Păreri contradictorii referitor la hotărârea CC privind desemnarea candidatului la funcția de premier // Experți: „Convine Moscovei”

Cornelia Cozonac
15/05/2019

Mai mulți deputați și experți din societatea civilă avansează păreri contradictorii în legătură cu hotărârea de miercuri a Curții Constituționale privind atribuțiile șefului statului la desemnarea candidatului pentru funcția de prim-ministru, în condițiile în care Parlamentul nou-ales este nefuncțional. Unii califică hotărârea drept una ce contravine Constituției, iar alții spun că este „corectă, logică și argumentată”. CC a analizat chestiunea în cauză la solicitarea președintelui Igor Dodon.  

Deputați din cadrul Blocului ACUM califică decizia Curții drept contrară Articolului 98 din Legea Supremă, care statuează că: „După consultarea fracțiunilor parlamentare,  președintele Republicii Moldova desemnează un candidat pentru funcția de prim-ministru”. Toate partidele care au acces în actualul Parlament și-au constituit, la prima ședință, fracțiunile parlamentare.

Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate, Sergiu Litvinenco, precizează că o altă hotărâre a Curții Constitutionale (nr. 32 din 29.12.2015) stabilește că „atribuția șefului statului de a propune candidatul pentru funcția de prim-ministru constituie o obligație constituțională”. „Deci, nu e doar un drept, ci o obligație. Și nu o obligație simplă, ci una constituțională!”, a comentat Litvinenco pe pagina sa de Facebook.

Expertul în Drept Constituțional, Nicolae Osmochescu, solicitat de Anticoruptie.md, susține că decizia Curții Constituționale este una „corectă, logică și argumentată din toată punctele de vedere ale teoriei și practicii juridice”. „Conform Constituției, după consultarea cu fracțiunile parlamentare, președintele înaintează candidatura prim-ministrului nu fiecărui deputat, ci Parlamentului ca instituție publică a statului funcțională. Ce avem noi la ziua de astăzi? Nu avem un parlament al Republicii Moldova ca instituție legislativă centrală lucrativă. Avem o totalitate de 101 deputați organizați în fracțiuni parlamentare. Pentru ca Parlamentul să fie unul funcțional, trebuie să își organizeze structurile sale interne – Președintele, Vicepreședintele – lucru stabilit expres în art. 64 din Constituție”, a precizat Osmochescu.

Expertul mai spune că „în caz de imposibilitate a formării Guvernului sau blocare a procesului legislativ în perioada de trei luni de la convocarea primei ședințe a legislativului, președintele Republicii Moldova, după consultările cu fracțiunile parlamentare, este în drept să dizolve Parlamentul, așa cum prevede articolul 85 din Constituție”.

Alți experți avansează părerea că șeful statului, Igor Dodon, ar acționa la cererea Moscovei, căreia i-ar conveni scenariul desfășurării unor alegeri parlamentare anticipate. Sondaje de opinie de ultimă oră arată că în cadrul unui nou scrutin configurația parlamentară nu se va schimba esențial, cu excepția că în Parlament nu va accede Partidul Șor.  

Cornelia Cozonac
15/05/2019

Comentarii