Experţi, despre moratoriul asupra controalelor de stat: Legea lasă loc pentru abuzuri

Victoria Dodon
31/03/2016
Foto: gandul.ro

Legea privind moratoriul asupra controalelor de stat, care prevede suspendarea verificărilor din partea instituţiilor statului pe un termen de trei luni, a fost adoptată fără respectarea transparenţei şi admite mai multe elemente de coruptibilitate. De această părere este Mariana Kalughin, expert la Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei (CAPC), care a efectuat expertiza documentului adoptat la începutul lunii martie.

Potrivit Marianei Kalughin, la examinarea proiectului de lege nu s-au respectat rigorile transparenţei în procesul decizional, şi anume consultarea cetăţenilor, a asociaţiilor şi a altor părţi interesate. “Mai mult, nici Parlamentul, în procesul de examinare, nu a respectat termenul de cooperare cu societatea civilă - 15 zile lucrătoare din momentul plasării proiectului pe site. Proiectul a fost înregistrat la 16 februarie şi a fost dezbătut în prima lectură la 25 februarie. Prin urmare, reprezentanţii societăţii civile, în special asociaţiile profesioniste, nu s-au putut expune asupra proiectului”, a explicat Kalughin în cadrul unei conferinţe de presă.

Ea adaugă că expertiza economică, cea financiară, ştiinţifică şi ecologică ale proiectului lipsesc cu desăvârşire, deşi sunt obligatorii potrivit legii. Totodată, în viziunea sa, proiectul rămâne imprevizibil, inclusiv pentru întreprinzători. “La moment e vorba de o perioadă de trei luni, însă el ar putea să continue, fie să înceteze, la discreţia Guvernului. De asemenea normele, fiind ambigue, pot fi uşor ocolite, pot apărea abuzuri, Ministerul Economiei având prea mare discreţie pentru a decide asupra controalelor. Proiectul trebuie analizat suplimentar şi consultat cu asociaţiile profesioniste”, mai crede specialista.

Din raportul de expertiză: 

Potrivit autorului, implementarea acestui proiect nu necesită alocarea resurselor financiare suplimentare de la bugetul de stat. Totodată, în nota informativă, autorul insistă asupra faptului că, urmare a suspendării pentru 3 luni a controalelor de stat, vor fi făcute economii de la bugetul de stat în partea ce ţine de cheltuielile aferente efectuării controalelor respective. Luînd act de argumentele autorului, este de remarcat că proiectul nu conţine nici o estimare a acestor economii, nefiind clar dacă în acestea vor intra salariile angajaţilor organelor de control (salarii preconizate şi nevalorificate). În atare condiţii, constatăm proiectul ca unul nefundamentat economico-financiar. Or, este evident că suspendarea controalelor ar trebui să aducă la anumite modificări şi în statele de personal, sarcina de muncă a personalului reducîndu-se substanţial, dar şi la reducerea bugetelor alocate organelor abilitate cu funcţii de exercitare a controlului de stat.

Experta CAPC recomandă reexaminarea legii-cadru, cea privind controlul de stat asupra activităţii de întreprinzător, adoptată în 2012. “Ea tocmai a avut scopul să optimizeze activitatea organelor de control, să faciliteze şi să încurajeze activitatea întreprinzătorilor şi dacă asta nu s-a reuşit din 2012 până acum, ar fi bine să se cunoască exact de ce”, conchide Mariana Kalughin.

Legea privind moratoriul asupra controlului de stat a fost adoptată în lectură finală în luna martie, după ce în februarie premierul Pavel Filip declara într-o şedinţă de Guvern că organele de control efectuează prea multe controale ale agenţilor economici şi admit abuzuri. „Situația controalelor nu este una simplă, dar una de sistem. Guvernul a întreprins totul ce intră în zona sa de responsabilitate. În aceste trei luni, cât va funcționa moratoriul, vom elabora un proiect de lege care va reglementa controalele, astfel ca ele să fie clare pentru toți, transparente și cu reguli clare de joc” , declara Filip.

La acea şedinţă, premierul a delegat Ministerul Justiţiei să se ocupe de elaborarea proiectului de lege, fapt pe care experţii CAPC îl critică. “Iniţiator este Guvernul, însă autor nemijlocit - Ministerul Justiţiei. Astfel, instituţia şi-a depăşit competenţele. Ea poate elabora proiecte de acte normative în domeniul Justiţiei şi a drepturilor omului, nu altele”, susţine Mariana Kalughin.

Legea nou-adoptată prevede stoparea oricărui control, cu anumite excepţii, inclusiv cele din cadrul urmăririi penale, dar şi cele ale Băncii Naţionale sau atunci când există un demers motivat din partea organului abilitat de control.

Victoria Dodon
31/03/2016

Comentarii