Câți bani face R. Moldova din înregistrarea navelor maritime. Care sunt companiile beneficiare

Ilie Gulca
10/08/2020
Portul Internațional Liber Giurgiulești. Foto: gift.md

Vârsta medie a navelor maritime înregistrate sub pavilionul moldovenesc este de 33 de ani. R. Moldova, cu acces la Marea Neagră pe o distanță de 400 de metri, are o flotă maritimă de circa 300 de nave, firmele intermediare sunt principalele beneficiare în urma înregistrării navelor. Despre toate acestea a anunțat deputatul PAS, Radu Marian, în cadrul unui briefing, citând datele Agenției Navale a Republicii Moldova.

„Pentru o navă de 5.000 de tone se plătește 20.000 de lei, chiar și devamarea unei mașini costă mai mult. Agenția Navală nu a efectuat inspecții pentru navele care urmau să fie înregistrate din cauza lipsei cadrului normativ”, a remarcat parlamentarul PAS.   

Pentru a contracara corupția din acest domeniu, parlamentarul a propus două soluții – controlul asupra navelor să fie efectuat doar de către societățile recunoscute de  Comisia Europeană și să fie majorată taxa de înregistrare.

O investigație realizată de Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM) arată că legislația moldovenească actuală permite Căpităniei Portului Giurgiulești să ceară armatorilor certificate despre starea tehnică a navelor și despre trecutul lor. 

Mai exact, conform procedurii de înregistrare, armatorii sunt obligați să prezinte Căpităniei Portului Giurgiuleşti un set de documente ce atestă starea bună de navigabilitate a navei, respectarea convențiilor internaționale din domeniul transportului naval, a dreptului de proprietate asupra navei şi lipsa restricțiilor asupra navei/armatorului/proprietarului.

Căpitănia Portului Giurgiulești examinează setul de documente și îl expediază Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene pentru avizare. În plus, proprietarii de nave sunt obligați să semneze o declarație precum că sunt la curent cu decretul Ministerului Infrastructurii al Ucrainei nr. 255 din 16 iunie 2014, conform căruia porturile Kerci, Sevastopol, Feodosia şi Ialta, începând cu 16 iunie 2014, sunt considerate închise.

Încălcarea acestei hotărâri constituie o violare a legilor internaționale, precum şi a suveranității Ucrainei, şi va fi sancționată potrivit Codului Penal al Ucrainei.

Cu toate acestea, sub pavilionul moldovenesc ajung nave implicate în tot felul de ilegalități. Un experiment jurnalistic al CIJM a demonstrat că firmele intermediare nu se interesează despre starea tehnică a navelor și despre faptul dacă au fost sau nu implicate în activități ilegale.  

Reporterii CIJM au stabilit că prețurile solicitate de statul moldovenesc, în comparație cu statele vecine, sunt mai ieftine, iar costul înregistrării permanente a unei nave, de exemplu, al unui tanc petrolier, inclusiv cu licenţa pentru stația radio, costă în medie 2.000 de dolari. Suma totală a înregistrării mai depinde de capacitatea navei şi de numărul de frecvențe pentru stația radio, precum şi alți factori.

Principalele firme intermediare sunt: GIP MANAGEMENT SRL; GEOSHIP COMPANY SRL; VLANTA INTER SRL; DAGNA SRL; ACOMAR TRANS SRL; CABINETUL AVOCATULUI VIOREL FURTUNĂ; FURTUNA and ASSOCIATES; CULIS NICOLAE.

Ilie Gulca
10/08/2020




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii