Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare propune patru soluții pentru încadrarea și reîncadrarea în câmpul muncii a părinților cu copii

Irina Odobescu
03/12/2020
Tikaboo

Finanțarea serviciilor de creșe, stabilirea parteneriatului public-privat în domeniul serviciilor educaţionale și fondarea de către angajatori a entităților private care să presteze servicii de educație timpurie se numără printre soluțiile propuse de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare pentru a facilita încadrarea și reîncadrarea în câmpul muncii a părinților cu copii.

Prima opțiune propusă de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, dezvoltată în carul proiectului „Abilitatea economică a femeilor” este crearea unui regim special, soluție ce prevede două sub-opţiuni. Prima se referă la înfiinţarea unui centru cu program parţial de activitate (până la patru-cinci ore), cu opțiunile de alimentare și de somn asigurate - opțiune oferită de angajator părinților/tutorilor angajaților care au în grijă copii de până la trei ani.

A doua sub-opțiune este crearea unui serviciu cu un program flexibil de activitate (de până la trei - patru ore), destinat părinților cu copii de trei-șase ani. în Acest caz pauzele alimentare și de somn nu sunt asigurate. Serviciul prevede angajarea unei persoane care merge după copii la grădiniță, îi aduce la jobul părinților și are grijă de ei până la finele programului de lucru al părinților.

O altă soluție ar fi fondarea unei persoane juridice. Opțiunea prevede că angajatorii ar putea fonda entități private care să presteze servicii de educație timpurie (de exemplu SRL, ONG, instituţie privată etc.).

Finanțarea serviciilor de creșe, care este a treia opțiune propusă de CPD, prevede în sine două sub-opţiuni. Prima ține de oferirea tichetelor de creşă - opțiune ce ar putea fi elaborată urmând modelul mecanismului descris în legislația cu privire la tichetele de masă.

A doua sub-opțiune se referă la finanţarea prin aplicarea modelului „1+1” - prevede că pentru serviciile de îngrijire a copilului contribuie atât angajatorul, cât și părintele/tutorele. Astfel, o parte din cheltuielile pentru serviciile date sunt acoperite de angajator (până la 50%), iar suma rămasă – de către părinte/tutore.

Stabilirea parteneriatului public-privat în domeniul serviciilor educaţionale este a patra soluție. Aceasta prevede că angajatorii ar putea iniția parteneriatul public-privat cu administrația publică locală sau centrală pentru a utiliza spațiul public în scopul de a construi o creșă sau de a beneficia de anumite facilitați în instituțiile de educație deja existente. Ca urmare, spațiul public va beneficia de investițiile companiilor, iar angajatorii vor avea posibilitate de a oferi servicii alternative de îngrijire pentru copiii angajaţilor săi.

Proiectului „Abilitatea economică a femeilor” este implementat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în cadrul Acordului de Colaborare în baza de proiecte cu UN Women, finanțat de Suedia și UN Women.

Irina Odobescu
03/12/2020




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii