Clientelism politic: Primarii puterii au primit în ultimii ani mai mulți bani decât cei din opoziție

Mariana Colun
16/11/2018
Foto: captură expert-grup.org

Primarii puterii, oricare ar fi, au primit în ultimii opt ani mai mulți bani decât cei ai opoziției sau independenții, prin intermediul diferitelor programe. Astfel, partidul sau coaliția de guvernământ, utilizează resursele bugetului public pentru a-și favoriza primarii afiliați, în scopul păstrării suportului acestora și respectiv al cetățenilor în alegerile parlamentare următoare. Sunt doar câteva dintre concluziile unui studiu realizat de Expert Grup, care a analizat legile bugetului de stat și rapoartele de activitate ale instituțiilor publice centrale de specialitate, responsabile de gestionarea fondurilor pentru anii 2009-2017. Pentru a analiza modul în care au fost alocate resursele din bugetul de stat, au fost selectate patru instrumente de transfer: investițiile capitale conform anexelor la legile anuale ale bugetului de stat; Fondul Ecologic Național; Fondul de Investiții Sociale din Moldova; și Fondul pentru Eficiență Energetică.

Autorii studiului au comparat listele de proiecte aprobate spre finanțare cu reprezentarea politică a primarilor și președinților de raioane, conform rezultatelor alegerilor locale din 2007, 2011, 2015 și situația din 2016 – 2017, perioadă caracterizată de un amplu proces de migrație politică. 

Potrivit raportului, un indice maxim de clientelism politic a fost înregistrat în 2012, când, în medie, era de șase ori mai probabil să primești fonduri dacă erai primar afiliat alianței de guvernare, decât dacă erai primar de opoziție. În anul 2015, indicele respectiv a scăzut, probabilitatea primarilor din alianța de guvernare de a obține fonduri fiind de patru ori mai mare. În perioada guvernării democratice începând cu AIE 1 (iulie 2009), mai ales în anii 2012-2014 se observă o neglijare mai mare față de primarii din opoziție comparativ cu anul 2009, ultimul an al guvernării comuniste. Acest lucru poate fi explicat, spun experții, pe de o parte, de încercarea alianței democratice de a compensa primăriile neglijate în perioada precedentă, iar pe de altă parte poate reprezenta o neglijare intenționată a opoziției, pentru a-i determina să-și schimbe culoarea politică.

Anii alegerilor parlamentare 2009, 2010 (anticipate) și 2014, sunt caracterizați prin sume totale mai impunătoare alocate din bugetul de stat către APL pentru investiții capitale, dar și prin o valoare medie a proiectelor mai mare: 685,9 mii lei/proiect în 2009; 415,5 mii lei /proiect în 2010 și 348,1 mii lei /proiect în 2014. Anii dintre alegeri sunt caracterizați de sume mai mici și proiecte mai multe, valoarea acestora variind între 210-270 mii lei per proiect. În Programul Drumuri bune pentru Moldova, alocările favorizează circumscripțiile unde vor candida în februarie 2019 reprezentanții Partidului Democrat.

Specific Fondului pentru Eficiență Energetică (FEE), în anii 2014-2015, primarii independenți au avut șanse mai mari sau egale cu primarii de la guvernare să obțină finanțare. În anul 2016, se constată că șansele primarilor afiliați partidelor/alianței de guvernare au depășit șansele celor independenți. Respectiv, din 2016, FEE a devenit mai politizat, comparativ cu anii 2014-2015.

Mariana Colun
16/11/2018




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii