Igor Munteanu: „Am dispus efectuarea unui audit al contractului de privatizare a companiei Air Moldova”

Mariana Colun
03/09/2019

Comisia de anchetă a privatizărilor a dispus efectuarea unui audit asupra îndeplinirii obligațiilor legate de contractul de privatizare a companiei Air Moldova. „În ultimii cinci ani nu a fost efectuat niciun audit independent al situației financiare a companiei aeriene, chiar dacă astfel de servicii au fost contractate și achitate”, a declarat, marți, într-o conferință de presă, președintele Comisiei, Igor Munteanu.

Oficialul a oferit detalii despre condițiile netransparente în care a fost privatizat operatorul aerian național. „Conform contractului de privatizare, compania care a cumpărat această proprietate a statului, are obligația ca, în timp de trei ani, să se afle sub regim de monitorizare, respectiv nu poate să gajeze și să înstrăineze bunul pe care l-a luat, fără acordul Guvernului Republicii Moldova”, a declarat Munteanu.

„Evaluarea companiei aeriene a fost efectuată cu largi derogări de la lege. Expertiza procesului de evaluare punctează foarte clar că aceasta a fost efectuată într-o manieră neadecvată. Calitatea evaluării a influențat prețul cu care a fost scoasă la vânzare”, susține Munteanu.

„Modul de privatizare a fost ales de Guvern, prin concurs comercial. Această alegere a fost decisă cu abateri de la lege și este ilegală. Privatizarea bunurilor proprietate publică de o importanță deosebită pentru economia națională se efectuează prin proiecte individuale, cu atragerea unui consultant financiar independent. Toate aceste elemente au lipsit. Perioada de colectare a ofertelor pentru concursul comercial a constituit doar 39 de zile calendaristice, dintre care 31 au acoperit lunile iulie-august, perioada de vacanță. Perioada de expunere la privatizare recomandată de evaluatori profesioniști constituie nouă luni de zile. Autoritățile s-au grăbit”, mai declară oficialul moldovean.

Potrivit lui Igor Munteanu, „în aceste condiții, putem presupune că, cumpărătorul efectiv era cunoscut din timp și aceasta deja presupune anumite ilegalități”. Unica ofertă prezentată de către autorități a fost cea a unei companii proaspăt formate, cu un cappital de 500.000 de lei, care își asuma achitarea unei datorii de 1,3 miliarde de lei. „Măsurile de atragere a potențialilor cumpărători pentru Air Moldova s-au rezumat la cerințele minime impuse de lege pentru a efectua privatizarea companiei prin concurs comercial. Practic promovarea ofertei de privatizare s-a rezumat doar la publicarea unui comunicat în Monitorul Oficial, o conferință de presă a Agenției Proprietății Publice și expedierea exclusivă a comunicatului informativ în limbile română, rusă, engleză către ambasadele Republicii Moldova”.

Igor Munteanu susține că datoriile de 1,3 miliarde de lei ale Air Moldova au fost înregistrate pe fundalul creșterii numărului de pasageri transportați, de la 529 de mii în 2013, la un milion 130 de mii în 2017. „Practic, dublarea numărului de pasageri ar fi trebuit să însemne dublarea câștigurilor. Cifra de afaceri era de 3 miliarde de lei pentru compania care trebuia să fie privatizată. Din 2015 până în 2018, Air Moldova a fost gestionată de un director general interimar, fără ca acesta să aibă drept obiective dezvoltarea companiei, fără ca să se desfășoare un concurs de angajare”, a mai precizat Igor Munteanu.

În plus, președintele Comisiei de anchetă a privatizărilor  a subliniat că, din 2014, nu s-a mai făcut un audit independent al situației financiare a companiei, chiar dacă astfel de servicii au fost contractate și achitate. „Conform legii, auditul situației financiare a întreprinderii de stat Air Moldova era obligatoriu. Compania nu a fost pregătită pentru privatizare. Decizia Guvernului de a privatiza întreprinderea de stat Air Moldova, în vara lui 2018, nu a fost precedată de măsuri de restructurare. Nu e clar cum a fost aplicat și care sunt rezultatele planului de restructurare, urmare a ajutorului de stat din 2017, care până în prezent nici nu a fost returnat”, a mai declarat oficialul.

În opinia lui Munteanu, caietul de sarcini elaborat pentru privatizare nu conținea informații elementare despre avantajele și perspectivele companiei, ceea ce a rezultat într-un interes redus pentru potențialii cumpărători. „Acesta a fost prezentat într-un singur exemplar, unei singure companii, în limba română, ceea ce înseamnă că, anume caietul de sarcini nu a fost deschis, accesibil pentru o comunitate mai largă de potențiali cumpărători.

Precizăm că, marți, Comisia de anchetă a privatizărilor a audiat zece demnitari din Guvernele anterioare, foști miniștri, funcționari de stat și noii proprietari ai companiei Air Moldova, în legătură cu privatizarea companiei Air Moldova, dar și a gărilor și stațiilor auto.

Printre cei care au fost invitați la audieri se regăsește fostul premier, Pavel Filip, ex-miniștrii Economiei, Chiril Ganurici și Octavian Calmîc, fostul șef al Agenției Proprietății Publice, Vladimir Baldovici, precum și mai mulți foști secretari de stat. La ieșirea de la audieri, fostul ministru al Agriculturii, Nicolae Ciubuc, a declarat că atât comisia, cât și audierile de marți ar fi politizate. 

Agenția Proprietății Publice a anunțat, la 2 octombrie 2018, despre privatizarea Întreprinderii de Stat Air Moldova. Cea mai mare întreprindere de stat din Moldova, după volumul vânzărilor, a fost privatizată contra unui preț de 50 de milioane de lei, de către Compania Civil Aviation Group SRL. Agentul economic și-a asumat și datoriile companiei Air Moldova, de peste 1,2 miliarde de lei. Compania Civil Aviation Group SRL a fost deschisă, la 23 august 2018, de un grup de investitori. 49% îi aparține firmei române de aviație privată Blue Air. Compania Blue Air are doi asociați – Andrei Ianovici și Serghei Melnik, cetățeni ai Republicii Moldova – care dețin câte 25.5% din acțiuni. La 30 august, cei doi și compania Air Global Group Lip au mai deschis o companie – Air Jet Company. Ulterior privatizării Air Moldova, experții Centrului Analitic Independent „Expert Grup” au subliniat că Air Moldova ar fi fost gestionată ineficient în mod intenționat, cu scopul de a o aduce în prag de faliment pentru a fi privatizată la preț redus.  

Mariana Colun
03/09/2019

Comentarii