Economic

Drum de centură, „ocolit” de autorități

Săpături și lucrări de frezare a stratului de asfalt, pe o distanță 1 km. Foto: Mariana Jacot, 9.12.2017
Autor: Mariana Jacot
27/12/2017 2888

Anunțată cu mare fast la începutul anului 2012, șoseaua de centură a Chișinăului a rămas doar o promisiune nerealizată. La cinci ani de la anunțarea proiectului, autoritățile nu au elaborat nici măcar un studiu de fezabilitate pentru a stabili necesitatea Centurii și traseul acesteia. În lipsa „planului”, a fost însă contractată o companie de construcții care în doi ani a realizat doar 3% din lucrările pe un segment de Centură care urma să fie gata în ianuarie 2018. Întreaga Centură ar urma să costă circa 200 de milioane de euro, bani pe care autoritățile nu știu de unde să îi ia. 

Primul sector din Centura Capitalei – R6 M1 km0-6 Ialoveni

Epopeea Centurii Chișinău

Pentru prima dată, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor şi-a anunţat intenţia de a construi o centură de ocolire a municipiului Chişinău încă în ianuarie 2012. Ministrul de atunci al Transporturilor, Anatol Șalaru, declara că au fost elaborate mai multe variante de proiect și șoseaua de centură a Chișinăului va fi gata în 2015. 

Cu un an înainte de data când autoritățile ar fi trebuit să taie panglica de inaugurare a centurii, succesorul lui Șalaru, ministrul Vasile Botnari a anunțat prima amânare. „Municipiul Chişinău va avea o şosea de centură până în 2017. Vrem să construim un drum de ocolire modern, conform cerințelor europene”, a dat asigurări Botnari. Potrivit oficialului, existența unei centuri a Chișinăului ar permite redirecţionarea integrală a transportului de tranzit, dar și accesul mai ușor la destinație pentru chișinăuieni, ocolind centrul orașului.

Conceptul Centurii de Ocolire a municipiului Chișinău. Foto: MTID, septembrie 2014

Dintr-o amânare în alta

A doua amânare a venit la începutul acestui an. În februarie 2017, ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor Iurie Chirinciuc a anunțat că deși lucrările de construcție sunt demarate, inaugurarea centurii de ocolire a Capitalei va mai întârzia până în 2022. La peste zece luni de la această declarație, nu a fost construit niciun kilometru de drum. În locul în care ar fi trebuit să se regăsească primul segment de centură, au fost făcute doar săpături și lucrări de frezare a stratului de asfalt, pe o distanță de un km. Pe marginea drumului, stă abandonat un excavator lângă cele două vagonete ale companiei. Pe șantier nici țipenie de om. 

Tehnică abandonată pe șantierul unde face lucrări SK13 Patstroy JSC.
Foto: Mariana Jacot, 9.12.2017

3% din lucrări, executate în doi ani

De reabilitarea primului segment de 6,5 km din centura Chișinău se ocupă compania bulgară SK-13 Patstroy JSC, angajată de stat încă în septembrie 2015. Cu aproape 1,3 milioane de euro investite în fiecare kilometru, primul sector din centură urma să fie dat în exploatare în ianuarie 2018. Până acum, antreprenorul bulgar a făcut doar 3 la sută din lucrări. 

Pe traseu, până acum, au fost făcute 3% din lucrări. Foto: Mariana Jacot, 9.12.2017

„În 2017, firma nu a construit nimic, a făcut doar niște demolări a structurii rutiere existente”, confirmă și Alexandru Untilov, șef de direcție la Inspecția de Stat în Construcții.

În raportul pentru luna mai prezentat pe site-ul asd.md, beneficiarul anunța că „lipsa progresului pe șantier este pus de autorități pe seama deficitului de surse financiare, a lipsei liniei de credit disponibil și a eșecului antreprenorului de a oferi garanția bancară pentru plata avansului.Gheorghe Curmei, director general al Administrației de Stat a Drumurilor, susține totuși că pe conturile firmei bulgare, din creditul BEI, au ajuns aproape 673 de mii de euro, dar au fost efectuate lucrări de doar 200 de mii de euro. 

Gheorghe Curmei, director ASD. Foto: Mariana Jacot, 9.12.2017

Din cauza restanțelor, compania riscă să piardă contractul, afirmă Curmei.

Hărțuiți de ministrul Transporturilor?

Nu am reușit să luăm legătura cu reprezentanții SK-13 Patstroy JSC. Responsabilii de la Administrația de Stat de Drumurilor de asemenea afirmă că nu pot lua legătura cu antreprenorul bulgar. În caz de urgență, autoritățile declară că vor fi nevoite să meargă în Bulgaria să caute conducerea firmei.

Numele companiei SK-13 Patstroy JSC a fost vizată în dosarul penal în privința fostului ministru al Transporturilor, Iurie Chirinciuc. În sentința motivată a Judecătoriei Chișinău se spune că acesta, prin intermediul factorilor de decizie ai Administrației de Stat a Drumurilor, ar fi creat impedimente agentului economic, prin neavizarea unor acte pentru executarea lucrărilor și tergiversarea aprobărilor. Ministrul ar fi făcut presiuni asupra companiei bulgare să transmită 50 la sută din volumul de lucrări la construcția centurii către doi agenți economici. 

Conform proiectului, drumul urma să fie dat în exploatare în ianuarie 2018. 

După mai multe amânări, astăzi, autoritățile nu știu când vom avea un drum de ocolire a Capitalei. În strategia de transport şi logistică pe anii 2013-2022 se precizează că au fost propuse pentru finanţare și două sectoare de drum din centură, de 9 și, respectiv, 8 km, estimate la 41 de milioane de euro, prevăzute să fie finanțate din credite BEI și BERD. Anatol Usatîi, secretar de stat în cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii, afirmă că centura Chișinău ocupă locul doi în lista proiectelor prioritare a drumurilor din republică, dar deocamdată nu au fost identificate surse financiar pentru construcție.

Au început lucrările fără a ști ce va ieși

Compania bulgara a fost contractată de stat pentru a începe lucrările de construcție a centurii înainte ca să existe un studiu de fezabilitate pentru proiectul șoselei de ocolire a Capitalei. „Studiul de fezabilitate urmează să arate pe ce sectoare este trafic și câte drumuri trebuiesc construite din nou. Și dacă trebuiesc”, afirmă Anatol Usatîi, secretar de stat la Ministerul Economiei și Infrastructurii. 

Șoseaua de centură elaborată în 2014 prevede șase sectoare, dintre care două drumuri
construite din nou. MTID. 2014

Până la acest moment, au fost elaborate doar două concepte ce prevăd construcția șoselei de ocolire a municipiului Chișinău. Primul prevede construcția unui drum cu patru benzi, cu o lungime de 80 km și un cost al lucrărilor de 220 de milioane de euro. Al doilea proiect prevede un traseu de 62 de km care ar costa 200 de milioane de euro. Aceste estimări nu includ însă cheltuielile pentru exproprierea terenurilor necesare construcției a trei sectoare noi din cele șase pe care le va conține centura.

Chișinăul s-ar putea să nu aibă nevoie de Centură?

Analistul Ján Kovalčík, din cadrul Institutului pentru reformă economică și socială (INEKO) din Bratislava, Slovacia, afirmă că un drum de centură poate prelua 60-90 la sută din traficul de pe drumurile existente. Dar, asta nu în cazul Capitalei, unde cele mai multe vehicule termină sau încep călătoria.

„Este foarte important să aveți un studiu de fezabilitate pentru a vedea dacă are sau nu nevoie Capitala de centura. Este extrem de important să invitați experți pentru a realiza o cercetare în domeniul traficului, pentru a identifica blocajele existente și viitoare. Și pentru a analiza un potențial al tuturor măsurilor relevante care pot rezolva problemele cheie din trafic sau pot face parte dintr-o soluție complexă. Cu cât mai repede, cu atât mai bine”, ne-a declarat Ján Kovalčík.

Acest articol de investigație a fost elaborat cu sprijinul proiectului ”Consolidarea capacităților societății civile în domeniul utilizării datelor deschise”, implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare și finanțat de programul Republicii Slovace de Transfer al Cunoștințelor și Experienței de Tranziție al SlovakAid. Toate opiniile aparțin autorilor/autorului  și nu reflectă poziția oficială a PNUD Moldova, Guvernului Republicii Moldova, Guvernului Republicii Slovace sau afiliaților acestora.

Investigaţii din aceeaşi categorie:

Articolul precedent la aceeaşi temă

Articolul următor la aceeaşi temă

Materialele de pe platforma www.anticoruptie.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice. Articolele publicate pe portalul www.anticoruptie.md sunt protejate de Legea privind dreptul de autor și drepturile conexe.

Comentarii