Cât trebuie să scoată din buzunare candidații pentru publicitate electorală stradală

Vadim Cheptanaru
04/09/2024
Arhiva CIJM

Între 240 și 1000 de euro trebuie să achite un concurent electoral pentru a apărea pe un panou publicitar sau ecran LED din Republica Moldova, în perioada campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale și referendumul constitutional. Tarifele nu sunt fixe, pentru că, la acestea se adaugă alte costuri - de mentenanță, logistică, consultanță sau de producție audio/video. În reuzltat, sumele finale ajung la câteva mii de euro, în funcție de periodicitatea difuzării publicității candidatului sau a doleanțelor acestuia privind elaborarea reclamei. 12 agenții de PR s-au înregistrat la CEC cu ofertele de publicitate pentru concurenții electorali, potrivit noilor prevederi din Codul Electoral, cu opt mai multe decât la localele din 2023. Comparativ cu alegerile din anul precedent, agențiile au crescut prețurile serviciilor loc cu aproximativ 10 la sută.

Cele 12 agenții de publicitate care s-au înregistrat la CEC, până în 8 august, și care s-au angajat să ofere servicii de reclamă concurenților electorali vin în acest sezon de alegeri cu o ofertă bogată de opțiuni, pentru toate buzunarele, în funcție de miză și posibilități financiare. Acestea sunt:

Difuzor de publicitate SRL STANDART

Difuzor de publicitate „Go Media SRL” și „Public Media SRL”

Difuzor de publicitate INDEPENDENT MEDIA S.R.L.

Difuzor de publicitate „AQUARELLE” S.R.L.

Difuzor de publicitate CASSIDAS S.R.L.

Difuzor de publicitate Î.C.S. „Epamedia” S.R.L. (în condițiile pct. 2 și 3 din hotărârea CEC nr. 2699/2024)

Difuzor de publicitate TRENDSETER SRL

Difuzor de publicitate ORTO-PANMED SRL

Difuzor de publicitate SC „LINESCO” SRL

Difuzor de publicitate BM Public SRL

Difuzor de publicitate Click-COM SRL

Difuzor de publicitate SRL Unlogo

Serviciile prestate de acestea țin de elaborare spoturi video/audio, consultanță, amplasarea publicității  pe ecrane LED sau pe panouri, pe marginea șoselelor. Prețurile variază în funcție de zonele Republicii Moldova și tipul de publicitate - imagine sau video. Ca de obicei, cele mai mari prețuri sunt pentru Chișinău, iar în raioane, mai ieftin. Totuși, unele agenții nu au făcut diferența de preț. Așa că au lăsat aceleași tarife pentru toată țara.

 Agenția de publicitate “StandArt”- servicii de plasare a reclamei electorale

Din oferta Standart SRL, prezentată la Comisia Electorală Centrală, aflăm că

-Amplasarea unui spot electoral  pe ecrane LED, costă 270 de Euro pentru o durată de 10 secunde și cu o periodicitate de 10 minute

-Amplasarea de panouri publicitare în țară 3x6m – 240 Euro/1 față, lunar

-Amplasarea pe panouri de tip citylight de dimensiunea 1.2x1.8 – 140 Euro o față, lunar.

La aceste tarife se mai adaugă altele, precum cele legate de schimbul de imagine pe panouri – între 10 – 55 de Euro, în funcție de regiune și mărime, montare primară -50 Euro. Totodată, agenția STANDART a anexat și fotografii cu locul amplasării LED-urilor sau panourilor electorale.

Agenția de publicitate Go Media SRL

Pentru ca panourile cu publicitate electorală cu imaginea candidatului, să fie plimbate cu camionul prin localități, cu scopul de a convinge alegătorii să-l coteze, concurentul va trebui să scoată din buzunar între 600 și 750 de euro, în funcție de mărimea bannerului. Pentru asta, vor fi scoase în circuit e camioane de model GAZ și unul – Peugeot. Persoana juridică a indicat la CEC până și numerele de înmatriculare ale “autospecialelor electorale”.

Agenția de Publicitate Independent Media S.R.L.

Are cea mai lungă listă de servicii, dar și comisioane pentru concurenții electorali, din numărul agențiilor înregistrate la CEC:

Efectuarea analiziei dispozitivelor de publicitate ale agențiilor de publicitate înregistrate la

   CEC, seleclarea locurilor de amplasafe pentru client- 500 de Euro

-Subarenda spatillor de publicitate pentru publicitate politică sau electorală  pe dispozitive

   de publicitate înregistrate la CEC – preț + 20% comisionul agenției

Schimb de imagine publicitară

- Pentru suprafața de 18m2 în mun. Chisinau - 50 de Euro

- Pentru suprafața de 18m2 in regiunile țării - 100 de Euro

- Pentru suprafața de la 100m2 - 1000 de Euro

-Tipărirea color a imaginii – de la 7 Euro/m2

-Comisionul agenției pentru logistică- 15% din suma contractului

-Elaborarea conceptului/designului imgiii publicitare -de la 200 Euro

-Elaborarea spotului publicitar audio - de la 200 de Euro

Iar CASSIDAS SRL oferă un număr impunător de spații pentru publicitate,  sau mobile – 501 de suprafețe

- numarul dispozitivelor de publicitate in format LED-ecran pentru plasarea spoturilor video sau imaginilor statice - 25 suprafete .

-Dispozitive publicitare cu dimensiunea 6x3 – 500 Euro în Chișinău, 350 Euro – în restul țării.

SERVICII DE PUBLICITATE MAI SCUMPE

Comparativ cu prețurile propuse de agențiile de publicitate pentru campania electorală de alegere a primarilor, din 2023, la exact un an distanță, prețurile s-au majorat cu aproximativ 10 la sută. De exemplu, dacă în 2023, aceeași ofertă de publicitate pe ecrane LED la “STANDART”,  costa 250 de euro,în 2024 – 270 Euro. În cazul panourilor, scumpirea e aceeași, cu 20 euro, fără alte servicii conexe care s-au majorat și ele.  Iar agentia Cassidas a stability același tariff pentru panouri publicitare, pentru toată Republica Moldova, diferit de anul 2023, când în raioane, reclama pe panouri costa, în medie, mai puțin cu 50 de Euro.

Potrivit noilor prevederi ale Codului Electoral, adoptate în 2022, în termen de 5 zile de la începerea perioadei electorale, difuzorii de publicitate, proprietari sau gestionari ai dispozitivelor de publicitate fixă sau mobile, sunt obligați să anunțe CEC despre condițiile în care oferă spațiu publicitar și alte servicii conexe concurenților electorali sau grupurilor de inițiativă.

 

Acest material a fost realizat cu suportul financiar al Uniunii Europene, în cadrul proiectului „Susținem mass-media independentă și publicarea conținutului de calitate în Moldova”, implementat de ERIM și CU SENS. Conținutul subiectului și opiniile expuse aparțin, exclusiv, autorilor.

Vadim Cheptanaru
04/09/2024




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii