Un suspect în dosarul furtului de la BEM, patron al postului de radio şi televiziune „Vocea Basarabiei”

Anticoruptie.md
25/11/2015
Sursa foto: realitatea.md

Igor Cijov, administratorul firmei „Caravita”, care îi aparţine lui  Vladimir Rusu, nepotul fostului premier liberal-democrat, Vlad Filat, este proprietarul oficial al postului de televiziune „Vocea Basarabiei” şi al postului de radio cu acelaşi nume. Informaţia rezultă din Declaraţia cu privire la transparenţa proprietăţii depusă la Consiliul Coordonator al Audiovizualului. Igor Cijov se află în arest, fiind învinuit în dosarele de fraudare a BEM.

Cijov Igor deţine întreaga cotă-parte la întreprinderea  „Canal X" SRL, compania care a preluat oficial licenţa postului de radio „Vocea Basarabiei". Oficial, postul (deținătoare de licență – SRL „EMICO” ) a fost cesionat printr-o decizie a Consiliiului Coordonator al Audiovizualului din data de 10 februarie 2014 firmei ”Canal-X”. Cesiunea a avut loc în baza unei cereri depuse de administratorul postului de radio, Veaceslav Țîbuleac, însoțită de actul Adunării Generale a ”EMICO” SRL, confirmat de semnăturile a patru asociați cu valoarea cotei de participare de 75%”. La 7 ianuarie 2015 “Canal X” SRL lansează canalul de televiziune „Vocea Basarabiei”.

Fostul deputat şi preşedintele Uniunii Jurnaliştilor din Moldova, Valeriu Saharneanu, cel care a fondat postul de radio „Vocea Basarabiei”, l-a acuzat în repetate rânduri pe Vlad Filat că ar fi preluat postul printr-un atac raider.  Saharneanu spune că numele său lipsește din lista semnatarilor și că respectivul act este un fals, pentru că Adunarea Generală nu a avut loc. „Acționarii au fost ignorați ori înșelați, iar semnăturile de sub el, în afară de cea a administratorului de rea-credință V. Țîbuleac, presupun că sunt falsificate de administrator. Lucrul acesta, în afară de subsemnat, îl confirmă cel puțin doi acționari cu cota de participare de 27,5%  și de 10 la sută”, scria Valeriu Saharneanu pe blogul său.

Mai mult, acesta declară că a adresat Procuraturii Generale două plângeri (prima la 31 martie 2015 și a doua la 20 mai 2015) și o altă plângere (în data de 9 iunie 2015) Centrului Național Anticorupție. Atât Procuratura Generală, cât şi CNA au considerat neîntemeiate plângerile lui Saharneanu

Postul de radio „Vocea Basarabiei” a apărut la Nisporeni în anul 2000 şi s-a constituit ca urmare a unui program de dezvoltare a posturilor de radio locale, iniţiat de Fundaţia Soros Moldova, care a furnizat echipamentul de studiou şi, în completare, a susţinerii Fundaţiei Iosif Constantin Drăgan din Milano, care a pus la dispoziţie echipamentul de emisie.

Igor Cijov este cercetat penal, în stare de arest, în dosarul spălării de bani „Caravita”. Ion Rusu, cumnatul şi naşul de cununie al fostului premier, Vlad Filat, a fost condamnat la 5 ani de închisoare cu suspendare, după ce a semnat cu procurorii un acord de recunoaştere a vinovăţiei în acest dosar.

Noile modificări la Codul Audiovizualului obligă posturile de radio si TV private să facă publice numele proprietarului /proprietarului-beneficiar şi datele privind cota lor de participare la capitalul social, precum şi alte informaţii de interes public. Declaraţiile urmau să fie depuse până pe 10 noiembrie. Întrucât mulţi radiodifuzori au depus dosare incomplete sau nu le-au depus deloc, CCA a prelungit acest termen.

Din declaraţiile depuse până acum reiese că proprietarul cu cele mai multe posturi de radio şi TV din Moldova este democratul Vlad Plahotniuc, care deţine Publika TV, Prime TV, Canal 2 şi Canal 3, Publika FM, Muz FM şi Maestro FM. Acesta este urmat de deputatul liberal-democrat, Chiril Lucinschi, care două canale de televiziune: TV 7 şi Bravo.

Anticoruptie.md
25/11/2015

Comentarii