Anatol Șalaru, despre vinderea de armament de către Aeroportul Internațional Mărculești: „Există o hotărâre secretă a Parlamentului”

Ilie Gulca
19/07/2019
Foto: Anticoruptie.md

Miniștri ai Apărării recunosc că în timpul mandatelor lor au fost semnalate ilegalități la Aeroportul Internațional Mărculești, doar că în urma verificărilor organelor de control nu au fost confirmate neregulile. Cei care s-au aflat în fruntea ministerului afirmă că vânzarea armamentului, inclusiv a elicopterului în 2013, a fost făcută cu scopul de a salva aeroportul, care era în pericolul de a fi pierdut din cauza datoriilor. Declarațiile foștilor  miniștri, vin după ce, în cadrul Clubului Jurnaliștilor de Investigație, au fost făcute dezvăluiri despre delapidări de milioane, armament vândut și avioane dezasamblate la Aeroportul Mărculești.          

Vitalie Marinuța și Anatol Șalaru, foști miniștri ai Apărării, au spus că Aeroportul Internațional Mărculești este o întreprindere de stat care deține licență pentru vinderea de armament. Prin urmare, pentru ilegalitățile comise în cadrul acestei întreprinderi trebuie să răspundă angajații acestei entități. Aeroportul Internațional Mărculești, a precizat Anatol Șalaru, este o întreprindere de stat care funcționează în conformitate cu legea întreprinderilor de stat. Ministerul Apărării nu poate să intervină în activitatea acestei întreprinderi.

În același timp, orice ar fi vândut Aeroportul Mărculești, a adăugat el, decizia finală îi aparținea unei comisii de la Guvern în frunte cu viceprim-ministrul, ministrul Economiei, în care sunt reprezentate mai multe instituții ale statului. Vinderea armamentului din dotarea Armatei Naționale, a confirmat Vitalie Marinuța, se poate efectua doar cu acordul Parlamentului și al Guvernului, inclusiv al unei comisii speciale. Acestea sunt instutițiile responsabile, a insistat el.

Vitalie Marinuța: „Aeroportul Mărculești era în pericolul de a fi pierdut”

Acesta a mai declarat că banii obținuți din vânzarea armamentului mergeau la unele întreprinderi de stat, „pentru a acoperi salariile grase ale șefilor acestora”, a subliniat el. „Armamentul din dotarea Armatei Naționale transferă activele pentru vânzare Aeroportului Internațional Mărculești, care organizează licitații. Ceea ce este adevărat, banii obținuți din vinderea armamentului nu vin nici la bugetul Ministerului Apărării și nici la cel național, ci merg în unele companii de stat. Știți ce repreztintă companiile noastre de stat”. 

În ce privește cazul elicopterului vândut în 2013, pentru care administrația aeroportului a continuat să plătească anual câte 13 milioane de lei, pentru întreținere, Marinuța a declarat că nava respectivă trebuia vândută pentru a aplanarea unui litigiu cu o companie de asigurări. „Exista pericolul ca să pierdem și Aeroporul Mărculești. Am decis să vindem elicopterul ca să salvăm aeroportul. Ceea ce s-a întâmplat după asta nu mă privește, procurorii trebuie să investigheze acest caz”, a spus Marinuța.  

Totodată, fostul demnitar regretă că aceeași conducere politică a Ministerului Apărării s-a eschivat ulterior de la responsabilitatea privind acțiunile ilegale de vânzare și procurare a armamentului pentru Armata Națională. „Complexele de rachete S 125 ale Armatei Naționale au fost transferate în 2016 Aeroportului Internațional Mărculești pentru a fi vândute. Eu consider acest lucru o încălcare a legislației, deoarece armamentul trebuie comercializat, în conformitate cu legislația Republicii Moldova, de către Ministerul Apărării, și nu de o companie care are destinație dublă, cum ar fi Aeroportul Mărculești”, a remarcat Marinuța.

De partea cealaltă, Anatol Șalaru, ministru al Apărării în 2015–2016, a declarat că vinderea activelor Armatei Naționale este reglementată de o hotărâre secretă a Parlamentului care prevede comercializarea activelor învechite.  

„În 2002, Parlamentul a adoptat o hotărâre secretă prin care obligă Ministerul Apărării să vândă o listă întreagă de active. Această decizie prevede vânzarea de armament, muniții, utilaj, echipament, mașini etc., inclusiv instalații de lansare a rachetelor, tot ce are în dotare Ministerul Apărării și nu este folosit”, a precizat fostul ministru.

„Miniștrii Apărării, inclusiv eu, am primit o avertizare de la Procuratura Militară prin care eram informat că provoc pierderi statului din cauza că aceste active nu sunt vândute. De multe ori, toate aceste instalații, utilaje, complexe, mașini au fost scoase la licitații și nu venea nimeni să le cumpere deoarece au fost produse în 1960–1970, nu mai pot fi folosite nicăieri, iar modernizarea lor costa foarte mulți bani”, a explicat Anatol Șalaru.

Anatol Șalaru: „Armamentul învechit necesită cheltuiele enorme”

În ce privește vinderea complexelor de rachete S 125, Șalaru a ținut să sublinieze că este vorba de instalații de lansare S 125 ieșite de asemenea din uz, care trebuiau reparate acum vreo 25 de ani. 

„Cele trei instalații S 125 au fost transferate la Aeroportul Internațional Mărculești deoarece păstrarea lor la Ministerul Apărării necesitau zeci de milioane de lei cheltuieli pentru depozitate. Aceste complexe au fost vândute în baza unei licitații și a hotărârii Parlamentului. Banii obținuți au fost folosiți la întreținerea celei de-a patra instalații, care era în uz, dar nu avea rachete. Rachetele acestor instalații sunt nici nu pot fi transportate”, a relatat fostul funcționar.

Eugen Sturza, fostul ministru al Apărării (2017–2019), a declarat pentru PRO TV despre ilegalitățile de la Aeroportul Internațional Mărculești că toate demersurile de la  nu mai puteau fi adresate Ministerului Apărării, având în vedere că acest obiectiv a fost trecut în subordinea Ministerului Economiei și Infrastructurii. „Sigur că noi cunoașteam mai multe ilegalități care au fost făcute acolo. Organele compotente au fost anunțate de către Ministerul Economiei și de către Agenția Proprietății Publice”, a spus el.

Vladimir Maiduc, fost director al Aeroportului Internațional Mărculești în 2018, a dezvăluit în cadrul unei ședințe a Clubului Jurnaliștilor de Investigație abuzurile grave depistate la Aeroportul Internațional Mărculești, precum tranzacții ilegale cu armament, scheme de creare a datoriilor false, licitații trucate și sustrageri de piese de la aparatele de zbor.

Ilie Gulca
19/07/2019

Comentarii