Nereguli și conflicte de interese depistate de CNA la ANSA

Anticoruptie.md
18/05/2016
Sediul ANSA. Foto: ansa.gov.md

Dublări de competenţă la "controlul siguranţei alimentelor", proceduri neuniformizate, competenţe neclare, precum și divergenţe la calculul taxelor pentru eliberarea unor categorii de acte permisive, incompatibilități de funcții și conflicte de interese. Acestea sunt doar câteva dintre riscurile de corupție depistate de angajații Centrului Național Anticorupție (CNA) la Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor (ANSA). 

Potrivit raportului CNA, la ANSA au fost depistate norme de trimitere în alb datorate legislaţiei neactualizate, puteri discreţionare şi lipsa de proceduri clare şi eficiente, aplicabile în mod uniform. Astfel, în cazul nimicirii/distrugerii produselor alimentare neconforme, periculoase, una dintre măsurile larg întâlnite în actele normative privind activitatea ANSA, lipsește un mecanism clar şi unic pentru nimicirea produselor alimentare şi nealimentare. În acelaşi timp, mecanismul de realizare a măsurii, monitorizarea procesului de distrugere, măsurile de protecţie a mediului luate în considerare la realizarea acestei proceduri, actul prin care s-a dispus şi realizat nimicirea - toate au fost decizii unilaterale şi arbitrare ale funcţionarului ANSA, şi lipseşte consumatorii de garanţia distrugerii de facto a produselor alimentare neconforme şi/sau periculoase, survenind riscul de reamplasare pe piaţă, se mai arată în raportul CNA.

Potrivit raportului, unul dintre cel mai vulnerabile sectoare din activitatea ANSA, cu cele mai multe riscuri de corupţie reprezintă „eliberarea actelor permisive”. Deşi patru acte normative stipulează expres necesitatea instituirii „ghişeului unic” funcţional pentru eliberarea actelor permisive, până în prezent acesta lipseşte atât la nivel central, cât şi la nivel teritorial/municipal. Astfel, CNA a identificat divergenţe constatate la etapa de depunere a cererilor pentru obţinerea unui act permisiv, atât prin împuterniciri repartizate în mod diferit, cât şi prin mecanismul neuniform de depunere a cererilor, instituirea unor registre electronice la eliberarea actelor permisive, în lipsa reglementării „mecanismului de gestionare şi securizarea a acestora”, lipsa unui mecanism clar şi unic de încasare a taxelor achitate de operatorii economici pentru actele eliberate sau serviciile prestate, proceduri neuniformizate la „semnarea” actelor permisive, lacune constatate la “eliberarea certificatului de dezinfecţie”, certificat eliberat, contra cost, de unii funcţionari ANSA, în lipsa unui mecanism de obţinere a acestui act permisiv de către agentul economic și a unui mecanism de încasare a taxei.

În același timp, CNA a depistat faptul că ANSA emite contra cost unele acte permisive neprevăzute de lege. Este vorba despre „certificatul de înregistrare oficială pentru siguranţa alimentelor”, neprevăzut de niciun act normativ în vigoare, reglementat doar prin Ordinul ANSA privind „Procedura de înregistrare oficială pentru siguranţa alimentelor a operatorilor din businessul alimentar”. În acelaşi timp, merită specificat faptul că procedura aprobată stabileşte un termen de valabilitate a certificatului de cinci ani şi face referire la „tarife” nereglementate legal. Asta în timp ce certificatele de înregistrare prevăzute de Lege nu au termen de valabilitate şi se eliberează gratuit. O altă lacună ține de reglementarea „paşaportului fito-sanitar” în actele normative şi departamentale, act care actualmente nu se eliberează de ANSA şi care urmează a fi implementat abia din anul 2018.

În contextul celor două proceduri menţionate mai sus, CNA a constatat riscuri de nedeclarare a conflictelor de interese şi a incompatibilităţilor de funcţie prevăzute de Legea cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public. Astfel, CNA a determinat şi sesizat Comisia Naţională de Integritate, care examinează actualmente nouă cazuri de incompatibilităţi de funcţii publice, generate de exercitarea în paralel a funcţiei publice şi angajat remunerat în sectorul privat, la agentul economic a cărui activitate avea competenţa de a controla. Lipsa mecanismului clar şi eficient de declarare a conflictului de interese în special pentru subdiviziunile teritoriale, necunoaşterea procedurii de declarare, sunt riscuri ce încurajează direct fenomenul corupţiei sau muşamalizarea neregulilor, se mai arată în raportul CNA.

De asemenea, au fost depistate lacune în cazul înregistrării medicamentelor veterinare, prin existența competenţelor neclare în procedura de înregistrare a acestora, formalism în organizarea activităţii Comisiei Medicamentelor Veterinare, conflicte de interese şi atribuţii cu exercitare nelimitată, remunerare nejustificată şi incompatibilităţi de funcţii, lipsa de supraveghere şi transparenţă în activitatea farmaceutică veterinară, precum și lipsa prevederilor contravenţionale şi a sancţiunilor în domeniul „medicinii veterinare”, situaţie care lasă loc pentru comiterea/tolerarea abaterilor.

Angajații CNA au atestat un nivel scăzut de integritate a funcţionarilor Agenţiei, în timpul evaluării riscurilor de corupție. Faptele de corupţie mediatizate în presă, funcţionari cu un nivel înalt de percepţie în privinţa funcţiei deţinute, cu discreţie în exercitarea atribuţiilor, abuz în serviciu, management defectuos sau slab organizat, sunt doar câteva riscuri rezultate din sesizările Comisiei disciplinare, cauzele aflate în instanţele de judecată sau dosarele penale examinate de CNA sau Procuratura Anticorupţie, se mai spune în raport.

Astfel, au fost atestate:

  1. admiterea acţiunilor individuale şi a deciziilor unilaterale din partea unor funcţionari implicaţi nemijlocit în procesul de control, inclusiv abuz în serviciu sau depăşirea atribuţiilor prin efectuarea controlului în timpul zilelor de concediu, prin admiterea erorilor de serviciu;
  2. protejarea intereselor/favorizarea unor agenţi economici, prin admiterea importului în ţară a mărfurilor în lipsa actelor permisive, sau prin eliberarea unor acte permisive contrar prevederilor legale;
  3. neglijenţă în serviciu, manifestată prin încălcări la eliberarea certificatului de înregistrare din domeniul fitosanitar, refuzul nejustificat de înregistrare a operatorilor economici din domeniul fitosanitar; controale exercitate în mod superficial, cu consecinţe grave asupra sănătăţii populaţiei;
  4.  utilizarea bunurilor de serviciu în interes personal de către persoanele cu funcţii de conducere din cadrul subdiviziunilor teritoriale, inclusiv în timpul concediilor de odihnă, utilizarea iraţională a combustibilului;
  5. absenţe nemotivate de la serviciu a funcţionarilor ANSA;
  6. nerespectarea procedurii de efectuarea a controlului, prin admiterea efectuării controlului fără coordonare cu şeful ierarhic superior, prin neelucidarea în actele de control a stării de fapt reale în rezultatul controalelor efectuate la agenţii economici, prin întocmirea în mod incorect a proceselor verbale contravenţionale, actelor de control, prescripţiilor sau neîntocmirea intenţionată a acestora;
  7.  nesubordonarea angajaţilor şi purtare sfidătoare.
Anticoruptie.md
18/05/2016




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii