Moratoriu la construcția stațiilor PECO și amenzi considerabile pentru petroliști. Propuneri pentru ameliorarea pieței petroliere

Olga Stăvilă
20/10/2021

Moratoriu la construcția benzinăriilor, amenzi majorate pentru petroliști, eliminarea taxei de 260.000 de lei pentru licență și interdicția revânzării angro pentru comercializare. Acestea sunt propunerile principale făcute în cadrul consultărilor publice organizate marți de legislativ pe marginea unui proiect de lege cu privire la piața petrolieră.

Deputatul Radu Marian a propus pentru discuție patru măsuri de îmbunătățire a legislației. Prima propunere vizează introducerea moratoriului privind construcția stațiilor petroliere.

Numărul mare de stații petroliere duce la cheltuieli suplimentare și pune o presiune mai mare pe prețurile la pompă. În Republica Moldova volumul de carburanți comercializat per stație este de câteva ori mai mic decât în țările din regiune, a atenționat parlamentarul.

Altă modificare poate fi eliminarea taxei fixe pentru licenţa privind importul şi comercializarea cu ridicata în valoare de 260.000 de lei anual. Această taxă a fost introdusă ca barieră de intrare pe piață pentru importatorii mai mici. În schimbul acestei sume fixe, deputații propun introducerea unei taxe de import de 10 lei per tonă.

Majorarea amenzilor aplicate companiilor petroliere pentru încălcarea legislației din domeniu ar fi următoarea măsură de eficientizare a activității petroliștilor. În acest moment, amenzile aplicate companiilor sunt de la 3.000 până la maxim 15.000 de lei, o sumă simbolică în comparație cu veniturile de sute de milioane de lei pe care le înregistrează multe din aceste companii, dar și în comparație cu potențialele prejudicii pe care le pot aduce.

,Amenzi de 3.000 de lei aplicate la companii cu venituri de sute de milioane de lei stârnesc zâmbete. ANRE este de acord că ele sunt mici”, a punctat Eugen Carpov.

Ultima măsură prevede interzicerea revânzării angro. Prin această prevedere, se propune revenirea la formularea legii din 2018, astfel încât vânzarea angro să se facă doar către consumatorilor finali, agricultorii, companiile de transport.

Ei vor putea în continuare achiziționa produse angro, în cazul în care vor fi consumatori finali ai produselor petroliere. Reintroducerea interdicției revânzării angro ar duce la majorarea numărului de importatori și a unui mediu concurențial mai dinamic, a specificat deputatul Radu Marian, în prezentarea propunerilor.

Amintim că în 2017, Parlamentul a votat un amendament al deputatului Vladimir Andronachi, care a permis oricărui participant de pe piață să achiziționeze pe teritoriul ţării produse petroliere pentru a le vinde. Companiile mari și-au consolidat puterea, iar mulți importatori mici au dispărut.

Prezent la discuții Eugen Carpov, unul dintre directorii Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, a menționat că susține modificările propuse de Parlament, pe segmentul instituirii moratoriului, prezentând câteva ,,situații ciudate” în opinia funcționarului.

,,Analizând numărul și amplasarea stațiilor, avem situații ciudate. În municipiul  Chișinău sunt în total 175 de stații de PECO, iar la Basarabeasca – doar două stații, la Dubăsari – cinci stații, în Rezina și Șoldănești câte șase stații petroliere. Evident că sunt carențe. Noi avem străzi cu lungimea de un kilometru în Chișinău, cu un număr mai mare de stații decât într-un raion. Sunt necesare criterii clare de amplasare a stațiilor pe care trebuie să le elaboreze guvernul”, a specificat Carpov.

,Amenzi de 3.000 de lei aplicate la companii cu venituri de sute de milioane de lei stârnesc zâmbete. ANRE este de acord că ele sunt mici”, a punctat Eugen Carpov.

Centrul de Investigații Jurnalistice a realizat în 2017 o anchetă în care arată cum pe timpul unui moratoriu la construcția benzinăriilro în muncipiul Chișnău, au continuat să apară stații PECO în raza municipiului.       

Olga Stăvilă
20/10/2021



Become a Patron!

TestRapid

Comentarii