Ministrul Justiției critică societatea civilă pentru neimplicarea la formarea Consiliului de Integritate al ANI. Petru Macovei, director API: „Nu am primit solicitări de la minister”

Anastasia Nani
21/09/2016
Vladimir Cebotari. Foto: CIJM

Guvernul a aprobat acum o săptămână Regulamentul privind selectarea celor doi reprezentanți ai societății civile în Consiliul de Integritate, organ care va supraveghea activitatea Autorităţii Naționale de Integritate (ANI). Potrivit documentului, din componența Comisiei de selectare ar urma să facă parte în total cinci membri: doi desemnați de Ministerul Justiției, unul de Uniunea Avocaților și alți doi de reprezentanți ai societății civile - un membru numit de Asociația Presei Independente și altul de Consiliul Național de Participare. La doar două zile de la aprobarea regulamentului, ministrul Justiției, Vladimir Cebotari, a criticat organizațiile neguvernamentale pentru neimplicare și de faptul că nu răspund la demersurile autorităților de a desemna membri în comisia de selectare. În replică, reprezentanți ai societății civile îl contrazic și spun că Ministerul nu a expediat astfel de demersuri.

„În privința Legii cu privire la ANI a fost accentuat faptul că Consiliul de Integritate urmează să aibă doar doi reprezentanți ai societății civile, lucru care vine din inițiativa susținută inclusiv de societea civilă. Astăzi se discută despre o propunere de a extinde acest cerc. Aș vrea să vă prezint și o altă parte a acestei monede: din păcate, nu ne prea bucurăm de multe aplicații din partea societății civile în a participa în astfel de colegii sau consilii. Spre exemplu, ar trebui să formăm Consiliul de Integritate cât mai repede. Am formulat inițiative în repetate rânduri, inclusiv către societatea civilă să-și delege reprezentanți în Comisia de concurs pentru selectarea celor doi reprezentanți care vor ajunge în componența Consiliului de Integritate. Nu a fost încă nimeni numit nici din partea Asociației Presei Independente. Astfel de exemple avem foarte multe”, a declarat ministrul Justiției în cadrul unor discuții publice despre monitorizarea realizării Foii de parcurs privind agenda de reforme prioritare pentru implementarea Acordului de Asociere Republica Moldova - Uniunea Europeană.

„Nu am primit nicio solicitare din partea Ministerului Justiției să delegăm un reprezentant în Comisia de selectare. Am primit doar spre avizare proiectul hotărârii Guvernului prin care se aprobă Regulamentul de selectare a reprezentanților societății civile în Consiliul de Inegritate. Am aflat ulterior că regulamentul a fost aprobat. Ministerul Justiției nu ne-a solicitat însă să delegăm un reprezentant. Vom lua legatura cu Ministerul și vom delega în următoarele zile un reprezentant, după ce ne vom consulta și cu alți colegi, asociații de media”, a comentat Petru Macovei, directorul executiv al Asociației Presei Independente.

Elena Prohnițchi, coordonator de programe în cadrul Asociației pentru Democraţie Participativă „Adept”, susține că Consiliul Național de Participare, organ consultativ pe lângă Guvern, este inactiv de aproape doi ani și nu este clar în ce mod ar putea să desemneze un reprezentant în Comisia de selectare. În context, Elena Prohnițchi vorbește despre credibilitatea redusă a autorităților în randul societății civile. „Este important ca participarea acestor organizații să nu fie folosită doar pentru a bifa existența unui proces consultativ, fără a avea niște rezultate concrete. O soluție contra acestei pasivități ar fi manifestarea unei mai mari deschideri și transparențe din partea autorităților. În acest sens, este necesară fortificarea mecanismelor existente de asigurare a transparenței decizionale, care ar permite o implicare mai activă a societății civile în procesul decizional”, este de părere coordonatoarea de proiecte.

Legea cu privire la Autoritatea Naţională de Integritate a intrat în vigoare din 1 august. Autoritatea este creată prin reorganizarea Comisiei Naţionale de Integritate, fiind succesorul în drepturi al acesteia. Deocamdată, în Consiliul de Integritate au fost desemnați Victor Micu, președintele Consiliului Superior al Magistraturii, și Mircea Roșioru, președintele Consiliului Superior al Procurorilor. În total, Consiliul va avea șapte membri. Pe lângă Mircea Roșioru și Victor Micu, din componența acestuia urmează să mai facă parte membri desemnați de Parlament, Guvern, Consiliul Superior al Magistraturii, Congresul Autorităților Locale din Moldova și doi reprezentanți ai societății civile.

La mijlocul lunii august, mai multe organizații neguvernamentale au expediat autorităților un apel prin care cereau desemnarea în mod transparent a persoanelor competente și integre în Consiliul de Integritate al Autorității Naționale de Integritate.

Anastasia Nani
21/09/2016

Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Follow us on Telegram