Undă verde pentru socialişti. CCA le-a acordat licenţă pentru a retransmite NTV-ul de la Moscova

Anastasia Nani
08/12/2015
Autorii proiectului au promis că buletinele de știri difuzate de NTV din Rusia nu vor reveni pe micile ecrane din Republica Moldova. Foto: tv-novosti.ru

Consiliul Coordonator al Audiovizualului a decis să acorde licenţă de emisie firmei Exclusiv Media, al cărei fondator, oficial, este deputatul PSRM Corneliu Furculiţă. Noua televiziune, NTV Moldova, va dufuza emisiunile NTV din Rusia, un post apropiat Kremlinului, retransmis în prezent pe teritoriul Moldovei de TV 7, canal ce-i aparţine deputatului liberal-democrat Chiril Lucinschi. Proiectul a fost acceptat în şedinţa de marţi, 8 decembrie, după ce săptămâna trecută cinci membri CCA din nouă l-au respins. Autorii conceptului au obţinut undă verde după au promis că nu vor difuza ştirile NTV de la Moscova. Decizia a fost luată cu votul a şapte membri, Olga Guţuţui fiind singura care a respins proiectul şi de această dată. 

Postul de la Moscova ar fi cedat drepturile de retransmisie firmei lui Corneliu Furculiță printr-un contract. Autorii proiectului îşi propun să facă un post de televiziune generalist şi care, spre deosebire de politicile promovate de PSRM şi de NTV din Rusia, să pună accent pe valorile europene.

“NTV Moldova reprezintă un post de televiziune generalist, care promovează valorile europene, asigură exercitarea drepturilor fundamentale ale omului, în special libertatea de exprimare, libertatea de exprimare a mass-media, libertatea publicului de a fi informat, pluralismul politico-social”, potrivit proiectului.

Autorii susţin că “emisia postului va fi constituită din emisiuni autohtone, achiziţionate, precum şi un volum nesemnificativ de retransmisie din serviciul de programe a postului Telecompania NTV din Federaţia Rusă”, despre care se ştie că este apropiat de Kremlin.

“Concepţia de fond a postului este realizarea obiectivelor generale: de a contribui nemijlocit la educarea publicului în înţelegerea proceselor politice şi sociale provenite din ţară şi lume”, mai scriu autorii în proiectul prezentat la CCA.

Aceştia îşi doresc să lanseze mai multe emisiuni de analiză, una dintre ele având denumirea “Politica în direct”. “Domnule Dodon, a fost o mare surpriză să aflu că vreţi să furaţi şi denumirea emisiunii mele şi s-o plasaţi pe acelaşi slot de timp. E ruşinos. Şi mai ruşinos e că vă prefaceţi ca n-aţi avea nicio tangenţă cu acest post TV. Oare nu dumneavoastră v-aţi lăudat la toată lumea ca aţi semnat contractul cu NTV?”, se întreaba retoric jurnalista Natalia Morari, care realizează emisiunea “Politica” difuzată la TV7, pe reţeaua de socializare Facebook.

“Am observat că o duzină de propagandişti de pe dreapta încearcă să insinueze că aș fi un mediamagnat. Dragii mei, calmaţi-vă, nimeni nu are de gând să rivalizeze cu adevărații mediamagnați din PDM și PLDM. Eu personal nu sunt proprietar sau sponsor al niciunuia dintre proiectele media care își fac sau își vor face apariția pe piața moldovenească. Dar întotdeauna voi încuraja apariția noilor surse media, spre deosebire de unii mediamagnați albaștri sau verzi care blochează direct dezvoltarea mass-media în Republica Moldova”, a comentat tot pe Facebook Igor Dodon, liderul PSRM, aflându-se la Moscova.

Singurul fondator al Exclusiv Media SRL este deputatul PSRM Corneliu Furculiţă. Aceeaşi firmă editează ziarul de limbă rusă „Argumenti i Fakti”. Centrul de Investigaţii Jurnalistice scotea la iveală într-o anchetă realizată în parteneriat cu Ziarul de Gardă că, acum un an, singurul fondator al firmei era Veaceslav Anghel, originar din Sadova, Călăraşi, localitatea de baştină a liderului PSRM.

La Exclusiv Media SRL este angajată şi Galina, soţia lui Igor Dodon, dar şi Ludmila, soţia lui Corneliu Furculiţă, cea care a donat PSRM la alegerile parlamentare de acum un an peste 165.000 de lei. Curios este şi faptul că, deşi acum un an era pe numele lui Veaceslav Agache,  firma îşi avea sediul într-un apartament al soţilor Furculiţă de pe strada Asachi din Capitală.

Acum firma îşi are sediul pe strada Ion Neculce din Chişinău, unde se va afla şi noua televiziune.

Anastasia Nani
08/12/2015

Comentarii