Compania „Gările Auto Moderne" a depus o plângere la Centrul Național Anticorupție (CNA), declarând că au fost scoși abuziv din sediul instituției. De altă parte, Agenția Proprietăți Publice (APP) susține că acțiunile întreprinse sunt perfect legale și reies inclusiv dintr-o decizie definitivă a instanței de judecată.
„Am denunțat acțiunile ilegale ale Î.S. „Direcția pentru Exploatarea Imobilului" și a colaboratorilor organelor afacerilor interne, care au fost întreprinse în data de 10 septembrie, în legătură cu pătrunderea forțată în sediile birourilor administrației „Gările Auto Moderne". Au înlăturat paza privată a Gărilor Auto Moderne și au pătruns forțat în sediile birourilor administrației, acolo unde se află lucrurile personale și documentația întreprinderii. Așa cum am menționat pe acest fapt a fost depusă o plângere penală”, a declarat Andrei Iosip, avocatul companiei.
Agenția Proprietății Publice (APP) a inițiat pe 19 august procedura de preluare a Complexului unic al Gărilor și Stațiilor Auto de de la SRL Gările Auto Moderne, în calitate de partener privat, și transmiterea acestuia în gestiunea Întreprinderii de Stat Direcția pentru exploatarea imobilului.
SRL Gările Auto Moderne a calificat decizia Agenției Proprietății Publice (APP) drept un „atac raider” împotriva companiei.
Proiectul de concesionare a gărilor auto a fost scris, promovat și adoptat cu o viteză uluitoare de către guvernul Filip, în condiții opace și cu semne evidente de trucare. Opinia aparține liderului CUB, Igor Munteanu, care a declarat că la baza încheierii contractului cu statul a stat un studiu de fezabilitate scris de „Alternative Internaționale de Dezvoltare”, o asociație ghidată din umbră de Ilan Șor.
„ La toate etapele acestui proiect asumat de PM Filip a lipsit orice urmă de transparență, o condiție cheie la selectarea partenerilor privați, conform HG N.476/2012, motiv pentru care Guvernul FILP a mers în mod obraznic și deschis la primirea unei singure oferte. În procesul vicierii concursului organizat de Ministerul Economie a folosit studiul menționat mai sus, fără a solicita alte avize din partea CNA, MinFin, astfel transmiterea în concesionare pe 25 de ani a celei mai mari rețele de gări și stații auto are loc în baza unei note informative de 3 pagini. În aceiași zi în care primește oferta,la 07.09.2018, Ministerul economiei obține avizele Consiliului Concurenței și avizul Cancelariei de stat. Era vineri, ora 17.00, avizele sunt adunate instant, se pregătesc tabelul de divergențe și se înaintează decizia finală a guvernului, cu toate semnăturile factorilor din executiv, azi pasibili de răspundere. Printre condițiile de selectare a viitorului concesionar, Guvernul cere aplicanților dispunerea de capital propriu și/sau mijloace financiare sufiente pentru asigurarea investițiilor și fluxului de numerar operațional de min. 400 mln lei, asta deși investițiile estimate pentru modernizarea gărilor și stațiilor auto erau estimate la 200 mln lei, introduse în 3 ani de la semnarea contractului. Este evident că guvernul pregătise decizia sa ”fulger” pentru un client anume, iar acesta era bine conectat la clientela de partid. Mai mult, pentru ca nimeni nici măcar să nu emită pretenția de a participa la concurs, Comisia de selectare a parteneriatului privat aprobă printre condițiile de participare la concurs cerința de a plăti o taxă de participare de 200.000 lei pentru orice aplicant, și garanția în valoare de 1 mln lei pentru eliberarea documentelor pentru concurs (100.000 lei).”, scrie Munteanu.
Liderul CUB mai susține că în ziua în care a fost primită oferta, Ministerul Economiei a obținut avizele Consiliului Concurenței și Cancelariei de Stat, iar condițiile avantajau clientul special.
„Contractul de concesionare este semnat de Ex-Factor SRL, una dintre cele mai puternice sub aspect financiar și logistic companii de construcții, care se retrage din Contract, imediat după semnarea contractului. Exact ca și în cazul Blue-Air-Air-Moldova, Ex-factor a transmis drepturile sale unei companii apărute peste noapte, “SRL Auto Moderne”, asistate de către un dubios cetățean american pe nume Lluka Muco, astfel încât deja la 2 săptămâni după încheierea concursului, derogările aplicate acestei concesionări nu mai corespundeau nici unei norme legale, nici unui standard internațional de funcționare, fără nicio consultare publică cu operatorii de transport, autoritățile publice locale, cetățenii, ca plătitori net ai acestor schimbări de sistem. Menționăm că SRL Gările și Stațiile Auto a fost înființată cu doar 2 zile înainte de concurs, iar șeful APP de atunci, Dl V.Baldovici se declara fascinat de profunzimea ofertei depuse de companie”, conchide Munteanu.
Munteanu consideră că ar trebui să urmeze acțiuni ale procurorilor pe cauza celor carebau viciat concursul și care le-au oferit „oamenilor lui Șor cea mai largă infrastructura de transport public”.
Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.
Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.
Comentarii