Pe porțiunile de drum unde se înregistrează un număr mai mare de accidente rutiere va fi realizat un audit de siguranță rutieră, potrivit Proiectului de lege privind gestionarea siguranței infrastructurii rutiere votat, vineri, de Parlament. Legea vizează drumurile care fac parte din rețeaua rutieră transeuropeană și drumurile publice naționale și locale de interes raional (municipal), incluse în lista aprobată de Guvern, indiferent dacă acestea se află în faza de proiectare, de construcție sau de exploatare.
Potrivit autorilor proiectului, prin realizarea obligatorie a auditului de siguranță rutieră, măsurile de prevenire a accidentelor vor fi adoptate în faza de proiectare. Realizarea auditului de siguranță rutieră la faza incipientă a proiectelor va permite sporirea siguranței rutiere, reducerea riscurilor și economisirea resurselor financiare.
În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a legii, Guvernul va aduce în concordanță legislația cu prevederile noii legi și va aproba regulamentele cu privire la analiza de impact asupra siguranței rutiere și auditul în domeniul siguranței rutiere, cu privire la inspecțiile privind siguranța rutieră și cu privire la clasificarea siguranței rețelei rutiere. Totodată, va fi efectuat calculul costului social mediu al unui accident soldat cu persoane decedate și al unui accident grav, care va fi revizuit la fiecare cinci ani.
Autoritatea responsabilă de gestionarea siguranței infrastructurii rutiere va fi Biroul de Investigare a Accidentelor și Incidentelor în Transporturi.
Potrivit unui comunicat al Parlamentului, după reabilitarea, în perioada 2010-2012, a tronsonului drumului național R6 Chișinău – Orhei – Bălți, s-a stabilit că între kilometrii 14-35 numărul de accidente grave a crescut cu 40% față de media ultimilor cinci ani. Autoritățile au mai construit un parapet de protecție de 40 de kilometri și au instalat două semafoare, pentru aceste lucrări fiind alocate suplimentar fonduri de peste 37 de mln de lei. În prezent, auditul de siguranță rutieră este realizat doar în cadrul proiectelor cu finanțare internațională, doar la cererea expresă a donatorului, mai scrie în comunicat.
Potrivit datelor statistice, în anul 2022, au fost înregistrate 2312 accidente rutiere, soldate cu 217 decese, iar 2586 de persoane au suferit diverse traumatisme. Un studiu realizat de Banca Mondială arată că, din cauza accidentelor rutiere, bugetul Republicii Moldova înregistrează pierderi de milioane.
Amintim că, în august curent, Inspectoratul Național de Securitate Publică, în comun cu Administrația de Stat a Drumurilor, cu suportul UNDP Moldova, au lansat o hartă interactivă cu informații despre accidente rutiere.
Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.
Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.
Comentarii