Deputatul Platformei DA Igor Munteanu, despre cinci greșeli majore ale Guvernului Chicu

Crina Dumitriu
14/05/2020

Guvernul Chicu a gestionat inadecvat criza pandemică, fără să diminueze impactul economic al pandemiei, a fost incapabil să rectifice bugetul adaptat la urgențele de salvare a populației, a blocat dezoligarhizarea și deofșorizarea sectorului public  și a accentuat izolarea internațională a Republicii Moldova, sabotând relația cu partenerii strategici - România, UE, SUA și Ucraina. Aceste cinci greșeli majore comise de Guvernul Chicu, în opinia deputatului Platformei Dreptate și Adevăr Igor Munteanu, îl descalifică și ar trebui să ducă la căderea lui. „Acest guvern trebuie să plece atunci când vor exista toate certitudinile legate de înlocuirea lui cu un guvern anti-criză, responsabil, proeuropean”, susține deputatul.

Iată cum explică deputatul Igor Munteanu greșelile comise de Guvernul Chicu:

1.A gestionat inadecvat criza pandemică. Situația epidemiologică este astăzi, 14 mai, cu mult mai proastă decât la începutul perioadei, în ciuda sacrificiilor suferite de populație. Dacă ar fi existat un guvern responsabil și competent, care să gestioneze măsurile de urgență în combaterea pandemiei COVID-19 atunci ar fi trebuit ca după 2 luni de zile, numărul de cazuri de infectare și tendința generală să fie în declin. Guvernul a jonglat cu date statistice, interpretând populist datele, neglijând rata de infectare a lucrătorilor din sistemul medical și alertele din sistemul medical. Reacția cetățenilor internați la condițiile proaste de internare a fost ridiculizată de PM. Acest guvern a amânat intenționat livrările de materiale sanitare din Asia pentru a oferi avantaje de imagine liderului său de partid. Astăzi, mai multe spitale din RM s-au transformat în focare de infecție, iar 30% din numărul total al celor infectați sunt medici și lucrători medicali – un verdict dramatic al impotenței acestui guvern.

2. A fost incapabil să diminueze impactul economic al pandemiei. De la 17 martie, 2020, data în care Parlamentul RM a instituit starea de urgență, Guvernul a lucrat intuitiv, haotic, fără plan anti-criză, fără indicatori credibili și expertiză calificată. Introducerea restricțiilor extrem de dure contra activităților economice, amenzile draconice și bravada cu echipaje militare pe străzile orașului Chișinău, nu a fost urmată de măsuri compensatorii pentru a ajuta businessul privat să reziste, iar angajații lor să supraviețuiască acestei stări, depășind criza fără grave riscuri pentru familiile lor. Guvernul a creat astfel un impas psihologic pentru sute de mii de angajați ai economiei naționale, care-au așteptat cu disperare o soluție de revenire la muncă. S-a creat astfel o predispoziție de încălcare a restricțiilor sanitare și protest. PM Chicu a luat decizii proaste în economie - a propus subvenționarea dobânzilor pentru antreprenorii care se creditează, dar aceste măsuri compensatorii nu ameliorează situația companiilor afectate de Coronavirus, ci mai ales celor ne-afectate de pandemie. Guvernul nu a realizat provocările economice ale pandemiei, luând deciziile în mod haotic și inadecvat. Propunerile opoziției și societății civile au fost respinse, PM cerându-le public „să renunțe să-l mai bombardeze”. În consecință, economia a suferit pierderi grele, iar încrederea în guvern este minimă.

3. A fost incapabil să rectifice bugetul adaptat la urgențele de salvare a populației. Guvernul a propus rectificarea bugetului public cu un deficit bugetar de 16 mlrd lei, în condițiile unei contractări majore a veniturilor BPN cu 7,5 mlrd lei (61,6 mlrd). Reducerea veniturilor, cererea de cheltuieli mai mari în conextul situației epidemiologice și economice, a condus la aprobarea unei rectificări bugetare cu un deficit bugetar de 16.2 mlrd lei (sau 7,63%). Criza pandemică a cerut din partea Guvernului acțiuni de reducere radicală a cheltuielilor inutile, optimizarea bugetelor publice și mobilizarea tuturor resursele în campania salvare a populației. Platforma DA a propus optimizarea imediată a bugetului public (în aprilie) cu 2,303 mlrd lei, urmând ca în 2 luni (iunie), bugetul să mai fie otpimizat cu alte 4 mlrd lei. Platforma DA a propus emiterea de obligații de stat de 5 mlrd lei, iar în următoarele 4 luni, Parlamentul ar fi urmat să aprobe reducerea unor scutiri fiscale inutile în valoare de 6 mlrd lei. Aceste măsuri ar fi optimizat semnificativ bugetul public, asigurând resurse interne pentru urgențele medicale și reziliența economică.

4. A blocat dezoligarhizarea și deofșorizarea sectorului public. Actualul Guvern a apărat sistemul oligarhic care operează în RM prin intermediari din offshore și controlul mafiot asupra unor întreprinderi de stat. Guvernul a avizat negativ proiectul deofșorizării sectorului public, blocând adoptarea în a 2 lectură a proiectului pe care guvernul Blocului ACUM l-a avizat pozitiv în luna octombrie 2019. În acest fel, actualul guvern și-a confirmat susținerea pentru sistemul oligarhic, care capturează bunuri în sectorul public (achiziții, privatizări și concesionări) prin intermediul unor companiilor căpușe, preponderent din jurisdicții de tip offshore, în mod ilicit și netransparent. Guvernul a devenit astfel interfața acestor interese, care-și depozitează câștigurile ilicite în jurisdicții offshore (Cipru, Bahama, Insulele Virgine, Dubai), care au avut și de această dată prioritate față de interesul public. 

5. A accentuat izolarea internațională a RM și a sabotat relația cu partenerii strategici (România, UE, SUA, Ucraina). PM și Președintele RM au ridiculizat relația RM cu UE și statele sale membre. Sunt sabotate parteneriatele strategice ale RM cu UE, SUA, România și Ucraina. Președintele I.Dodon, a preluat abuziv și voluntarist atribuții de politică externă, care nu-i sunt acordate de Constituție (art.86, p.1), fără autorizarea legislativului și guvernului. În Ministerul de Externe au fost eliminați din prima linie mai mulți ambasadori și diplomați de carieră, fiind promovat nepotismul și persoanele conectate la PSRM, încălcându-se astfel prevederile legii privind serviciul diplomatic și selectarea meritocratică a diplomaților. Actualul guvern a continuat proiectul de re-orientare a politicii externe și restaurație a simbolurilor și propagandei de tip sovietic. Parteneriatul strategic RM-România rămâne inactiv, în ciuda faptului că cele mai multe dintre exporturile RM sunt absorbite de piața României. Nesăbuința s-a remarcat recent în cadrul ceremoniei la primirea convoiului umanitar oferit de România, organizat sub Podul de la Schinoasa și nu în PMAN, sub pretextul ” situației excepționale”, deși peste doar 2 zile, același guvern a autorizat marșuri automobilistice largi pentru purtătorii de panglici rusești, cu staționare în Piața Marii Adunări Naționale, în unison cu propaganda de război a Moscovei. Sub pretextul ”echilibrării politicii externe”, Guvernul a promovat o viziune izolaționistă de UE și de integrare alternativă în Uniunea Euro-Asiatică”.

 
Crina Dumitriu
14/05/2020




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii