârzieri de curse. Dimpotrivă aeroportul a cunoscut o dezvoltare importantă.  

Pomers Dzintars este membru al consiliul de administrație al companei A.C.B., care a reconstruit în această vară banda de decolare și aterizare a Aeroportului Internațional Vilnius pentru 19 milioane de euro.

Anticoruptie.md
04/10/2018




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii