Proiectul de lege privind modificarea și completarea unor acte legislative pentru punerea în aplicare a Legii cu privire la locuințe, intrată în vigoare în noiembrie 2015, conține prevederi care ar putea duce la încălcarea drepturilor omului, abuzuri și neclarități. Sunt concluziile expertizei efectuate de Centrul de Analiză şi Prevenire a Corupţiei.
Autorii expertizei menționează că proiectul de lege conține mai mulți factori de vulnerabilitate, între care atribuirea unor noi competențe primarilor. „Primarul va trebui să consulte populația în ceea ce ține de exploatarea și administrarea locuințelor. De asemenea, acesta va trebui să acorde asistență metodologică și juridică la înregistrarea asociațiilor de co-proprietari în Condominiu. Aceste competențe sunt improprii primarului și nu sunt prevăzute în legea cu privire la locuințe și depășesc domeniul de activitate al APL-urilor”, subliniază Viorel Pârvan, unul din autorii studiului.
În același timp, sunt instituite un șir de prevederi noi în Codul Contravențional, prin care sunt stabilite sancțiuni în cazul nerespectării normelor de conduită din Legea cu privire la locuințe. Cu toate acestea, în proiect sunt introduși termeni neuniformi celor existenți în legislația cu privire la locuințe. De asemenea, la inserarea unor norme ce prevăd răspunderea contravențională, autorii proiectului de lege au schimbat conținutul normei materiale prevăzute în legea cu privire la locuințe și chiar au inserat acțiuni neprevăzute de legea cu privire la locuințe. „În Codul Contravențional, se introduc termeni care în lege sună într-un fel, iar în Cod – altfel. Aceste neconcordanțe nu pot fi acceptate, deoarece în momentul în care se va implementa Codul Contravențional și va trebui sancționată persoana, vor apărea situații de abuz, situații neclare. Mai mult ca atât, în Codul Contravențional autorul indică norme care nu se regăsesc în însăși legea cu privire la locuințe. În absența unei norme de conduită, nu pot fi prevăzute sancțiuni pentru acestea”, remarcă Viorel Pârvan.
Un alt articol se referă la faptul că cetățenii vor fi sancționați în cazul în care nu asigură accesul reprezentanților administratorilor în apartamente, în caz de necesitate. Legea cu privire la locuințe prevede o astfel de obligație, însă o face foarte vag. „Nu este clar cum va avea loc acest proces. Astfel de prevederi pot duce la interpretări și abuzuri”, conchide Viorel Pârvan.
De asemenea, potrivit autorilor expertizei, nota informativă care însoțește proiectul de lege e foarte sumară și incompletă, are un caracter general și nu conține elementele necesare unei fundamentări, cum prevede legea. Avizele, dar și sinteza recomandărilor parvenite de la societatea civilă, care demonstrează că au avut loc consultări publice, nu au fost anexate. De asemenea, lipsește avizul Congresului Autorităților Locale din Moldova (CALM), care era necesar, deoarece proiectul prevede oferirea unor competențe noi pentru primari.
Scopul proiectului de lege examinat este eliminarea neconcordanțelor existente în legea cu privire la locuințe și alte acte normative care conțin reglementări în domeniul locuințelor: Legea privind statutul deputatului în Parlament, Legea privind administrația publică locală, Legea privind asigurarea activității președintelui Republicii Moldova, Legea cu privire la activitatea poliției și statutul polițistului, Legea cu prvire la privatizarea fondului de locuințe și Codul Contravențional.
Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.
Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.
Finanţatori:
Parteneri: