Gestionarea lui Ion Ceban: Fiecare al șaselea leu din bugetul Chișinăului este plătit pentru a acoperi pierderile transportului public de pasageri

Ion Chișlea
28/03/2022
rtec.md

Municipiul Chișină va plăti în acest an 800 milioane de lei pentru a ține scăzut prețul călătoriilor în transportul public. Este vorba de 15 la sută din bugetul municipal.

Potrivit unei analize a lui Veaceslav Ioniță, economist la Institutul pentru dezvoltare și initiative sociale (IDIS) Viitorul, subvenționarea transportului privat a sporit timp de 10 ani de 14 ori.  Dacă în 2011 din bugetul municipal s-au alocat pentru subvenționarea transportului public 50,4 de milioane de lei, atunci în 2021 suma a crescut până la 700 de milioane lei. În condițiile scumpirilor la energia electrică și carburanții, în anul curent subvenționarea transportului public va crește până la cel puțin 800 de milioane de lei.

Expertul este de părere că municipalitatea trebuie să descurajeze posesorii de autoturisme prin introducerea unor plăți pentru parcare, a unei taxe de circulație prin centrul orașului, iar banii colectați să fie direcționați subvenționării transportului public.

"Fiecare al șaselea leu pe care îl câștigă municipiul Chișinău este alocat subvenționării transportului public. Din acești bani pot fi reparate șase mari străzi din municipiul Chișinău”, a spus Ioniță.

Problema constă în faptul că tarifele în transportul public sunt politizate, se stabilesc fără a avea la bază o analiză economică, dar se aprobă strict din raționamente politice. Analistul crede că prețul maximum posibil care poate fi acceptat astăzi este de 6 lei, deși calculele autorităților arată că costul real al unei călătorii este de aproape 10 lei.

Limitarea la 6 lei este determinată de garantarea unui minim de cel puțin 2000 de călătorii, care pot fi procurate pe un salariu mediu din municipiu. Diferența va fi achitată din bugetul municipal, care se va ridica la cel puțin 300 milioane lei pe an.

Una din problemele, invocate de economist, care ar fi dus la scăderea veniturilor regiilor de transport public, ar fi reducerea semnificativă a călătorilor. Dacă în 2009 transportul public municipal a transportat 194 de milioane de pasageri, în present, această cifră este de 143 de milioane.

„Avem o reducere destul de puternică a cetățenilor care merg cu transportul public în favoarea celui privat. Se creează din această cauză ambuteiaje enorme. Tot ce trebuie să facă autoritățile municipale este să gândească politici de descurajare a utilizării transportului privat și încurajarea transportului public. Persoanele care utilizează transportul privat trebuie să plătească, iar banii colectați să meargă la subvenționarea ramurii de transport municipal”, recomandă Ioniță.

Ion Chișlea
28/03/2022




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii