Asociația „Agrocereale”: Noile reglementări vamale și majorarea diurnelor de deplasare complică activitatea producătorilor agricoli

Anticoruptie.md
04/04/2024
Pentru România, diurna a crescut cu 100%, de la 30 de euro la 60 de euro pe zi, ceea ce înseamnă o majorare medie de 120 de euro pentru o rută, iar în total tur-retur: aproximativ 240 de euroFoto-simbol: s.iw.ro.

Asociația exportatorilor și importatorilor de produse agricole și cerealiere „Agrocereale” semnalează că noile reglementări vamale cu privire la garantarea datoriei vamale și majorarea diurnelor șoferilor de camioane amplifică presiunea asupra producătorilor și revendică modificări legislative precise pentru a înlătura   

Odată cu intrarea în vigoare a noului Cod Vamal din 1 ianuarie 2024, subliniază asociația, Republica Moldova a fost pusă în fața unei provocări majore: ajustarea legislației vamale la standardele UE și elaborarea unor proceduri vamale potrivite pentru punerea în aplicare a acestuia.

În acest context, ordinul Serviciului Vamal privind normele tehnice de aplicare a garanțiilor a fost adoptat pentru a reglementa procedurile de constituire a garanțiilor pentru operațiunile și regimurile vamale speciale, inclusiv autorizarea pentru utilizarea garanțiilor globale.

„Dificultățile întâmpinate au dus la blocaje și impasuri în activitatea operatorilor economici”

Totodată, au fost preluate din legislația UE și prevederile ce țin de garantarea datoriei vamale, dar, din motive obiective, semnalează Asociația, Republica Moldova încă nu era pregătită din punct de vedere legislativ de introducerea acestor mecanisme, care afectează și prejudiciază activitatea operatorilor economici la capitolul constituirii acestor garanții solicitate de legislația vamală nou adoptată.

Conform prevederilor Codului Vamal, persoanele implicate în tranzacții cu mărfuri plasate sub regimuri vamale speciale – de exemplu, admiterea temporară, antrepozit vamal, perfecționarea activă – sunt obligate să furnizeze garanții, explică directorul executiv al  Asociației „Agrocereale”, Iurie Rija, care pot fi constituite fie de către debitor, fie de o altă persoană acceptată de Serviciul Vamal. În plus, se poate autoriza constituirea unei garanții globale pentru acoperirea datoriilor vamale în legătură cu mai multe operațiuni.

„Totuși, dificultățile întâmpinate în constituirea acestor garanții au dus la blocaje și impasuri în activitatea operatorilor economici. Instituțiile bancare, de exemplu, nu eliberează angajamentele garantului sau cer dobânzi și comisioane exorbitante asemănătoare celor pentru contractarea unor produse de creditare tradiționale”, relevă Iurie Rija. „Ca urmare, rațiunea economică a utilizării regimurilor vamale speciale, de amânare a plății drepturilor de import, nu mai este atractivă, iar agenții economici sunt descurajați să le utilizeze.”

Pentru a ilustra acest aspect, el prezintă drept exemplu necesitatea unei garanții bancare pentru o sumă de 5.000.000 de lei pentru acoperirea drepturilor de import. În acest caz, pe lângă necesitarea gajării de bunuri, relevă Iurie Rija, agenții economici sunt nevoiți să plătească dobânzi anuale de până la 3%, ceea ce înseamnă un cost de 150.000 de lei pe an – o sumă semnificativă care face ca utilizarea regimurilor vamale speciale să fie neatractivă economic.

„În fața acestei situații critice, este necesară o intervenție urgentă a autorităților pentru modificarea legislației în vederea eliminării obstacolelor, precum și asigurării accesibilității și viabilității regimurilor vamale speciale.”

Majorarea diurnelor de deplasare are un impact major asupra întregului lanț de producție și distribuție

O altă modificare intrată în vigoare în acest an este legată de majorarea diurnelor de deplasare, subliniază directorului Asociației, care s-a resimțit mai dur în cadrul entităților care prestează servicii de transport internațional. Entitățile respective deleagă zilnic salariații pentru efectuarea de transporturi internaționale sau exportă mărfuri agricole cu camioanele proprii.

„Majorarea diurnelor are un impact major asupra întregului lanț de producție și distribuție, afectând în mod direct exportatorii care realizează individual exportul sau angajează companiile de transport, iar, în cele din urmă, producătorii agricoli”, spune el. „Anume ei sunt nevoiți să vândă producția lor cu prețuri mai scăzute pentru acoperirea pierderilor suportate de exportatori pe fundalul provocat de cheltuielile de transport. Aceastea și până la intrarea în vigoare a noilor reglementări erau ridicate, iar acum se mai adaugă și diurnele extrem de majorate pentru șoferii camioanelor.”

De exemplu, în contextul stagnării prețurilor internaționale pentru materii prime și produse alimentare la valori joase, evidențiază Rija, creșterea bruscă a costurilor de transport pe seama diurnelor amplifică presiunea asupra producătorilor agricoli.

„Astfel, diurnele de deplasare către cele mai solicitate destinații din Republica Moldova au crescut din 2024 în mod semnificativ. Pentru România, diurna a crescut cu 100%, de la 30 de euro la 60 de euro pe zi, ceea ce înseamnă o majorare medie de 120 de euro pentru o rută, iar în total tur-retur: aproximativ 240 de euro. Pentru Bulgaria, diurna a crescut cu 86%, de la 35 de euro la 65 de euro pe zi, ceea ce înseamnă o majorare medie de 175 de euro pentru o rută, iar în total tur-retur: aproximativ 325 de euro.”

„În plus, față de aceste cheltuieli de deplasare, angajații mai primesc și salarii tarifare, care cresc anual. Cu un salariu mediu pe economie în 2024 de 13.700 de lei pe lună, majorarea cheltuielilor de transport reprezintă o povară semnificativă pentru antreprenorii din R. Moldova.”

Nu în ultimul rând, spune el, trebuie de atras atenția că, de exemplu, pentru deplasările în România, din considerentul cozilor imense spre porturile de destinație precum Constanța așteptarea pentru descărcare este în medie două zile, iar deplasarea înapoi către Republica Moldova și așteptarea pentru traversarea frontierei durează la fel două zile.

„Mai mult, toate aceste evenimente trebuie organizate astfel încât conducătorul auto să conducă camionul până la nouă ore pe zi și în cazul în care camionul nu suferă vreo defecțiune. În final, pe parcursul unei luni, un camion execută în medie trei-patru rute, iar în partea aflării peste hotare, prin intrarea în vigoare a noilor diurne persoana angajată ca șofer se afla aproximativ 14-15 zile pe lună în deplasare sau echivalentul a 900 de euro la care se adaugă salariul tarifar de aproximativ 700 de euro. În total, cheltuielile pentru întreținerea unui conducător auto ajunge la aproximativ 1.600 de euro lunar.”

În 2023, costurile de transport reprezentau 10-15% din valoarea încărcăturii, însă din 2024 ele urcă la 20%. Această majorare este rezultatul a doi factori principali: scumpirea motorinei – în vara 2023 prețul era de 19-20 de lei pentru un litru, acum – 22 de lei pentru un litru – și majorarea cheltuielilor de deplasare a șoferilor conform noii Hotărâri de Guvern. Dacă scumpirea carburanților poate fi atribuită conjuncturii internaționale a pieței și este dincolo de controlul nostru, cheltuielile de deplasare sunt determinate de legislația națională.

O soluție este prevederea unei excepții la lege pentru companiile de transport și companiile care realizează individual exportul de mărfuri. O astfel de acțiune ar contribui la îmbunătățirea competitivității produselor autohtone și ar reduce presiunea asupra producătorilor agricoli.

În concluzie, Asociația revendică adoptarea unor măsuri concrete pentru a remedia situația și a facilita activitatea operatorilor economici în domeniul comerțului exterior.

Anticoruptie.md
04/04/2024




Textele de pe pagina web a Centrului de Investigații Jurnalistice www.anticoruptie.md sunt realizate de jurnaliști, cu respectarea normelor deontologice și sunt protejate de dreptul de autor. Preluarea textelor știrilor și a investigațiilor jurnalistice se realizează în limita maximă de 500 de semne. În mod obligatoriu, în cazul paginilor web (portaluri, agenții, instituţii media sau bloguri) trebuie indicat şi linkul direct la articolul preluat de pe www.anticoruptie.md în primul alineat, iar în cazul posturilor de radio și TV – se citează obligatoriu sursa.

Preluarea integrală a textelor se poate realiza doar în condiţiile unui acord prealabil semnat cu Centrul de Investigații Jurnalistice.



Follow us on Telegram

Comentarii